WEBVTT 00:00:01.750 --> 00:00:05.509 align:middle line:82% position:46% size:100% handhaving verkeersvoorschriften in verband met onder meer de jaarlijkse 00:00:05.629 --> 00:00:08.070 align:middle line:82% position:46% size:100% indexering van de tarieven, Kamerstuk 29398, 00:00:10.150 --> 00:00:10.710 align:middle line:82% position:46% size:100% nr. 00:00:10.830 --> 00:00:13.339 align:middle line:82% position:46% size:100% Een hartelijk woord van welkom aan de minister. 00:00:13.460 --> 00:00:16.539 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben slechts één spreker en dat is de heer Van Nispen van de SP. 00:00:20.440 --> 00:00:22.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar die spreekt dan ook namens de hele Kamer, hè? 00:00:22.730 --> 00:00:25.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik hoop het, voorzitter, maar dat zal blijken. 00:00:26.379 --> 00:00:27.339 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. We zitten in een enorme 00:00:27.460 --> 00:00:29.480 align:middle line:82% position:46% size:100% koopkrachtcrisis. Veel mensen kunnen de rekening niet 00:00:29.600 --> 00:00:31.219 align:middle line:82% position:46% size:100% betalen. Alles wordt duurder. 00:00:31.339 --> 00:00:33.859 align:middle line:82% position:46% size:100% De kosten moeten omlaag, maar wat doet deze minister van Justitie en 00:00:33.979 --> 00:00:36.460 align:middle line:82% position:46% size:100% Veiligheid? Die verhoogt juist de verkeersboetes 00:00:36.670 --> 00:00:38.920 align:middle line:82% position:46% size:100% waar mensen inderdaad soms tegen aanlopen. 00:00:39.670 --> 00:00:41.079 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is een keuze. Dat is geen verplichting. 00:00:41.200 --> 00:00:42.869 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarom dien ik de volgende moties in. 00:00:43.060 --> 00:00:45.679 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de door de 00:00:45.799 --> 00:00:48.130 align:middle line:82% position:46% size:100% minister voorgestelde indexering van de verkeersboetes (de Wahv-boetes, 00:00:48.250 --> 00:00:49.750 align:middle line:82% position:46% size:100% Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften) 00:00:49.990 --> 00:00:53.359 align:middle line:82% position:46% size:100% een keuze is en geen verplichting; overwegende dat het koopkrachtcijfer 00:00:53.479 --> 00:00:55.670 align:middle line:82% position:46% size:100% op dit moment ver achterblijft bij het cijfer van de zogenaamde 00:00:55.789 --> 00:00:59.539 align:middle line:82% position:46% size:100% consumentenprijsindex (de inflatie) en dat door de keuze van de minister 00:00:59.659 --> 00:01:02.210 align:middle line:82% position:46% size:100% om de boetes te verhogen met het cijfer van de inflatie, de boetes 00:01:02.329 --> 00:01:04.790 align:middle line:82% position:46% size:100% niet alleen in absolute zin, maar ook in relatieve zin fors omhooggaan 00:01:04.909 --> 00:01:07.819 align:middle line:82% position:46% size:100% en de boetes dus harder aankomen bij mensen; van mening dat de 00:01:07.939 --> 00:01:10.280 align:middle line:82% position:46% size:100% voorgestelde verhoging van de boetes zeer ongewenst is nu Nederland in 00:01:10.400 --> 00:01:12.799 align:middle line:82% position:46% size:100% een koopkrachtcrisis verkeert en mensen dus al moeite genoeg hebben 00:01:12.920 --> 00:01:15.530 align:middle line:82% position:46% size:100% om financieel rond te komen; verzoekt de regering dit jaar af te 00:01:15.650 --> 00:01:18.290 align:middle line:82% position:46% size:100% zien van de voorgestelde verhoging (indexering) van de verkeersboetes, 00:01:18.409 --> 00:01:19.947 align:middle line:82% position:46% size:100% en gaat over tot de orde van de dag. Zij krijgt nr. 00:01:20.066 --> 00:01:21.069 align:middle line:82% position:46% size:100% 1025 (29398). Dan heb ik 00:01:23.620 --> 00:01:26.650 align:middle line:82% position:46% size:100% nog een motie. