WEBVTT 00:00:00.090 --> 00:00:03.399 align:middle line:82% position:46% size:100% plaats op 13 april jongstleden. Een hartelijk woord van welkom aan 00:00:03.520 --> 00:00:06.910 align:middle line:82% position:46% size:100% de minister, die binnen komt rennen en wat eerder is gearriveerd dan 00:00:07.030 --> 00:00:08.789 align:middle line:82% position:46% size:100% besteld. Dat waarderen wij enorm. 00:00:09.250 --> 00:00:11.269 align:middle line:82% position:46% size:100% De eerste spreker van de zijde van de Kamer is de heer Smals van de 00:00:11.390 --> 00:00:14.470 align:middle line:82% position:46% size:100% fractie van de VVD. Hij heeft twee minuten spreektijd, 00:00:14.589 --> 00:00:17.350 align:middle line:82% position:46% size:100% maar, zoals voor iedereen geldt, het mag ook korter. 00:00:21.730 --> 00:00:23.710 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is een mooi begin, meneer de voorzitter. 00:00:26.920 --> 00:00:30.949 align:middle line:82% position:46% size:100% In het debat ging het onder andere over de zelfstandigen en daar wil ik 00:00:31.070 --> 00:00:34.130 align:middle line:82% position:46% size:100% nog wat over zeggen. De VVD is vooral blij dat er in lijn 00:00:34.250 --> 00:00:34.390 align:middle line:82% position:46% size:100% met de 00:00:36.159 --> 00:00:37.990 align:middle line:82% position:46% size:100% motie-Tielen drie nieuwe zetels 00:00:39.850 --> 00:00:45.140 align:middle line:82% position:46% size:100% lijken te komen voor zelfstandigen in de SER, maar zelfstandigen 00:00:45.259 --> 00:00:48.399 align:middle line:82% position:46% size:100% verdienen een bredere plek in de brede polder. 00:00:50.049 --> 00:00:53.119 align:middle line:82% position:46% size:100% Wij willen voorkomen dat de indruk gewekt wordt dat daarmee de kous af 00:00:53.240 --> 00:00:55.869 align:middle line:82% position:46% size:100% is. Vandaar de volgende motie. 00:00:56.049 --> 00:01:00.409 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de zelfstandigen 00:01:00.530 --> 00:01:03.979 align:middle line:82% position:46% size:100% zonder personeel (zzp'ers) een waardevol deel uitmaken van onze 00:01:04.099 --> 00:01:07.049 align:middle line:82% position:46% size:100% arbeidsmarkt; overwegende dat zelfstandigen van nature zich niet 00:01:07.170 --> 00:01:10.390 align:middle line:82% position:46% size:100% makkelijk op de klassieke manier collectief laten organiseren; 00:01:11.140 --> 00:01:14.090 align:middle line:82% position:46% size:100% overwegende dat uitbreiding van de SER met drie zetels een eerste 00:01:14.209 --> 00:01:17.209 align:middle line:82% position:46% size:100% kleine stap is in het verbeteren van de positie van zelfstandigen in de 00:01:17.329 --> 00:01:21.019 align:middle line:82% position:46% size:100% polder; overwegende dat er meer stappen gezet moeten worden om de 00:01:21.140 --> 00:01:24.019 align:middle line:82% position:46% size:100% eigenstandige en gelijkwaardige positie van zelfstandigen binnen de 00:01:24.140 --> 00:01:27.739 align:middle line:82% position:46% size:100% SER en breder in de polder te verbeteren; verzoekt de regering 00:01:27.859 --> 00:01:31.489 align:middle line:82% position:46% size:100% zich maximaal in te spannen de positie van zelfstandigen ook breder 00:01:31.609 --> 00:01:34.659 align:middle line:82% position:46% size:100% in de polder te versterken, en gaat over tot de orde van de dag. 00:01:36.909 --> 00:01:39.650 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1096 (29544). 00:01:39.769 --> 00:01:40.609 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat was het. Dank u wel. 00:01:40.730 --> 00:01:41.540 align:middle line:82% position:46% size:100% Heel goed. Dank u wel. 00:01:41.659 --> 00:01:44.049 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan mevrouw Kathmann van de fractie van de Partij van de Arbeid. 00:01:54.370 --> 00:01:57.079 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter, dank. Tijdens het debat hebben heel veel 00:01:57.200 --> 00:02:00.049 align:middle line:82% position:46% size:100% onderwerpen de revue gepasseerd. Daarom twee moties, op verschillende 00:02:00.170 --> 00:02:02.480 align:middle line:82% position:46% size:100% onderwerpen, en een verzoek. De eerste motie. 00:02:02.599 --> 00:02:05.329 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat alle werknemers 00:02:05.450 --> 00:02:08.330 align:middle line:82% position:46% size:100% bij gemeenten minimaal €14 gaan verdienen, maar dit niet geldt bij 00:02:08.449 --> 00:02:11.389 align:middle line:82% position:46% size:100% gemeentelijke aanbestedingen; overwegende dat vuilnisophalers, 00:02:11.509 --> 00:02:14.060 align:middle line:82% position:46% size:100% schoonmakers en werknemers in de groenvoorziening die via een 00:02:14.180 --> 00:02:16.969 align:middle line:82% position:46% size:100% aanbesteding aan de slag gaan ook een fatsoenlijk loon van €14 behoren 00:02:17.090 --> 00:02:19.819 align:middle line:82% position:46% size:100% te verdienen; verzoekt de regering te onderzoeken op welke manier 00:02:19.939 --> 00:02:23.120 align:middle line:82% position:46% size:100% gemeenten €14 als voorwaarde kunnen stellen bij aanbestedingen en wat 00:02:23.240 --> 00:02:25.909 align:middle line:82% position:46% size:100% eventuele kosten voor gemeenten hierbij zijn, en gaat over tot de 00:02:26.030 --> 00:02:26.770 align:middle line:82% position:46% size:100% orde van de dag. Zij krijgt nr. 00:02:26.889 --> 00:02:26.960 align:middle line:82% position:46% size:100% 1097 (29544). 