WEBVTT 00:00:00.270 --> 00:00:01.889 align:middle line:82% position:46% size:100% bent en in ons nederige stulpje bent nedergedaald. 00:00:02.189 --> 00:00:05.219 align:middle line:82% position:46% size:100% Aan de orde is het tweeminutendebat Raad Algemene Zaken. 00:00:05.980 --> 00:00:08.060 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben vier sprekers van de zijde van de Kamer. 00:00:08.179 --> 00:00:11.029 align:middle line:82% position:46% size:100% De eerste is mevrouw Maeijer van de fractie van de PVV en zij heeft, 00:00:11.150 --> 00:00:13.429 align:middle line:82% position:46% size:100% zoals iedereen, twee minuten spreektijd. 00:00:13.550 --> 00:00:14.140 align:middle line:82% position:46% size:100% Het woord is aan haar. 00:00:18.460 --> 00:00:21.230 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Steeds meer mensen in Nederland 00:00:21.350 --> 00:00:24.089 align:middle line:82% position:46% size:100% hebben moeite om rond te komen, om hun rekeningen te betalen, om hun 00:00:24.210 --> 00:00:26.620 align:middle line:82% position:46% size:100% zorgpremie te betalen en om hun boodschappen te betalen. 00:00:26.890 --> 00:00:29.660 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar in de parallelle wereld die "Brussel" heet, klotst het geld 00:00:29.780 --> 00:00:32.479 align:middle line:82% position:46% size:100% tegen de plinten. Duizenden ambtenaren en ook politici 00:00:32.600 --> 00:00:36.079 align:middle line:82% position:46% size:100% krijgen er dit jaar nog 7% bij. Eurocommissaris Timmermans kan 00:00:36.200 --> 00:00:39.189 align:middle line:82% position:46% size:100% zelfs, als we berekeningen uit de krant mogen geloven, rekenen op 00:00:39.649 --> 00:00:43.289 align:middle line:82% position:46% size:100% €1.800 extra per maand. Het Europees Parlement wil er meer 00:00:43.409 --> 00:00:46.780 align:middle line:82% position:46% size:100% medewerkers bij, meer topfuncties met bijbehorende salarissen. 00:00:47.140 --> 00:00:49.549 align:middle line:82% position:46% size:100% Er gaan geluiden op voor de aankoop van een nieuw kantoorpand in 00:00:49.670 --> 00:00:51.740 align:middle line:82% position:46% size:100% Straatsburg. En in iedere lidstaat moet een 00:00:51.859 --> 00:00:55.929 align:middle line:82% position:46% size:100% zogenaamde "Europa Experience", een EU-attractie, worden geopend. 00:00:56.200 --> 00:00:58.000 align:middle line:82% position:46% size:100% En dat allemaal van ons belastinggeld. 00:00:59.049 --> 00:01:02.329 align:middle line:82% position:46% size:100% Over de begroting voor 2023, waar dit onderdeel van is, is nu een 00:01:02.450 --> 00:01:05.030 align:middle line:82% position:46% size:100% akkoord gesloten. Maar de formele goedkeuring moet nog 00:01:05.150 --> 00:01:07.030 align:middle line:82% position:46% size:100% volgen. Daarom de volgende motie. 00:01:07.450 --> 00:01:10.879 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het onacceptabel is 00:01:11.000 --> 00:01:13.099 align:middle line:82% position:46% size:100% dat er in Nederland steeds meer mensen moeite hebben om rond te 00:01:13.219 --> 00:01:16.489 align:middle line:82% position:46% size:100% komen, terwijl er in Brussel bergen belastinggeld worden verspild aan 00:01:16.609 --> 00:01:19.989 align:middle line:82% position:46% size:100% onder andere een exorbitante loonsverhoging van 7% voor 00:01:20.230 --> 00:01:23.530 align:middle line:82% position:46% size:100% EU-ambtenaren en politici, meer topfuncties en EU-attracties; 00:01:23.739 --> 00:01:26.750 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoekt de regering om niet in te stemmen met de EU-begroting voor 00:01:26.870 --> 00:01:28.989 align:middle line:82% position:46% size:100% 2023, en gaat over tot de orde van de dag. 00:01:29.379 --> 00:01:30.849 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 2542 (21501-02). 