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:01:26.769 --> 00:01:29.359 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat geldboetes bedoeld zijn om mensen in de portemonnee te 00:01:29.480 --> 00:01:32.540 align:middle line:82% position:46% size:100% raken en dat de mate waarin mensen boetes voelen sterker verwant is aan 00:01:32.659 --> 00:01:35.590 align:middle line:82% position:46% size:100% de koopkracht dan aan de consumentenprijsindex (de inflatie); 00:01:36.010 --> 00:01:38.719 align:middle line:82% position:46% size:100% van mening dat het zuiverder is om de boetes te indexeren op basis van 00:01:38.840 --> 00:01:41.299 align:middle line:82% position:46% size:100% het koopkrachtcijfer van het voorafgaande jaar in plaats van een 00:01:41.420 --> 00:01:44.689 align:middle line:82% position:46% size:100% indexatie op basis van de inflatie; verzoekt de regering om een 00:01:44.810 --> 00:01:48.319 align:middle line:82% position:46% size:100% eventuele indexering van verkeersboetes voortaan te baseren 00:01:48.439 --> 00:01:50.329 align:middle line:82% position:46% size:100% op de daadwerkelijke koopkrachtcijfers in het 00:01:50.450 --> 00:01:54.500 align:middle line:82% position:46% size:100% voorafgaande jaar, in plaats van de boetebedragen te indexeren op basis 00:01:54.620 --> 00:01:57.040 align:middle line:82% position:46% size:100% van de consumentenprijsindex, en gaat over tot de orde van de dag. 00:01:58.420 --> 00:01:59.810 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1026 (29398). 00:01:59.930 --> 00:02:02.329 align:middle line:82% position:46% size:100% Tot slot, voorzitter. Ik kom nu niet met een nieuw 00:02:02.450 --> 00:02:05.090 align:middle line:82% position:46% size:100% voorstel waarin ik zeg dat de SP vindt dat de boetes eigenlijk 00:02:05.209 --> 00:02:07.569 align:middle line:82% position:46% size:100% inkomensafhankelijk moeten worden. Dat zou op de langere termijn 00:02:08.258 --> 00:02:11.900 align:middle line:82% position:46% size:100% eerlijker zijn, omdat mensen dan in hun portemonnee worden getroffen in 00:02:12.020 --> 00:02:14.889 align:middle line:82% position:46% size:100% de mate waarin zij inkomen of vermogen hebben. 00:02:15.099 --> 00:02:16.550 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben daar eerder een motie over ingediend. 00:02:16.669 --> 00:02:19.490 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben erg benieuwd of de minister ons vandaag ook kan vertellen hoe 00:02:19.610 --> 00:02:23.270 align:middle line:82% position:46% size:100% het staat met de uitvoering van die eerdere motie over de 00:02:23.389 --> 00:02:26.360 align:middle line:82% position:46% size:100% objectiveerbare gegevens en het draagkrachtbeginsel. 00:02:26.479 --> 00:02:29.500 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is een eerdere motie die wij al hebben ingediend op 6 juli 2021. 00:02:29.889 --> 00:02:32.199 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Hartstikke mooi. 00:02:33.969 --> 00:02:36.560 align:middle line:82% position:46% size:100% Tot zover de termijn van de Kamer. Kan de minister de beide moties 00:02:36.680 --> 00:02:38.379 align:middle line:82% position:46% size:100% reeds becommentariëren? Het woord is aan haar. 00:02:40.930 --> 00:02:43.159 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Ik heb de moties nog niet, maar ik 00:02:43.280 --> 00:02:45.889 align:middle line:82% position:46% size:100% heb de strekking wel begrepen, dus ik denk dat ik er ook op kan 00:02:46.009 --> 00:02:46.659 align:middle line:82% position:46% size:100% reageren. 