00:02:29.409 --> 00:02:32.719 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat bagagemedewerkers, 00:02:32.840 --> 00:02:35.539 align:middle line:82% position:46% size:100% schoonmakers en beveiligers op Schiphol te maken hebben met hoge 00:02:35.659 --> 00:02:38.349 align:middle line:82% position:46% size:100% werkdruk en lage lonen en dit mede door aanbestedingen komt; 00:02:38.680 --> 00:02:41.389 align:middle line:82% position:46% size:100% overwegende dat bovendien de onterechte suggestie wordt gewekt 00:02:41.509 --> 00:02:44.360 align:middle line:82% position:46% size:100% dat KLM geen hogere lonen mag uitkeren aan bagagemedewerkers 00:02:44.479 --> 00:02:47.810 align:middle line:82% position:46% size:100% vanwege het coronasteunpakket; overwegende dat de rijksoverheid als 00:02:47.930 --> 00:02:50.599 align:middle line:82% position:46% size:100% aandeelhouder bij Schiphol en KLM invloed, inspraak heeft over de 00:02:50.719 --> 00:02:53.719 align:middle line:82% position:46% size:100% beslissingen bij KLM en Schiphol; verzoekt de regering in overleg te 00:02:53.840 --> 00:02:56.599 align:middle line:82% position:46% size:100% treden met Schiphol en KLM om erop aan te dringen de lonen van 00:02:56.719 --> 00:02:59.990 align:middle line:82% position:46% size:100% platformmedewerkers, schoonmakers en beveiligers te verhogen en daarbij 00:03:00.110 --> 00:03:03.210 align:middle line:82% position:46% size:100% duidelijk te maken dat dit binnen de voorwaarden voor financiële steun 00:03:03.330 --> 00:03:05.360 align:middle line:82% position:46% size:100% past, en gaat over tot de orde van de dag. 00:03:05.479 --> 00:03:05.659 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1098 (29544). 00:03:05.830 --> 00:03:08.889 align:middle line:82% position:46% size:100% En dan een verzoek. In 2019 hebben wij een motie 00:03:09.819 --> 00:03:14.270 align:middle line:82% position:46% size:100% aangenomen gekregen hier in de Tweede Kamer die gaat over het 00:03:14.389 --> 00:03:20.479 align:middle line:82% position:46% size:100% vragen om advies aan het SER Jongerenplatform over het afschaffen 00:03:20.599 --> 00:03:23.659 align:middle line:82% position:46% size:100% van het jeugdloon voor volwassenen. Die motie ligt hier eigenlijk al 00:03:23.780 --> 00:03:27.580 align:middle line:82% position:46% size:100% klaar — een meerderheid is ervoor — sinds 2019. 00:03:27.849 --> 00:03:31.159 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zou er heel erg graag op willen aandringen dat de minister een 00:03:31.280 --> 00:03:37.280 align:middle line:82% position:46% size:100% briefadvies vraagt aan het SER Jongerenplatform om deze motie recht 00:03:37.400 --> 00:03:39.259 align:middle line:82% position:46% size:100% te doen. Het zou mooi zijn als dat 00:03:39.379 --> 00:03:42.939 align:middle line:82% position:46% size:100% briefadvies al voor het zomerreces komt. 00:03:43.729 --> 00:03:44.909 align:middle line:82% position:46% size:100% Heel goed. Dank u wel. 00:03:45.030 --> 00:03:47.270 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan mevrouw Den Haan van de Fractie Den Haan. 00:03:59.889 --> 00:04:02.810 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Dank ook aan de minister voor het 00:04:02.930 --> 00:04:07.569 align:middle line:82% position:46% size:100% fijne debat en de aandacht die zij heeft voor de positie van oudere 00:04:07.689 --> 00:04:10.870 align:middle line:82% position:46% size:100% werkzoekenden en überhaupt ouderen op de arbeidsmarkt. 00:04:10.990 --> 00:04:14.250 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb één motie. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:04:14.370 --> 00:04:17.149 align:middle line:82% position:46% size:100% overwegende dat gezien de enorme krapte op de arbeidsmarkt het van 00:04:17.269 --> 00:04:20.629 align:middle line:82% position:46% size:100% groot belang is om iedereen die kan werken in te zetten; overwegende dat 00:04:20.749 --> 00:04:23.740 align:middle line:82% position:46% size:100% mensen die na hun AOW-gerechtigde leeftijd willen blijven werken 00:04:24.100 --> 00:04:26.930 align:middle line:82% position:46% size:100% andere rechten hebben dan werknemers die jonger zijn, zoals ontslag na 00:04:27.050 --> 00:04:30.290 align:middle line:82% position:46% size:100% dertien weken ziekte in plaats van na twee jaar; van mening dat mensen 00:04:30.410 --> 00:04:32.870 align:middle line:82% position:46% size:100% die na het bereiken van hun AOW-leeftijd graag willen blijven 00:04:32.990 --> 00:04:36.199 align:middle line:82% position:46% size:100% werken, met hun enorme kennis en ervaring van grote waarde kunnen 00:04:36.319 --> 00:04:39.290 align:middle line:82% position:46% size:100% zijn op de arbeidsmarkt; verzoekt de regering te onderzoeken of het 00:04:39.410 --> 00:04:43.100 align:middle line:82% position:46% size:100% mogelijk is om werknemers die ouder zijn dan de AOW-leeftijd en die een 00:04:43.220 --> 00:04:46.160 align:middle line:82% position:46% size:100% dienstverband voor onbepaalde tijd hebben, dezelfde rechten te geven 00:04:46.279 --> 00:04:48.709 align:middle line:82% position:46% size:100% als werknemers die hun AOW-leeftijd nog niet hebben bereikt, en gaat 00:04:48.829 --> 00:04:49.779 align:middle line:82% position:46% size:100% over tot de orde van de dag. Zij krijgt nr. 00:04:49.899 --> 00:04:51.569 align:middle line:82% position:46% size:100% 1099 (29544). Heel goed. 00:04:51.689 --> 00:04:53.560 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Krijgen we de motie van u? 00:04:54.490 --> 00:04:57.279 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan mevrouw Maatoug van de fractie van GroenLinks. 00:05:10.839 --> 00:05:14.470 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank, voorzitter, ook voor het strakke voorzitten vanavond. 00:05:15.459 --> 00:05:17.949 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben een heel goed debat gehad. Het was vooral tijd voor dat debat. 00:05:18.069 --> 00:05:20.899 align:middle line:82% position:46% size:100% Het was het eerste arbeidsmarktbeleiddebat dat wij in 00:05:21.019 --> 00:05:23.110 align:middle line:82% position:46% size:100% de huidige Kamer gevoerd hebben met deze minister. 00:05:23.730 --> 00:05:26.480 align:middle line:82% position:46% size:100% De opdracht was volgens mij heel duidelijk: maak haast, en niet 00:05:26.600 --> 00:05:28.916 align:middle line:82% position:46% size:100% alleen maar omdat we altijd haast willen maken en het belangrijk is om 00:05:29.036 --> 00:05:31.930 align:middle line:82% position:46% size:100% belangrijke zaken op te pakken, maar ook omdat we te lang hebben gewacht. 00:05:32.050 --> 00:05:34.329 align:middle line:82% position:46% size:100% We zien de ongelijkheid toenemen. We zien de sociale zekerheid 00:05:34.449 --> 00:05:36.047 align:middle line:82% position:46% size:100% afkalven. En we zijn ook blij met de 00:05:36.166 --> 00:05:37.660 align:middle line:82% position:46% size:100% toezeggingen die zijn gedaan in het debat. 