00:01:30.969 --> 00:01:33.500 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Heel goed. 00:01:33.620 --> 00:01:35.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Dan de heer Sjoerdsma van D66. 00:01:50.409 --> 00:01:52.519 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. Dit is een tijd van harde keuzes. 00:01:52.640 --> 00:01:56.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Wij wapenen ons tegen de pogingen van Moskou en Peking om onze wereld, 00:01:56.569 --> 00:02:00.310 align:middle line:82% position:46% size:100% gebaseerd op regels, op recht en op samenwerking, omver te trekken. 00:02:01.000 --> 00:02:03.849 align:middle line:82% position:46% size:100% Op zulke kantelmomenten leer je je vrienden kennen. 00:02:04.090 --> 00:02:08.310 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat Hongarije op dit moment 18 miljard aan financiële steun aan 00:02:08.430 --> 00:02:11.990 align:middle line:82% position:46% size:100% Oekraïne blokkeert, is onacceptabel. Orbán zal moeten kiezen: wil hij 00:02:12.110 --> 00:02:15.469 align:middle line:82% position:46% size:100% horen bij Poetin of wil hij onderdeel zijn van onze Europese 00:02:15.590 --> 00:02:17.870 align:middle line:82% position:46% size:100% waardegemeenschap? Want zoals het nu gaat in Hongarije 00:02:17.990 --> 00:02:21.500 align:middle line:82% position:46% size:100% — de afbraak van democratie en de afbraak van de rechtsstaat — kan er 00:02:21.620 --> 00:02:23.710 align:middle line:82% position:46% size:100% geen cent Nederlands belastinggeld naartoe. 00:02:23.889 --> 00:02:27.729 align:middle line:82% position:46% size:100% Vandaar de volgende motie. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:02:27.849 --> 00:02:30.020 align:middle line:82% position:46% size:100% overwegende dat de Europese Commissie voornemens lijkt om het 00:02:30.139 --> 00:02:32.689 align:middle line:82% position:46% size:100% herstelplan van Hongarije goed te keuren; overwegende dat het 00:02:32.810 --> 00:02:35.479 align:middle line:82% position:46% size:100% tegenstrijdig is om het herstelfonds al wel vrij te geven terwijl de 00:02:35.599 --> 00:02:39.349 align:middle line:82% position:46% size:100% conditionaliteitsprocedure tegen Hongarije nog loopt; overwegende dat 00:02:39.469 --> 00:02:42.460 align:middle line:82% position:46% size:100% Hongarije nog steeds geen lid is van het Europees Openbaar Ministerie, 00:02:42.819 --> 00:02:45.146 align:middle line:82% position:46% size:100% waardoor Hongarije niet vervolgd kan worden op Europees niveau voor 00:02:45.266 --> 00:02:48.530 align:middle line:82% position:46% size:100% fraude met Europees belastinggeld; overwegend dat de door Orbán 00:02:48.650 --> 00:02:51.379 align:middle line:82% position:46% size:100% voorgestelde maatregelen om fraude tegen te gaan nog te vrijblijvend 00:02:51.500 --> 00:02:53.990 align:middle line:82% position:46% size:100% zijn en binnen een dag teruggedraaid kunnen worden door het Hongaarse 00:02:54.110 --> 00:02:57.919 align:middle line:82% position:46% size:100% parlement; verzoekt de regering om de