00:02:49.360 --> 00:02:51.530 align:middle line:82% position:46% size:100% Misschien moet ik ook direct naar die moties toe. 00:02:51.650 --> 00:02:53.750 align:middle line:82% position:46% size:100% De eerste motie, op stuk nr. 1025, vraagt mij om ervan af te 00:02:53.870 --> 00:03:00.560 align:middle line:82% position:46% size:100% zien, als ik die zo mag samenvatten. Sinds 2013 wordt de hoogte van de 00:03:00.680 --> 00:03:03.729 align:middle line:82% position:46% size:100% verkeersboetes elk jaar aangepast aan de consumentenprijsindex, het 00:03:04.719 --> 00:03:06.354 align:middle line:82% position:46% size:100% inflatiecijfer. De heer Van Nispen had het daar al 00:03:06.473 --> 00:03:08.629 align:middle line:82% position:46% size:100% over. Die indexering voorkomt dat 00:03:08.750 --> 00:03:12.009 align:middle line:82% position:46% size:100% verkeersboetes door geldontwaarding relatief minder zwaar worden. 00:03:12.219 --> 00:03:13.990 align:middle line:82% position:46% size:100% Zo hebben we het tot nu toe ingericht. 00:03:14.469 --> 00:03:19.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Het voorkomt dat gevaarlijk rijden minder hard wordt gestraft. 00:03:19.389 --> 00:03:22.430 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben me er uiteraard van bewust dat de inflatie, en daarmee de 00:03:22.550 --> 00:03:24.439 align:middle line:82% position:46% size:100% indexering, dit jaar uitzonderlijk hoog is. 00:03:24.560 --> 00:03:26.379 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is ook de reden waarom we hier staan, denk ik. 00:03:27.759 --> 00:03:32.240 align:middle line:82% position:46% size:100% Het kabinet heeft vanwege die enorm stijgende kosten voor de mensen 00:03:32.360 --> 00:03:36.039 align:middle line:82% position:46% size:100% thuis en de inflatie ook maatregelen getroffen. 00:03:36.229 --> 00:03:42.979 align:middle line:82% position:46% size:100% Die maatregelen zijn vooral gericht op de onvermijdbare kosten, dus de 00:03:43.099 --> 00:03:45.849 align:middle line:82% position:46% size:100% kosten die mensen thuis maken voor bijvoorbeeld energie en dergelijke. 00:03:46.719 --> 00:03:50.379 align:middle line:82% position:46% size:100% Het kabinet heeft geprobeerd die kosten waar mogelijk te dempen. 00:03:50.500 --> 00:03:55.090 align:middle line:82% position:46% size:100% Dit zijn vermijdbare kosten. Je hoeft niet door rood te rijden. 00:03:55.210 --> 00:03:59.629 align:middle line:82% position:46% size:100% Je hoeft die boete niet te krijgen. Om die reden ontraad ik de eerste 00:03:59.750 --> 00:04:00.789 align:middle line:82% position:46% size:100% motie van de SP, 00:04:03.430 --> 00:04:06.917 align:middle line:82% position:46% size:100% waarin wordt gezegd: zie hiervan af. Daarmee zou je de boetes namelijk 00:04:07.037 --> 00:04:09.889 align:middle line:82% position:46% size:100% relatief lichter maken. Volgens mij is dat absoluut niet de 00:04:10.009 --> 00:04:11.919 align:middle line:82% position:46% size:100% bedoeling, overigens ook niet die van de heer Van Nispen. 00:04:12.669 --> 00:04:16.759 align:middle line:82% position:46% size:100% Zijn tweede motie, op stuk nr. 1026, zegt: kijk naar de indexering 00:04:16.879 --> 00:04:18.829 align:middle line:82% position:46% size:100% van die boetes. De motie van vorig jaar waar hij het 00:04:18.949 --> 00:04:20.990 align:middle line:82% position:46% size:100% over had, heb ik nu niet zo snel paraat. 00:04:21.110 --> 00:04:21.310 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar 00:04:22.839 --> 00:04:25.129 align:middle line:82% position:46% size:100% als ik het goed heb, verzocht die er ook om de systematiek onder de loep 00:04:25.250 --> 00:04:26.930 align:middle line:82% position:46% size:100% te nemen: is dit de manier waarop je het wilt doen? 00:04:27.050 --> 00:04:29.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Mag ik die zo samenvatten? Ik ga mijn antwoord even afmaken, 00:04:29.120 --> 00:04:30.879 align:middle line:82% position:46% size:100% dan hoor ik straks wel of ik de motie goed heb samengevat. 00:04:32.500 --> 00:04:33.350 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zou willen vragen om de motie op stuk nr. 00:04:33.470 --> 00:04:34.810 align:middle line:82% position:46% size:100% 1026 aan te houden, 00:04:38.860 --> 00:04:41.689 align:middle line:82% position:46% size:100% want wij zijn bezig met een verkenning naar andere 00:04:41.810 --> 00:04:44.829 align:middle line:82% position:46% size:100% indexeringsopties om te kijken of je dit op een andere manier 00:04:46.720 --> 00:04:49.480 align:middle line:82% position:46% size:100% kan en moet doen. Ik ben dat nu aan het verkennen. 