00:05:38.379 --> 00:05:40.730 align:middle line:82% position:46% size:100% We kijken uit naar de brief die we voor de zomer krijgen. 00:05:40.959 --> 00:05:43.310 align:middle line:82% position:46% size:100% En zoals we ook in het debat hebben aangegeven: wij staan er klaar voor. 00:05:43.430 --> 00:05:45.800 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is tijd om iets te gaan doen, minder te praten en minder te 00:05:45.920 --> 00:05:47.860 align:middle line:82% position:46% size:100% schrijven. Ik heb één motie, voorzitter. 00:05:48.189 --> 00:05:51.199 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat er meerdere 00:05:51.319 --> 00:05:54.079 align:middle line:82% position:46% size:100% bedrijven zijn waarover de rechter heeft uitgesproken dat 00:05:54.199 --> 00:05:56.480 align:middle line:82% position:46% size:100% werkgeverschap is ontdoken door gebruik te maken van 00:05:56.600 --> 00:06:00.490 align:middle line:82% position:46% size:100% schijnzelfstandigheid; van mening dat het niet handhaven bij 00:06:00.610 --> 00:06:04.160 align:middle line:82% position:46% size:100% overduidelijke overschrijding van regels leidt tot beloning van 00:06:04.279 --> 00:06:07.550 align:middle line:82% position:46% size:100% verkeerd gedrag; verzoekt de regering de Belastingdienst opdracht 00:06:07.670 --> 00:06:10.759 align:middle line:82% position:46% size:100% te geven bij deze gevallen te gaan handhaven, en gaat over tot de orde 00:06:10.879 --> 00:06:11.959 align:middle line:82% position:46% size:100% van de dag. Zij krijgt nr. 00:06:12.079 --> 00:06:14.769 align:middle line:82% position:46% size:100% 1100 (29544). Heel goed, dank u wel. 00:06:14.889 --> 00:06:16.819 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de heer Léon de Jong van de fractie van de Partij voor de 00:06:16.939 --> 00:06:17.259 align:middle line:82% position:46% size:100% Vrijheid. 00:06:29.139 --> 00:06:29.230 align:middle line:82% position:46% size:100% De 00:06:51.399 --> 00:06:53.360 align:middle line:82% position:46% size:100% Kamer, gehoord de beraadslaging, verzoekt de regering geen 00:06:53.480 --> 00:06:56.149 align:middle line:82% position:46% size:100% arbeidsmigranten uit Afrika naar Nederland te halen en verzoekt 00:06:56.269 --> 00:06:58.550 align:middle line:82% position:46% size:100% tevens tewerkstellingsvergunningen in te voeren voor buitenlandse 00:06:58.670 --> 00:07:00.800 align:middle line:82% position:46% size:100% werknemers, en gaat over tot de orde van de dag. 00:07:00.920 --> 00:07:00.970 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt 00:07:02.769 --> 00:07:04.189 align:middle line:82% position:46% size:100% nr. 1101 (29544). 00:07:04.310 --> 00:07:05.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. Hoezo is er krapte op de 00:07:05.120 --> 00:07:06.939 align:middle line:82% position:46% size:100% arbeidsmarkt? We hebben de mensen al. 00:07:07.269 --> 00:07:08.800 align:middle line:82% position:46% size:100% Ze zijn er al. Kijk alleen al naar de 00:07:08.920 --> 00:07:09.699 align:middle line:82% position:46% size:100% deeltijdwerkers. 00:07:12.069 --> 00:07:14.500 align:middle line:82% position:46% size:100% Als zij een of twee uurtjes per week extra zouden gaan werken, zo wijzen 00:07:14.620 --> 00:07:15.920 align:middle line:82% position:46% size:100% alle onderzoeken ook uit, dan hebben we de krapte op de arbeidsmarkt voor 00:07:16.040 --> 00:07:18.790 align:middle line:82% position:46% size:100% een heel groot deel opgelost, misschien zelfs wel helemaal. 00:07:19.149 --> 00:07:22.600 align:middle line:82% position:46% size:100% Kijk in de zorg of in het onderwijs. Op allerlei gebieden kunnen wij 00:07:23.110 --> 00:07:25.550 align:middle line:82% position:46% size:100% ervoor zorgen dat er meer mensen aan de slag gaan, maar dan moet werken 00:07:25.670 --> 00:07:28.009 align:middle line:82% position:46% size:100% wel lonen. Maar werken loont op dit moment 00:07:28.129 --> 00:07:28.480 align:middle line:82% position:46% size:100% niet. 00:07:30.430 --> 00:07:34.879 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ken iemand die 60% meer wilde gaan werken, maar hij ging er dan 00:07:35.000 --> 00:07:37.540 align:middle line:82% position:46% size:100% maar 10% op vooruit en soms gaat men er helemaal niet op vooruit. 00:07:37.750 --> 00:07:39.910 align:middle line:82% position:46% size:100% Mensen zijn ook bang dat het effect heeft op de toeslagen. 00:07:40.240 --> 00:07:42.560 align:middle line:82% position:46% size:100% Met andere woorden, er moet iets gedaan worden om ervoor te zorgen 00:07:42.680 --> 00:07:44.870 align:middle line:82% position:46% size:100% dat werken weer loont. Daarom de volgende motie. 00:07:44.990 --> 00:07:47.959 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, verzoekt de regering werken te laten 00:07:48.079 --> 00:07:50.990 align:middle line:82% position:46% size:100% lonen en maatregelen te treffen waardoor inkomensbelemmeringen 00:07:51.110 --> 00:07:54.490 align:middle line:82% position:46% size:100% worden weggenomen en/of worden voorkomen voor werknemers die meer 00:07:54.610 --> 00:07:57.589 align:middle line:82% position:46% size:100% uren willen werken en voor mensen die nu geen werk hebben, maar wel 00:07:57.709 --> 00:08:00.319 align:middle line:82% position:46% size:100% direct beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, en gaat over tot de 00:08:00.439 --> 00:08:02.959 align:middle line:82% position:46% size:100% orde van de dag. Zij krijgt nr. 00:08:03.079 --> 00:08:03.790 align:middle line:82% position:46% size:100% 1102 (29544). Dank u wel. 00:08:04.120 --> 00:08:05.629 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de heer Van Baarle van de fractie van DENK. 00:08:20.829 --> 00:08:23.350 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Mag ik de minister bedanken voor het 00:08:23.620 --> 00:08:28.399 align:middle line:82% position:46% size:100% commissiedebat van 13 april? Daarin heeft DENK vooral ingezoomd 00:08:28.519 --> 00:08:30.730 align:middle line:82% position:46% size:100% op het thema arbeidsmarktdiscriminatie. 