hervormingen van Orbán uitvoerig 00:02:58.039 --> 00:03:02.000 align:middle line:82% position:46% size:100% te beoordelen op effectiviteit van implementatie en duurzame impact, en 00:03:02.120 --> 00:03:05.060 align:middle line:82% position:46% size:100% pas akkoord te gaan met het vrijgeven van Europese middelen als 00:03:05.180 --> 00:03:08.689 align:middle line:82% position:46% size:100% Hongarije controleerbare en onomkeerbare stappen heeft gezet in 00:03:08.810 --> 00:03:10.909 align:middle line:82% position:46% size:100% de richting van het verbeteren van de rechtsstaat en het tegengaan van 00:03:11.030 --> 00:03:14.180 align:middle line:82% position:46% size:100% fraude; verzoekt de regering tevens om Hongarije dringend aan te blijven 00:03:14.300 --> 00:03:16.526 align:middle line:82% position:46% size:100% sporen lid te worden van het Europees Openbaar Ministerie, en 00:03:16.646 --> 00:03:20.689 align:middle line:82% position:46% size:100% gaat over tot de orde van de dag. Zij krijgt nr. 00:03:20.810 --> 00:03:22.599 align:middle line:82% position:46% size:100% 2543 (21501-02). Voorzitter. 00:03:22.719 --> 00:03:26.180 align:middle line:82% position:46% size:100% Mocht het kabinet op een gegeven moment toch willen overgaan tot het 00:03:26.300 --> 00:03:28.610 align:middle line:82% position:46% size:100% goedkeuren van het vrijgeven van deze gelden voor Hongarije, dan 00:03:28.729 --> 00:03:31.129 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoek ik deze minister om dat eerst aan de Kamer voor te leggen. 00:03:31.250 --> 00:03:32.960 align:middle line:82% position:46% size:100% Graag een reactie daarop. Dank u wel. 00:03:33.080 --> 00:03:34.490 align:middle line:82% position:46% size:100% Heel goed. Dan de heer Van der Lee van de 00:03:34.610 --> 00:03:35.650 align:middle line:82% position:46% size:100% fractie van GroenLinks. 00:03:45.639 --> 00:03:49.370 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Goed dat de minister veilig terug 00:03:49.490 --> 00:03:51.110 align:middle line:82% position:46% size:100% is. Ik wil hem ook feliciteren met de 00:03:51.229 --> 00:03:53.240 align:middle line:82% position:46% size:100% onderscheiding die hij heeft gekregen van Zelensky. 00:03:53.360 --> 00:03:53.360 align:middle line:82% position:46% size:100% Over 00:03:55.150 --> 00:03:57.819 align:middle line:82% position:46% size:100% Hongarije wilde ik veel zeggen, maar dat is op eloquente wijze gedaan 00:03:57.939 --> 00:04:00.740 align:middle line:82% position:46% size:100% door de heer Sjoerdsma. Ik heb de motie ook meegetekend en 00:04:00.860 --> 00:04:02.500 align:middle line:82% position:46% size:100% ik verwacht een positief oordeel van de minister. 00:04:03.400 --> 00:04:05.826 align:middle line:82% position:46% size:100% Een ander punt dat ik aan wil snijden, is dat van Bosnië en 00:04:05.947 --> 00:04:10.180 align:middle line:82% position:46% size:100% Herzegovina en de verlening van de kandidaatstatus voor de EU. 00:04:10.479 --> 00:04:12.310 align:middle line:82% position:46% size:100% Mijn partij vindt al langer dat dit moet gebeuren. 00:04:13.300 --> 00:04:17.839 align:middle line:82% position:46% size:100% Het kabinet wijst op een beoordeling van de veertien prioriteiten waaraan 00:04:17.959 --> 00:04:19.910 align:middle line:82% position:46% size:100% gewerkt wordt. Er wordt gezegd dat er geen 00:04:20.029 --> 00:04:22.730 align:middle line:82% position:46% size:100% significante stappen zijn gezet. Daarmee wordt wel erkend dat er 00:04:22.850 --> 00:04:25.699 align:middle line:82% position:46% size:100% stappen zijn gezet. Vijf van de veertien zijn ingevoerd. 