00:04:50.259 --> 00:04:52.149 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik neem daarin ook de koopkracht mee, zoals de heer Van Nispen 00:04:52.269 --> 00:04:54.319 align:middle line:82% position:46% size:100% vraagt. Ik kom daar binnenkort ook op terug. 00:04:54.439 --> 00:04:57.350 align:middle line:82% position:46% size:100% Als hij die zou willen aanhouden, dan zorg ik ervoor dat we in ieder 00:04:57.470 --> 00:05:00.829 align:middle line:82% position:46% size:100% geval uiterlijk in het eerste kwartaal van volgend jaar naar de 00:05:00.949 --> 00:05:03.529 align:middle line:82% position:46% size:100% Kamer komen met een toelichting daarop, of al met de verkenning of 00:05:03.649 --> 00:05:08.269 align:middle line:82% position:46% size:100% met de stand van zaken. Ik kan daar dan ook zijn motie van 00:05:08.389 --> 00:05:10.910 align:middle line:82% position:46% size:100% vorig jaar bij betrekken, want volgens mij was die ook breder dan 00:05:11.029 --> 00:05:13.850 align:middle line:82% position:46% size:100% de verkeersboetes. Ik zou 'm dus ook daarbij kunnen 00:05:13.970 --> 00:05:14.459 align:middle line:82% position:46% size:100% betrekken. Maar die op stuk nr. 00:05:14.579 --> 00:05:15.660 align:middle line:82% position:46% size:100% 1026 graag aanhouden en die op stuk nr. 00:05:15.779 --> 00:05:18.470 align:middle line:82% position:46% size:100% 1025 is ontraden. Dat is toch een prachtig aanbod, 00:05:18.589 --> 00:05:20.079 align:middle line:82% position:46% size:100% meneer Van Nispen, een heel mooi pakketje? 00:05:21.279 --> 00:05:23.689 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is bijna een prachtig aanbod. De motie op stuk nr. 00:05:23.810 --> 00:05:26.170 align:middle line:82% position:46% size:100% 1025 wordt ontraden. Daar komen we gewoon niet uit. 00:05:27.370 --> 00:05:29.269 align:middle line:82% position:46% size:100% De minister heeft het over verkeersveiligheid, maar er is geen 00:05:29.389 --> 00:05:32.990 align:middle line:82% position:46% size:100% enkel onderzoek waaruit nu blijkt dat, als je deze verhoging niet door 00:05:33.110 --> 00:05:35.389 align:middle line:82% position:46% size:100% zou laten gaan, het een ramp wordt voor de verkeersveiligheid. 00:05:35.509 --> 00:05:38.060 align:middle line:82% position:46% size:100% De kosten zijn al veel te hoog voor heel veel mensen, dus ik vind het 00:05:38.180 --> 00:05:41.300 align:middle line:82% position:46% size:100% heel raar dat het kabinet er nu, in deze uitzonderlijke omstandigheden, 00:05:41.420 --> 00:05:44.620 align:middle line:82% position:46% size:100% niet voor kiest om dat wat we in het verleden altijd deden, namelijk die 00:05:45.129 --> 00:05:47.800 align:middle line:82% position:46% size:100% boetes verhogen met de inflatie, één jaar niet te 00:05:49.540 --> 00:05:51.790 align:middle line:82% position:46% size:100% doen omdat de mensen al hard genoeg zijn getroffen in hun portemonnee. 00:05:52.029 --> 00:05:54.560 align:middle line:82% position:46% size:100% Het kan inderdaad gebeuren dat je ergens een keer een paar kilometer 00:05:54.680 --> 00:05:56.180 align:middle line:82% position:46% size:100% per uur te hard rijdt. Daar komen we dus niet uit. 00:05:56.300 --> 00:05:58.