00:08:30.860 --> 00:08:33.950 align:middle line:82% position:46% size:100% Wij zijn tevreden dat de minister een aantal toezeggingen heeft gedaan 00:08:34.070 --> 00:08:36.340 align:middle line:82% position:46% size:100% in onze richting, onder andere om 00:08:40.240 --> 00:08:42.230 align:middle line:82% position:46% size:100% uit te zoeken hoe we beter aan naming-and-shaming kunnen doen ten 00:08:42.350 --> 00:08:42.320 align:middle line:82% position:46% size:100% aanzien van discriminerende bedrijven. 00:08:42.440 --> 00:08:44.620 align:middle line:82% position:46% size:100% Wij zien uit naar de reactie van de minister op dat onderwerp. 00:08:45.639 --> 00:08:49.690 align:middle line:82% position:46% size:100% Op één punt heeft de fractie van DENK nog een motie. 00:08:51.009 --> 00:08:54.080 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat komt vanuit het principe dat DENK niet wil dat de Nederlandse 00:08:54.200 --> 00:08:57.559 align:middle line:82% position:46% size:100% overheid samenwerkt met bedrijven die aantoonbaar en onherroepelijk 00:08:57.679 --> 00:09:01.519 align:middle line:82% position:46% size:100% veroordeeld zijn voor discriminatie. Wij werken op dit moment met een 00:09:01.639 --> 00:09:04.610 align:middle line:82% position:46% size:100% modelovereenkomst om die bedrijven uit te sluiten. 00:09:04.730 --> 00:09:08.049 align:middle line:82% position:46% size:100% Alleen, die modelovereenkomst wordt niet altijd toegepast. 00:09:08.620 --> 00:09:11.509 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan is de formulering van die overeenkomst ook nog een optie. 00:09:11.629 --> 00:09:14.570 align:middle line:82% position:46% size:100% Er is dus een dubbele optie om wel of niet samen te werken met 00:09:14.690 --> 00:09:17.299 align:middle line:82% position:46% size:100% discriminerende bedrijven. Wij willen graag kijken of dat 00:09:17.419 --> 00:09:19.840 align:middle line:82% position:46% size:100% scherper kan. Vandaar de volgende motie. 00:09:20.200 --> 00:09:23.919 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de overheid 00:09:24.039 --> 00:09:27.860 align:middle line:82% position:46% size:100% modelovereenkomsten gebruikt waarin een optionele bepaling is opgenomen 00:09:27.980 --> 00:09:31.129 align:middle line:82% position:46% size:100% dat de opdrachtgever de overeenkomst kan ontbinden wanneer de 00:09:31.250 --> 00:09:34.610 align:middle line:82% position:46% size:100% opdrachtnemer is veroordeeld voor discriminatie; overwegende dat er 00:09:34.730 --> 00:09:37.850 align:middle line:82% position:46% size:100% een preventieve werking uitgaat van een verplichte opname van deze 00:09:37.970 --> 00:09:41.590 align:middle line:82% position:46% size:100% bepaling; constaterende dat de opdrachtgever, indien ontbinding 00:09:41.740 --> 00:09:45.620 align:middle line:82% position:46% size:100% onwenselijk is, bij een verplichte opname van deze bepaling nog steeds 00:09:45.740 --> 00:09:49.750 align:middle line:82% position:46% size:100% kan afzien van ontbinding; verzoekt de regering om te bezien hoe 00:09:50.049 --> 00:09:52.549 align:middle line:82% position:46% size:100% bepalingen die het mogelijk maken voor opdrachtgevers om 00:09:52.669 --> 00:09:55.610 align:middle line:82% position:46% size:100% overeenkomsten te ontbinden wanneer opdrachtnemers zich schuldig hebben 00:09:55.730 --> 00:09:59.840 align:middle line:82% position:46% size:100% gemaakt aan discriminatie, verplicht opgenomen kunnen worden in de 00:09:59.960 --> 00:10:03.139 align:middle line:82% position:46% size:100% modelovereenkomsten, en gaat over tot de orde van de dag. 00:10:03.259 --> 00:10:03.440 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1103 (29544). 00:10:03.850 --> 00:10:04.870 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Dank u wel. 00:10:04.990 --> 00:10:07.100 align:middle line:82% position:46% size:100% De laatste spreker van de zijde van de Kamer is mevrouw Van Beukering 00:10:07.220 --> 00:10:08.830 align:middle line:82% position:46% size:100% van de fractie van D66. 00:10:20.080 --> 00:10:23.029 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Ook ik dank de Kamer en de minister 00:10:23.149 --> 00:10:25.389 align:middle line:82% position:46% size:100% voor het commissiedebat dat we samen hebben gehad. 00:10:25.899 --> 00:10:30.019 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb één motie en één vraag. De vraag gaat — dat zal u niet 00:10:30.139 --> 00:10:32.230 align:middle line:82% position:46% size:100% verbazen — over de samenwerking tussen arbeid en zorg, tussen 00:10:32.350 --> 00:10:34.659 align:middle line:82% position:46% size:100% Sociale Zaken en Werkgelegenheid en VWS. 00:10:35.230 --> 00:10:37.370 align:middle line:82% position:46% size:100% De minister heeft in het commissiedebat toegezegd om de 00:10:37.490 --> 00:10:41.179 align:middle line:82% position:46% size:100% positionpaper van de samenwerkende partijen waarin wordt gepleit voor 00:10:41.299 --> 00:10:43.990 align:middle line:82% position:46% size:100% een interdepartementaal actieprogramma arbeid en gezondheid 00:10:44.529 --> 00:10:47.080 align:middle line:82% position:46% size:100% te betrekken bij de gesprekken met de minister voor Langdurige Zorg 00:10:47.409 --> 00:10:50.029 align:middle line:82% position:46% size:100% over de uitwerking van de motie-Van Weyenberg over de klinisch 00:10:50.149 --> 00:10:54.070 align:middle line:82% position:46% size:100% arbeidsgeneeskundige zorg. Mijn vraag is: heeft dat gesprek nu, 00:10:54.190 --> 00:10:57.309 align:middle line:82% position:46% size:100% een maand later, al plaatsgevonden en wat is daaruit gekomen? 00:10:57.970 --> 00:11:00.700 align:middle line:82% position:46% size:100% Als dat gesprek nog niet heeft plaatsgevonden, zou de minister dan 00:11:01.029 --> 00:11:04.700 align:middle line:82% position:46% size:100% voor de zomer aan de Kamer willen laten weten wanneer dat gesprek gaat 00:11:04.820 --> 00:11:07.250 align:middle line:82% position:46% size:100% plaatsvinden? Ik ben heel erg benieuwd naar wat 00:11:07.370 --> 00:11:09.159 align:middle line:82% position:46% size:100% daaruit gaat komen. Dan de motie. 