00:04:25.819 --> 00:04:29.089 align:middle line:82% position:46% size:100% Er zijn drie wetgevingstrajecten in gang gezet om ook andere 00:04:29.209 --> 00:04:32.509 align:middle line:82% position:46% size:100% prioriteiten te realiseren. Bovendien is het verlenen van een 00:04:32.629 --> 00:04:35.079 align:middle line:82% position:46% size:100% kandidaatstatus niet verbonden aan voorwaarden. 00:04:36.430 --> 00:04:38.839 align:middle line:82% position:46% size:100% In het licht van de keuzes die terecht zijn gemaakt in het geval 00:04:38.959 --> 00:04:43.524 align:middle line:82% position:46% size:100% van Oekraïne en Moldavië, wil ik de Nederlandse regering ertoe oproepen 00:04:43.644 --> 00:04:46.629 align:middle line:82% position:46% size:100% om daar ook een positieve keuze in te maken. 00:04:46.750 --> 00:04:49.509 align:middle line:82% position:46% size:100% Er wordt verwachtingsvol gekeken naar Frankrijk en Nederland. 00:04:49.839 --> 00:04:52.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Frankrijk en Nederland lijken vooral naar elkaar te kijken. 00:04:52.480 --> 00:04:56.100 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik hoop dat de minister bereid is om op de volgende Raad te zorgen voor 00:04:56.220 --> 00:04:59.230 align:middle line:82% position:46% size:100% steun voor het kandidaat lidmaatschap van Bosnië en 00:04:59.350 --> 00:05:01.600 align:middle line:82% position:46% size:100% Herzegovina. Dan nog één vraag over de 00:05:01.870 --> 00:05:06.439 align:middle line:82% position:46% size:100% visumliberalisatie voor Kosovo. Die wordt nu gekoppeld aan de 00:05:06.560 --> 00:05:11.550 align:middle line:82% position:46% size:100% introductie van een reisinformatie en autorisatiesysteem dat in Europa 00:05:11.670 --> 00:05:14.209 align:middle line:82% position:46% size:100% ontwikkeld wordt. Mijn fractie maakt zich daar zorgen 00:05:14.329 --> 00:05:17.149 align:middle line:82% position:46% size:100% over, want dit soort Europese trajecten kunnen weleens heel lang 00:05:17.269 --> 00:05:19.819 align:middle line:82% position:46% size:100% gaan duren. Wat is de tijdsinschatting? 00:05:19.939 --> 00:05:23.209 align:middle line:82% position:46% size:100% En vindt de regering niet dat daar ook een limiet aan moet zitten, dat 00:05:23.329 --> 00:05:27.939 align:middle line:82% position:46% size:100% die liberalisatie van visa voor Kosovaren toch versneld moet worden 00:05:28.420 --> 00:05:31.100 align:middle line:82% position:46% size:100% als dat systeem vertraging oploopt? Dank u wel. 00:05:31.310 --> 00:05:33.300 align:middle line:82% position:46% size:100% Heel goed. Dan de laatste spreker van de zijde 00:05:33.420 --> 00:05:35.129 align:middle line:82% position:46% size:100% van de Kamer: de heer Van Wijngaarden van de fractie van de 00:05:35.250 --> 00:05:35.600 align:middle line:82% position:46% size:100% VVD. 00:05:41.050 --> 00:05:42.389 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. Het is inderdaad goed dat de 00:05:42.550 --> 00:05:44.680 align:middle line:82% position:46% size:100% minister weer veilig in ons midden is. 00:05:44.980 --> 00:05:48.199 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat EU-ambtenaren 00:05:48.319 --> 00:05:51.769 align:middle line:82% position:46% size:100% gevestigd in België al tien jaar automatisch