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de motie op stuk nr. 00:05:58.279 --> 00:06:00.769 align:middle line:82% position:46% size:100% Als de minister toch bezig is met die verkenning, kan zij zich juist 00:06:00.889 --> 00:06:03.170 align:middle line:82% position:46% size:100% gesteund voelen door een uitspraak van de Kamer, die dan nu zou zeggen: 00:06:03.290 --> 00:06:06.019 align:middle line:82% position:46% size:100% het is wel eerlijker om naar het koopkrachtcijfer te kijken dan naar 00:06:06.139 --> 00:06:08.839 align:middle line:82% position:46% size:100% het cijfer van de inflatie. Ik ben vooralsnog dus niet geneigd 00:06:08.959 --> 00:06:11.420 align:middle line:82% position:46% size:100% om die motie aan te houden. Heel goed. 00:06:11.540 --> 00:06:14.350 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik neem in de verkenning ook de koopkracht mee, maar ik zou het niet 00:06:14.769 --> 00:06:17.629 align:middle line:82% position:46% size:100% opportuun vinden om die verkenning bij voorbaat al te laten invullen 00:06:17.750 --> 00:06:19.927 align:middle line:82% position:46% size:100% door de Kamer. Houd haar dus aan; wij hebben haar 00:06:20.047 --> 00:06:21.680 align:middle line:82% position:46% size:100% goed gelezen en wij nemen dat er ook in mee. 00:06:21.800 --> 00:06:24.170 align:middle line:82% position:46% size:100% Nog even terugkomend op de motie op stuk nr. 00:06:24.290 --> 00:06:28.129 align:middle line:82% position:46% size:100% 1025: het gemiddelde boetebedrag stijgt door de indexering met nog 00:06:28.250 --> 00:06:28.449 align:middle line:82% position:46% size:100% geen 00:06:29.980 --> 00:06:31.819 align:middle line:82% position:46% size:100% €7. Er zijn foutjes die we allemaal 00:06:31.939 --> 00:06:33.670 align:middle line:82% position:46% size:100% kunnen maken, door iets te hard te rijden. 00:06:34.899 --> 00:06:38.497 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zal het niet allemaal voorlezen, maar een snelheidsovertreding tot 4 00:06:38.617 --> 00:06:41.944 align:middle line:82% position:46% size:100% kilometer per uur binnen de bebouwde kom gaat dan bijvoorbeeld met €2 00:06:42.064 --> 00:06:44.029 align:middle line:82% position:46% size:100% omhoog. De bedragen waar we het over hebben 00:06:44.149 --> 00:06:47.959 align:middle line:82% position:46% size:100% zijn, als je dan terug zou rekenen en zou kijken waar het over gaat, 00:06:48.079 --> 00:06:50.680 align:middle line:82% position:46% size:100% relatief laag. Als je het niet doet, betekent het 00:06:50.980 --> 00:06:53.660 align:middle line:82% position:46% size:100% dat de boetes lichter worden; dat kan niet. 00:06:53.779 --> 00:06:57.379 align:middle line:82% position:46% size:100% En er is geen eenduidige uitspraak over de vraag of de hoogte van de 00:06:57.500 --> 00:06:59.100 align:middle line:82% position:46% size:100% boetes wel of niet de verkeersveiligheid beïnvloedt. 00:06:59.220 --> 00:07:02.389 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ontraad die motie op stuk nr. 1025 dus absoluut, en ik vraag of de 00:07:02.509 --> 00:07:04.377 align:middle line:82% position:46% size:100% motie op stuk nr. 1026 kan worden aangehouden. 00:07:04.497 --> 00:07:07.110 align:middle line:82% position:46% size:100% We nemen de context dan mee. Maar dat gebeurt dus niet, dus de 00:07:07.230 --> 00:07:08.759 align:middle line:82% position:46% size:100% motie op stuk nr. 1026 wordt … Misschien denkt meneer 00:07:08.879 --> 00:07:09.560 align:middle line:82% position:46% size:100% Van Nispen er nog over 00:07:11.149 --> 00:07:12.620 align:middle line:82% position:46% size:100% na. Dan is de motie op stuk nr. 00:07:12.740 --> 00:07:15.939 align:middle line:82% position:46% size:100% 1026 dus ontraden. Dan is die ontraden vanwege het idee 00:07:16.060 --> 00:07:18.670 align:middle line:82% position:46% size:100% dat ik de verkenning niet bij voorbaat al wil invullen, maar ik 00:07:18.790 --> 00:07:20.709 align:middle line:82% position:46% size:100% neem die elementen wel mee. Heel goed. 00:07:20.829 --> 00:07:23.240 align:middle line:82% position:46% size:100% De beraadslaging wordt gesloten. Ik schors een enkel ogenblik en dan 00:07:23.360 --> 00:07:24.199 align:middle line:82% position:46% size:100% gaan we naar de begroting. De vergadering 00:10:53.259 --> 00:10:55.720 align:middle line:82% position:46% size:100% wordt van 16.52 uur tot 16.55 uur geschorst.