00:11:09.669 --> 00:11:14.360 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat ook werknemers wiens 00:11:14.480 --> 00:11:17.870 align:middle line:82% position:46% size:100% werktijden slechts gedeeltelijk onvoorspelbaar zijn van tevoren 00:11:17.990 --> 00:11:21.590 align:middle line:82% position:46% size:100% duidelijkheid over hun werktijden verdienen; constaterende dat het 00:11:21.710 --> 00:11:25.039 align:middle line:82% position:46% size:100% wetsvoorstel Implementatie EU-richtlijn transparante en 00:11:25.159 --> 00:11:29.740 align:middle line:82% position:46% size:100% voorspelbare arbeidsvoorwaarden beoogt om werknemers transparantere 00:11:29.860 --> 00:11:32.320 align:middle line:82% position:46% size:100% en voorspelbaardere arbeidsvoorwaarden te verschaffen; 00:11:32.830 --> 00:11:36.289 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat het recht om werk te weigeren alleen wordt geregeld 00:11:36.409 --> 00:11:39.590 align:middle line:82% position:46% size:100% voor werknemers wiens werktijden "geheel of grotendeels 00:11:39.710 --> 00:11:43.309 align:middle line:82% position:46% size:100% onvoorspelbaar" zijn; verzoekt de regering om bij de uitwerking van 00:11:43.429 --> 00:11:46.789 align:middle line:82% position:46% size:100% het SER-advies "Zekerheid voor mensen, een wendbare economie en 00:11:46.909 --> 00:11:50.480 align:middle line:82% position:46% size:100% herstel van de samenleving" te regelen dat werknemers wiens 00:11:50.600 --> 00:11:54.980 align:middle line:82% position:46% size:100% werktijden slechts gedeeltelijk onvoorspelbaar zijn, beter beschermd 00:11:55.100 --> 00:11:57.250 align:middle line:82% position:46% size:100% worden, en gaat over tot de orde van de dag. 00:11:59.740 --> 00:12:01.120 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1104 (29544). 00:12:01.320 --> 00:12:02.679 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Dank u wel. 00:12:02.799 --> 00:12:06.460 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is "werknemers wier", want het is meervoud. 00:12:06.580 --> 00:12:09.000 align:middle line:82% position:46% size:100% De minister van Onderwijs is ook van uw partij. 00:12:09.879 --> 00:12:13.009 align:middle line:82% position:46% size:100% Hij belt mij weleens op om te zeggen dat de moties taalkundig moeten 00:12:13.129 --> 00:12:14.549 align:middle line:82% position:46% size:100% deugen. Het stond er drie keer in, maar het 00:12:14.669 --> 00:12:17.710 align:middle line:82% position:46% size:100% is "werknemers wier". Laat dit een les voor u zijn. 00:12:19.039 --> 00:12:20.549 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik vind u wel een hele strenge voorzitter, als u mij zo toespreekt! 00:12:20.669 --> 00:12:24.690 align:middle line:82% position:46% size:100% Ja, maar iemand moet het doen. Iemand moet het doen. 00:12:24.809 --> 00:12:27.299 align:middle line:82% position:46% size:100% Oké. Ik schors tot 19.25 uur en dan gaan 00:12:27.419 --> 00:12:29.730 align:middle line:82% position:46% size:100% we luisteren naar de antwoorden van de minister. 00:12:29.850 --> 00:12:30.919 align:middle line:82% position:46% size:100% De vergadering wordt van 19.18 uur tot 19.30 00:24:34.299 --> 00:24:36.900 align:middle line:82% position:46% size:100% uur geschorst. Het woord is aan de minister. 00:24:37.019 --> 00:24:39.739 align:middle line:82% position:46% size:100% Inzake de motie op stuk nr. 1096 deel ik nog even mede dat de 00:24:39.858 --> 00:24:43.628 align:middle line:82% position:46% size:100% naam van mevrouw Den Haan is toegevoegd aan de ondertekenaars. 00:24:44.559 --> 00:24:47.690 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik hoop dat we er kort en puntig doorheen kunnen gaan, zodat we 00:24:47.809 --> 00:24:51.589 align:middle line:82% position:46% size:100% kunnen overgaan tot het hoofdaffiche van vanavond, het 00:24:51.710 --> 00:24:53.349 align:middle line:82% position:46% size:100% initiatiefwetsvoorstel. Minister, aan u het woord. 00:24:55.660 --> 00:24:56.740 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. 00:25:00.789 --> 00:25:02.059 align:middle line:82% position:46% size:100% Ook van mijn kant dank voor het goede debat. 00:25:02.180 --> 00:25:05.690 align:middle line:82% position:46% size:100% Het voelt alweer lang geleden; volgens mij is het ook een maand 00:25:05.809 --> 00:25:06.190 align:middle line:82% position:46% size:100% geleden. 00:25:07.990 --> 00:25:09.559 align:middle line:82% position:46% size:100% Ook toen zeiden we: het is een nodig debat. 00:25:09.680 --> 00:25:14.720 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik kom bij de moties en de vragen. Allereerst de motie van de heer 00:25:14.839 --> 00:25:17.079 align:middle line:82% position:46% size:100% Smals op stuk nr. 1096 over de zzp'ers. 00:25:17.980 --> 00:25:21.507 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben het met u eens dat het belangrijk is om juist de grote en 00:25:21.626 --> 00:25:25.298 align:middle line:82% position:46% size:100% groeiende groep zzp'ers een stem in de polder te geven. 00:25:26.769 --> 00:25:28.450 align:middle line:82% position:46% size:100% U weet ook dat die groep vrij divers is. 00:25:28.569 --> 00:25:31.390 align:middle line:82% position:46% size:100% De vraag is dus hoe je de stemmen van die verschillende groepen 00:25:32.589 --> 00:25:34.460 align:middle line:82% position:46% size:100% samenvoegt. Ik ben het echter met u eens dat we 00:25:34.579 --> 00:25:37.369 align:middle line:82% position:46% size:100% die positie moeten versterken, dus krijgt de motie van mij oordeel 00:25:37.490 --> 00:25:37.929 align:middle line:82% position:46% size:100% Kamer. 00:25:43.329 --> 00:25:46.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de motie op stuk nr. 1097 over gemeentelijke 00:25:46.279 --> 00:25:51.490 align:middle line:82% position:46% size:100% aanbestedingen en €14. Daar hebben we het ook in het 00:25:51.849 --> 00:25:53.259 align:middle line:82% position:46% size:100% commissiedebat over gehad. 00:25:56.500 --> 00:25:59.690 align:middle line:82% position:46% size:100% Als ik de motie goed lees, vraagt u mij om te onderzoeken op welke 00:25:59.809 --> 00:26:03.819 align:middle line:82% position:46% size:100% manier die €14 als voorwaarde gesteld kan worden. 