loonsverhoging ontvangen 00:05:51.889 --> 00:05:56.470 align:middle line:82% position:46% size:100% en thans een salarisverhoging van 6,9% tegemoet kunnen zien omdat het 00:05:56.829 --> 00:06:00.139 align:middle line:82% position:46% size:100% EU-loonbeleid op dit aspect zou aansluiten bij de Belgische praktijk 00:06:00.259 --> 00:06:03.800 align:middle line:82% position:46% size:100% van automatische loonindexatie; constaterende dat de Europese 00:06:03.920 --> 00:06:06.670 align:middle line:82% position:46% size:100% Commissie op andere aspecten van het loonbeleid in het voordeel van 00:06:07.029 --> 00:06:10.970 align:middle line:82% position:46% size:100% EU-ambtenaren juist sterk afwijkt van de Belgische praktijk, zoals op 00:06:11.089 --> 00:06:13.550 align:middle line:82% position:46% size:100% het gebied van loonbelasting, waarvan EU-ambtenaren zijn 00:06:13.670 --> 00:06:17.750 align:middle line:82% position:46% size:100% vrijgesteld en welke volgens de OESO nergens hoger is dan in België, of 00:06:17.870 --> 00:06:20.779 align:middle line:82% position:46% size:100% Belgische ministers, die vrijwillig juist 8% van hun loon hebben 00:06:20.899 --> 00:06:24.740 align:middle line:82% position:46% size:100% ingeleverd; overwegende dat deze uit de verordening ter vaststelling van 00:06:24.860 --> 00:06:27.399 align:middle line:82% position:46% size:100% het ambtenarenstatuut volgende salarisontwikkeling van 00:06:27.670 --> 00:06:31.269 align:middle line:82% position:46% size:100% EU-ambtenaren aan heroverweging toe is; overwegende dat het 00:06:31.629 --> 00:06:35.779 align:middle line:82% position:46% size:100% EU-loonbeleid in 2023 herzien en heroverwogen kan worden; verzoekt 00:06:35.899 --> 00:06:40.250 align:middle line:82% position:46% size:100% het kabinet via de Raad komende tijd en in 2023 samen met andere 00:06:40.370 --> 00:06:44.319 align:middle line:82% position:46% size:100% lidstaten de Commissie aan te sporen de methode voor salarisstijging voor 00:06:44.740 --> 00:06:47.569 align:middle line:82% position:46% size:100% EU-ambtenaren te versoberen, desnoods met een beroep op de 00:06:47.689 --> 00:06:50.779 align:middle line:82% position:46% size:100% procedure van artikel 241 van het Verdrag betreffende de werking van 00:06:50.899 --> 00:06:53.660 align:middle line:82% position:46% size:100% de Europese Unie, en gaat over tot de orde van de dag. 00:06:53.779 --> 00:06:53.990 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 2544 (21501-02). 00:06:54.490 --> 00:06:55.329 align:middle line:82% position:46% size:100% Heel goed. Dank u wel. 00:06:55.449 --> 00:06:58.357 align:middle line:82% position:46% size:100% Tot zover de termijn van de Kamer. Ik schors een paar minuten en dan 00:06:58.476 --> 00:06:59.720 align:middle line:82% position:46% size:100% gaan we luisteren naar de minister. De vergadering 00:11:32.830 --> 00:11:34.879 align:middle line:82% position:46% size:100% wordt enkele ogenblikken geschorst. Ik geef graag het woord aan de 00:11:35.000 --> 00:11:36.460 align:middle line:82% position:46% size:100% minister. Kort en puntig. 00:11:36.669 --> 00:11:38.500 align:middle line:82% position:46% size:100% Het volgende bezoek staat al klaar, zoals u kunt zien. 00:11:39.039 --> 00:11:41.