00:26:06.339 --> 00:26:12.200 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb een onderzoek toegezegd aan Léon de Jong van de PVV om te kijken 00:26:12.319 --> 00:26:15.849 align:middle line:82% position:46% size:100% wat we in een middelgrote gemeente kunnen doen. 00:26:16.539 --> 00:26:19.616 align:middle line:82% position:46% size:100% Als ik de motie zo mag lezen dat ik dit punt meeneem in dat onderzoek, 00:26:19.737 --> 00:26:22.549 align:middle line:82% position:46% size:100% en ik daar dus een ietwat breder onderzoek van maak, dan krijgt de 00:26:22.670 --> 00:26:23.558 align:middle line:82% position:46% size:100% motie oordeel Kamer. 00:26:25.420 --> 00:26:26.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Kathmann knikt "ja". 00:26:30.068 --> 00:26:31.029 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan een andere motie van mevrouw Kathmann: de motie op stuk nr. 00:26:31.150 --> 00:26:33.680 align:middle line:82% position:46% size:100% 1098 over een fatsoenlijk loon voor bagagemedewerkers, schoonmakers en 00:26:33.799 --> 00:26:35.019 align:middle line:82% position:46% size:100% beveiligers op Schiphol. 00:26:38.710 --> 00:26:42.166 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik wil u vragen om deze motie aan te houden, zodat ik aan mijn collega's 00:26:42.287 --> 00:26:45.700 align:middle line:82% position:46% size:100% van IenW en Financiën kan vragen om hierop te reageren. 00:26:46.359 --> 00:26:48.599 align:middle line:82% position:46% size:100% Want zij zijn de aandeelhouders namens de Staat. 00:26:48.720 --> 00:26:49.568 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat ben ik niet. 00:26:51.369 --> 00:26:55.009 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is dus aan hen om de motie uit te voeren maar ook om haar van een 00:26:55.130 --> 00:26:57.799 align:middle line:82% position:46% size:100% reactie te voorzien. Ik begrijp overigens heel goed de 00:26:57.920 --> 00:27:01.910 align:middle line:82% position:46% size:100% drijfveren die hierachter zitten. Dus als u de motie aan wilt houden, 00:27:02.029 --> 00:27:04.420 align:middle line:82% position:46% size:100% zal ik 'm met mijn sympathie aan mijn collega's overbrengen. 00:27:04.539 --> 00:27:06.869 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij zullen er dan op reageren. Opnieuw knikt mevrouw Kathmann "ja". 00:27:06.990 --> 00:27:07.410 align:middle line:82% position:46% size:100% Op verzoek van mevrouw Kathmann stel ik voor haar motie (29544, nr. 00:27:07.529 --> 00:27:08.358 align:middle line:82% position:46% size:100% 1098) aan te houden. Daartoe wordt besloten. 00:27:08.479 --> 00:27:10.329 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de motie van 00:27:12.039 --> 00:27:15.439 align:middle line:82% position:46% size:100% mevrouw Den Haan op stuk nr. 1099 over rechten na het behalen van 00:27:15.910 --> 00:27:20.119 align:middle line:82% position:46% size:100% de AOW-gerechtigde leeftijd. Zoals u weet is mij dat zeer 00:27:20.240 --> 00:27:25.568 align:middle line:82% position:46% size:100% sympathiek: ik wil graag dat mensen die dat willen en die dat kunnen, 00:27:25.809 --> 00:27:28.130 align:middle line:82% position:46% size:100% kunnen doorwerken. Ik wil het zeker niet verplicht 00:27:28.250 --> 00:27:31.880 align:middle line:82% position:46% size:100% stellen, want er zijn ook mensen die gewoon klaar zijn met werken en met 00:27:32.000 --> 00:27:36.700 align:middle line:82% position:46% size:100% pensioen willen. Maar onderzoeken of werknemers die 00:27:36.819 --> 00:27:39.230 align:middle line:82% position:46% size:100% ouder zijn dan de AOW-gerechtigde leeftijd dezelfde rechten kunnen 00:27:39.349 --> 00:27:41.318 align:middle line:82% position:46% size:100% krijgen als degenen die jonger zijn, 00:27:43.269 --> 00:27:47.690 align:middle line:82% position:46% size:100% is juist niet de handige route, omdat we de uitkomst al vrijwel 00:27:47.809 --> 00:27:49.517 align:middle line:82% position:46% size:100% zeker weten. Want het zou een beetje vreemd zijn 00:27:49.636 --> 00:27:53.299 align:middle line:82% position:46% size:100% als we ook aan AOW-gerechtigden een bijstandsrecht of een WW-recht 00:27:53.420 --> 00:27:54.159 align:middle line:82% position:46% size:100% zouden toekennen, 00:27:55.720 --> 00:27:58.759 align:middle line:82% position:46% size:100% want dan heb je AOW en zou je daar bovenop nog WW krijgen als je niet 00:27:58.880 --> 00:28:01.630 align:middle line:82% position:46% size:100% meer werkt. Dat zou ook de premies voor die 00:28:01.930 --> 00:28:04.190 align:middle line:82% position:46% size:100% AOW'ers enorm verhogen, en ze dus weer heel veel duurder maken als 00:28:04.309 --> 00:28:10.460 align:middle line:82% position:46% size:100% werknemer. Wat ik u wel kan toezeggen is dat we 00:28:10.579 --> 00:28:12.980 align:middle line:82% position:46% size:100% niet zozeer kijken naar de rechten als wel naar wat de belemmeringen 00:28:13.099 --> 00:28:16.569 align:middle line:82% position:46% size:100% zijn voor mensen om door te werken. Dat nemen we dan mee in die brief na 00:28:16.690 --> 00:28:19.480 align:middle line:82% position:46% size:100% de zomer die ik u beloofd heb over seniorenbeleid. 00:28:20.200 --> 00:28:23.269 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik moet deze motie dus helaas ontraden, maar u krijgt van mij een 00:28:23.390 --> 00:28:26.519 align:middle line:82% position:46% size:100% andere toezegging, zoals we al in het debat hadden gewisseld, namelijk 00:28:27.430 --> 00:28:31.309 align:middle line:82% position:46% size:100% om echt goed uit te zoeken wat de belemmeringen zijn voor mensen om 00:28:31.430 --> 00:28:31.960 align:middle line:82% position:46% size:100% door te werken. 00:28:35.259 --> 00:28:37.720 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de motie op stuk nr. 1100 over 00:28:39.309 --> 00:28:42.099 align:middle line:82% position:46% size:100% handhaving op schijnzelfstandigheid. 00:28:43.720 --> 00:28:46.930 align:middle line:82% position:46% size:100% Schijnzelfstandigheid is een enorm belangrijk onderwerp. 00:28:48.579 --> 00:28:50.230 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar hebben we het in het debat over gehad. 00:28:50.410 --> 00:28:53.859 align:middle line:82% position:46% size:100% Er staat ook nog een apart debat daarover gepland in juni. 00:28:54.519 --> 00:28:59.