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Absoluut. Dat volgende bezoek zit zelfs om mij 00:11:41.120 --> 00:11:42.169 align:middle line:82% position:46% size:100% heen. Ik ga het dus zeer puntig doen. 00:11:42.289 --> 00:11:46.610 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 2542 van mevrouw Maeijer en de heer 00:11:46.730 --> 00:11:51.980 align:middle line:82% position:46% size:100% Wilders moet ik ontraden. Die hele discussie is al langer 00:11:52.100 --> 00:11:54.649 align:middle line:82% position:46% size:100% gevoerd. Ja, we zijn kritisch op het proces 00:11:54.769 --> 00:11:55.879 align:middle line:82% position:46% size:100% geweest. Ik zal daar zo meteen ook nog wat 00:11:56.000 --> 00:11:57.820 align:middle line:82% position:46% size:100% over zeggen in de richting van de heer Van Wijngaarden. 00:11:58.509 --> 00:12:04.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar wij zien niet dat we deze discussie nu opnieuw moeten 00:12:04.570 --> 00:12:06.740 align:middle line:82% position:46% size:100% oprakelen. Dat staat los van dat ik het zeer 00:12:06.860 --> 00:12:09.740 align:middle line:82% position:46% size:100% met haar eens ben dat we schouder aan schouder moeten staan en ook 00:12:09.860 --> 00:12:11.629 align:middle line:82% position:46% size:100% maatregelen moeten nemen, binnenslands, om ervoor te zorgen 00:12:11.750 --> 00:12:15.409 align:middle line:82% position:46% size:100% dat Nederlanders door deze hele moeilijke fase heen komen als het 00:12:15.529 --> 00:12:17.230 align:middle line:82% position:46% size:100% gaat om het winkelmandje en de energierekening. 00:12:17.350 --> 00:12:20.860 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat doet het kabinet ook. Omwille van de snelheid zeg ik: de 00:12:21.009 --> 00:12:23.529 align:middle line:82% position:46% size:100% motie op stuk nr. 2543 van de heer Sjoerdsma c.s. 00:12:23.649 --> 00:12:26.360 align:middle line:82% position:46% size:100% is oordeel Kamer. Ik zou daar nog wel wat bij willen 00:12:26.480 --> 00:12:29.636 align:middle line:82% position:46% size:100% aantekenen. Hij heeft het over "onomkeerbare 00:12:29.756 --> 00:12:30.799 align:middle line:82% position:46% size:100% stappen". Weinig dingen in het leven zijn 00:12:30.919 --> 00:12:32.600 align:middle line:82% position:46% size:100% volstrekt onomkeerbaar. Maar het kabinet zal opereren in de 00:12:32.720 --> 00:12:38.259 align:middle line:82% position:46% size:100% geest van deze motie. Daarnaast vroeg de heer Sjoerdsma 00:12:39.190 --> 00:12:43.580 align:middle line:82% position:46% size:100% nog of we willen terugkomen bij de Kamer op het moment dat het 00:12:43.700 --> 00:12:45.350 align:middle line:82% position:46% size:100% herstelplan er is. Zeker. 00:12:45.470 --> 00:12:49.539 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is ook de normale route. Het is wel een heel krap tijdschema. 00:12:49.690 --> 00:12:54.080 align:middle line:82% position:46% size:100% Het gaat via de Ecofin, dus de minister van Financiën zal de Kamer 00:12:54.200 --> 00:12:56.899 align:middle line:82% position:46% size:100% daarover informeren. Dan zal daar, naar ik meen op 1 00:12:57.019 --> 00:13:00.370 align:middle line:82% position:46% size:100% december, zo nodig ook het gesprek over gevoerd kunnen worden. 00:13:01.419 --> 00:13:04.690 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de motie van de heer Van Wijngaarden op stuk nr. 00:13:04.809 --> 00:13:06.950 align:middle line:82% position:46% size:100% 00:13:07.070 --> 00:13:07.899 align:middle line:82% position:46% size:100% inzetten. Het 00:13:09.549 --> 00:13:13.059 align:middle line:82% position:46% size:100% oordeel over die motie kan ik dus aan de Kamer laten. 00:13:14.379 --> 00:13:16.240 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan had ik nog een paar aanmoedigingen van 00:13:17.950 --> 00:13:20.269 align:middle line:82% position:46% size:100% de heer Van der Lee, die ik goed verstaan heb. 00:13:20.389 --> 00:13:23.659 align:middle line:82% position:46% size:100% Hij heeft zich aangesloten bij een van de moties en zei dat hij in 00:13:23.779 --> 00:13:25.826 align:middle line:82% position:46% size:100% ieder geval ook forward leaning was als het ging om Bosnië en 00:13:25.947 --> 00:13:27.700 align:middle line:82% position:46% size:100% Herzegovina. Dat heb ik goed verstaan. 00:13:29.139 --> 00:13:33.519 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik hoop dat het kabinet in de brief duidelijk heeft geschetst op welke 00:13:33.700 --> 00:13:35.809 align:middle line:82% position:46% size:100% twee benen het staat. Aan de ene kant moet je echt 00:13:35.929 --> 00:13:38.389 align:middle line:82% position:46% size:100% constateren dat er te weinig voortgang is geweest bij de 00:13:38.509 --> 00:13:40.610 align:middle line:82% position:46% size:100% criteria. Aan de andere kant moet je ook de 00:13:40.730 --> 00:13:44.360 align:middle line:82% position:46% size:100% geopolitieke dimensie meewegen en uiteraard ook hoe het er breder in 00:13:44.480 --> 00:13:47.059 align:middle line:82% position:46% size:100% het krachtenveld aan toe gaat. Maar daar komen we ongetwijfeld nog 00:13:47.179 --> 00:13:47.889 align:middle line:82% position:46% size:100% over te spreken. 00:13:49.450 --> 00:13:53.480 align:middle line:82% position:46% size:100% De laatste vraag ging over Kosovo. De heer Van der Lee heeft gelezen 00:13:53.600 --> 00:13:56.779 align:middle line:82% position:46% size:100% dat we daarbij juist een open houding aannemen als het gaat om de 00:13:56.899 --> 00:14:00.169 align:middle line:82% position:46% size:100% visumliberalisatie. Hij vroeg nog naar de specifieke 00:14:00.289 --> 00:14:03.500 align:middle line:82% position:46% size:100% route. Over de snelheid heb ik zonet 00:14:03.620 --> 00:14:04.629 align:middle line:82% position:46% size:100% begrepen dat 00:14:08.049 --> 00:14:11.639 align:middle line:82% position:46% size:100% dit document op dit moment nog in de JBZ-Raad ligt — het zou kunnen dat 00:14:11.759 --> 00:14:14.029 align:middle line:82% position:46% size:100% mijn linker en mijn rechterbuurman daar meer van weten — en je 00:14:14.149 --> 00:14:16.090 align:middle line:82% position:46% size:100% vervolgens de fase van de triloog krijgt. 00:14:16.419 --> 00:14:20.700 align:middle line:82% position:46% size:100% Dus hoe lang dat precies gaat duren, waag ik hier niet te voorspellen, 00:14:20.820 --> 00:14:22.250 align:middle line:82% position:46% size:100% maar dit is in ieder geval de route die we zullen volgen. 00:14:22.370 --> 00:14:24.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Heel goed. Hartelijk dank. 00:14:24.120 --> 00:14:25.049 align:middle line:82% position:46% size:100% De beraadslaging wordt gesloten. Aan het begin van de 00:14:25.169 --> 00:14:27.690 align:middle line:82% position:46% size:100% middagvergadering gaan wij over de moties stemmen. 00:14:27.809 --> 00:14:29.750 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik schors voor een enkel ogenblik. Dank aan de minister. 00:17:34.809 --> 00:17:39.039 align:middle line:82% position:46% size:100% De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.