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb u ook toegezegd dat ik samen met collega Van Rij met een brief 00:28:59.119 --> 00:29:01.279 align:middle line:82% position:46% size:100% zal komen, met daarin een reactie op het rapport van de Algemene 00:29:01.400 --> 00:29:02.079 align:middle line:82% position:46% size:100% Rekenkamer. 00:29:03.759 --> 00:29:07.279 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik wil u dus vragen om deze motie aan te houden, zodat ik de ruimte 00:29:07.400 --> 00:29:11.859 align:middle line:82% position:46% size:100% heb om met collega Van Rij die brief en dat debat goed voor te bereiden. 00:29:13.869 --> 00:29:18.818 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar ik deel, evenals collega Van Rij, uw zorgen. 00:29:19.720 --> 00:29:21.220 align:middle line:82% position:46% size:100% Dus ik wil u vragen om de motie aan te houden. 00:29:22.420 --> 00:29:25.579 align:middle line:82% position:46% size:100% Hopelijk hebt u haar daarna niet meer nodig, maar dat kan ik u nu 00:29:25.700 --> 00:29:26.680 align:middle line:82% position:46% size:100% natuurlijk nog niet zeker toezeggen. 00:29:29.740 --> 00:29:32.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan kijken we even naar de eerste indiener. 00:29:32.119 --> 00:29:33.970 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is mevrouw Maatoug. Ik geef haar het woord. 00:29:36.339 --> 00:29:39.859 align:middle line:82% position:46% size:100% Wat ik een beetje moeilijk vind, is dat die rechterlijke uitspraken er 00:29:39.980 --> 00:29:43.089 align:middle line:82% position:46% size:100% al een tijdje liggen. In de tussentijd hebben we gezegd: 00:29:45.250 --> 00:29:46.608 align:middle line:82% position:46% size:100% u heeft zich niet aan de wet gehouden en dat heeft verder 00:29:46.729 --> 00:29:47.710 align:middle line:82% position:46% size:100% helemaal geen consequentie. 00:29:49.269 --> 00:29:52.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Mijn vraag aan de minister is dus: komt er een brief en gaan we dan een 00:29:52.279 --> 00:29:53.970 align:middle line:82% position:46% size:100% discussie hebben? Want ook van de Rekenkamer was het 00:29:54.089 --> 00:29:57.279 align:middle line:82% position:46% size:100% eigenlijk allemaal al bekend. Als ik de woorden van de minister 00:29:57.490 --> 00:30:01.334 align:middle line:82% position:46% size:100% versta als "wacht u even, mevrouw Maatoug, want we gaan handhaven en 00:30:01.453 --> 00:30:04.000 align:middle line:82% position:46% size:100% die informatie komt uw kant op", wil ik de motie aanhouden. 00:30:04.119 --> 00:30:06.640 align:middle line:82% position:46% size:100% Als het zo is dat er een briefje komt en dat we dan de hele discussie 00:30:06.759 --> 00:30:09.119 align:middle line:82% position:46% size:100% weer gaan heropenen, denk ik dat we gewoon over de motie gaan stemmen. 00:30:09.299 --> 00:30:12.390 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zeg het zo expliciet, omdat ik dat zo wil proeven van de minister. 00:30:13.789 --> 00:30:17.130 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat eerste kan ik hier niet letterlijk toezeggen totdat de brief 00:30:17.250 --> 00:30:19.109 align:middle line:82% position:46% size:100% er is, maar het zal niet het tweede zijn. 00:30:19.230 --> 00:30:19.210 align:middle line:82% position:46% size:100% Ja, 00:30:22.000 --> 00:30:22.480 align:middle line:82% position:46% size:100% en dus? 00:30:24.160 --> 00:30:26.190 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Maatoug houdt de motie aan. Op verzoek van mevrouw Maatoug stel 00:30:26.309 --> 00:30:27.950 align:middle line:82% position:46% size:100% ik voor haar motie (29544, nr. 1100) aan te houden. 00:30:28.069 --> 00:30:28.308 align:middle line:82% position:46% size:100% Daartoe wordt besloten. 00:30:30.250 --> 00:30:33.910 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de motie op stuk nr. 1101 van de heer Léon de Jong. 00:30:36.309 --> 00:30:39.970 align:middle line:82% position:46% size:100% De Europese Commissie heeft inderdaad een aankondiging gedaan 00:30:40.809 --> 00:30:46.000 align:middle line:82% position:46% size:100% over een migratiebeleid voor mensen van buiten de EU. 00:30:46.900 --> 00:30:49.189 align:middle line:82% position:46% size:100% Wij zijn op dit moment het BNC-fiche, dus het 00:30:49.509 --> 00:30:50.579 align:middle line:82% position:46% size:100% kabinetsstandpunt, daarover aan het voorbereiden. 00:30:51.970 --> 00:30:56.269 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik kan dus nog weinig officieels zeggen over wat het 00:30:56.390 --> 00:30:57.559 align:middle line:82% position:46% size:100% kabinetsstandpunt daarover gaat zijn. 00:30:57.680 --> 00:30:59.529 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat gaat over een aantal weken naar 00:31:01.450 --> 00:31:02.759 align:middle line:82% position:46% size:100% u toe komen. Als u het hebt over "buitenlandse 00:31:02.880 --> 00:31:05.029 align:middle line:82% position:46% size:100% werknemers", neem ik aan dat u het hebt over werknemers van buiten de 00:31:05.150 --> 00:31:08.450 align:middle line:82% position:46% size:100% EU, want voor werknemers van binnen de EU is er natuurlijk gewoon vrij 00:31:08.569 --> 00:31:12.470 align:middle line:82% position:46% size:100% verkeer van personen. Dat kunnen we dus niet zomaar 00:31:12.589 --> 00:31:14.380 align:middle line:82% position:46% size:100% stoppen, bijvoorbeeld bij een arbeidsmigrant uit België. 00:31:15.460 --> 00:31:19.150 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik neem dus aan dat u het hebt over buitenlandse werknemers uit Afrika, 00:31:20.619 --> 00:31:26.059 align:middle line:82% position:46% size:100% maar daarmee lopen we dus vooruit op die hele discussie en moet ik uw 00:31:26.180 --> 00:31:27.369 align:middle line:82% position:46% size:100% motie helaas ontraden. 00:31:34.029 --> 00:31:39.140 align:middle line:82% position:46% size:100% Even ter verduidelijking: wij willen dat de arbeidsmarkt beschermd wordt. 00:31:39.259 --> 00:31:41.519 align:middle line:82% position:46% size:100% Wij zijn van mening dat arbeidsmigratie nu niet op haar 00:31:41.640 --> 00:31:44.220 align:middle line:82% position:46% size:100% plaats is, zeker als we zien dat we 1 miljoen mensen aan gemist 00:31:44.339 --> 00:31:48.279 align:middle line:82% position:46% size:100% arbeidspotentieel hebben en dat er nog heel veel mensen zijn die aan de 00:31:48.400 --> 00:31:49.490 align:middle line:82% position:46% size:100% slag zouden moeten worden geholpen. Dan heb ik het niet over de mensen 00:31:49.609 --> 00:31:51.769 align:middle line:82% position:46% size:100% die buiten hun schuld in de bijstand terecht zijn gekomen en die graag 00:31:51.890 --> 00:31:53.799 align:middle line:82% position:46% size:100% willen. Deze motie is 00:31:59.769 --> 00:32:02.920 align:middle line:82% position:46% size:100% in lijn met eerdere moties waarin we bijvoorbeeld ook hebben voorgesteld 00:32:03.189 --> 00:32:05.920 align:middle line:82% position:46% size:100% om de arbeidsmigratie vanuit Midden- en Oost-Europa een halt toe te 00:32:06.039 --> 00:32:08.059 align:middle line:82% position:46% size:100% roepen door de invoering van tewerkstellingsvergunningen. 00:32:08.180 --> 00:32:11.059 align:middle line:82% position:46% size:100% U moet het dus op die manier lezen: het gaat echt om arbeidsmigratie in 00:32:11.180 --> 00:32:14.650 align:middle line:82% position:46% size:100% de breedste zin van het woord. In de breedste zin van het woord 00:32:14.769 --> 00:32:17.089 align:middle line:82% position:46% size:100% moet ik de motie zeker ontraden, want we hebben gewoon vrij verkeer 00:32:17.210 --> 00:32:19.180 align:middle line:82% position:46% size:100% van personen binnen de Europese Unie. 00:32:19.809 --> 00:32:23.650 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben het overigens met u eens dat wij het de 1,2 miljoen mensen die nu 00:32:23.769 --> 00:32:27.200 align:middle line:82% position:46% size:100% aan de kant staan en onszelf verplicht zijn om in hen te 00:32:27.319 --> 00:32:30.220 align:middle line:82% position:46% size:100% investeren om te zorgen dat zij aan het arbeidsproces kunnen deelnemen. 00:32:30.910 --> 00:32:33.920 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarbij is arbeidsmigratie uiteindelijk het sluitstuk en niet 00:32:34.039 --> 00:32:39.680 align:middle line:82% position:46% size:100% het begin, maar in deze brede zin, zoals u die net hebt benoemd, moet 00:32:39.799 --> 00:32:40.329 align:middle line:82% position:46% size:100% ik de motie ontraden. 00:32:46.660 --> 00:32:46.779 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik 00:32:53.019 --> 00:32:54.970 align:middle line:82% position:46% size:100% mis één motie, maar we hebben eerst nog de motie op stuk nr. 00:32:55.089 --> 00:32:55.799 align:middle line:82% position:46% size:100% 1103 van de heer Van Baarle. We 00:32:59.160 --> 00:33:00.730 align:middle line:82% position:46% size:100% slaan de motie op stuk nr. 1102 even over. 00:33:02.559 --> 00:33:04.539 align:middle line:82% position:46% size:100% Nee, ik heb die motie wel. Ik wilde net zeggen: dan is het 00:33:04.660 --> 00:33:05.529 align:middle line:82% position:46% size:100% automatisch oordeel Kamer. 00:33:07.349 --> 00:33:10.210 align:middle line:82% position:46% size:100% Nee, ik mis de motie op stuk nr. 1104, maar die komt vast nog mijn 00:33:10.329 --> 00:33:12.538 align:middle line:82% position:46% size:100% kant op. Van de motie op stuk nr. 00:33:13.200 --> 00:33:14.400 align:middle line:82% position:46% size:100% 1102 van de heer Léon de Jong 00:33:16.900 --> 00:33:20.019 align:middle line:82% position:46% size:100% moet ik even begrijpen wat u precies wilt met de motie. 00:33:20.920 --> 00:33:24.390 align:middle line:82% position:46% size:100% In principe verzoekt u de regering om werk te laten lonen en 00:33:24.730 --> 00:33:26.839 align:middle line:82% position:46% size:100% maatregelen te treffen. Dat zijn natuurlijk zaken die in het 00:33:26.960 --> 00:33:29.000 align:middle line:82% position:46% size:100% coalitieakkoord staan. Wat dat betreft is het staand 00:33:29.119 --> 00:33:32.200 align:middle line:82% position:46% size:100% beleid. Daarom gaan we de pot 00:33:33.490 --> 00:33:36.220 align:middle line:82% position:46% size:100% inkomensonafhankelijk maken. Daar ligt immers een van de grote 00:33:38.289 --> 00:33:42.980 align:middle line:82% position:46% size:100% redenen waarom de netto netto marginale druk zo ontzettend naar 00:33:43.099 --> 00:33:45.970 align:middle line:82% position:46% size:100% beneden of omhoog gaat bij bepaalde inkomensgrenzen. 00:33:47.410 --> 00:33:51.230 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb ook in het debat van een maand geleden maar ook in eerdere 00:33:51.349 --> 00:33:52.240 align:middle line:82% position:46% size:100% debatten al toegezegd 00:33:55.089 --> 00:33:58.910 align:middle line:82% position:46% size:100% om een analyse van die netto netto marginale druk mee te nemen in de 00:33:59.029 --> 00:34:00.490 align:middle line:82% position:46% size:100% brief over de arbeidsmarktkrapte. 00:34:02.650 --> 00:34:06.279 align:middle line:82% position:46% size:100% Als de motie daaraan refereert, is het dus eigenlijk staand beleid. 00:34:06.670 --> 00:34:09.539 align:middle line:82% position:46% size:100% Als u zegt "nee, ik wil dat er nu, vandaag maatregelen genomen worden", 00:34:09.659 --> 00:34:13.159 align:middle line:82% position:46% size:100% dan zeg ik "dat lukt niet". Maar ik begrijp wel waar u vandaan 00:34:13.278 --> 00:34:14.568 align:middle line:82% position:46% size:100% komt. Ik denk dat dat ook geldt voor veel 00:34:14.688 --> 00:34:17.599 align:middle line:82% position:46% size:100% van uw collega-Kamerleden. Want het is een terugkomende 00:34:17.719 --> 00:34:18.188 align:middle line:82% position:46% size:100% discussie. 00:34:23.019 --> 00:34:25.960 align:middle line:82% position:46% size:100% Er is een constante discussie over de krapte op de arbeidsmarkt. 00:34:27.668 --> 00:34:32.059 align:middle line:82% position:46% size:100% We zien nu al jaren dat de politiek aangeeft: we moeten er iets aan 00:34:32.179 --> 00:34:34.369 align:middle line:82% position:46% size:100% doen; we moeten er echt voor zorgen dat werken gaat lonen. 00:34:34.489 --> 00:34:37.250 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar de maatregelen daartoe blijven uit. 00:34:37.369 --> 00:34:40.338 align:middle line:82% position:46% size:100% Er zijn ook over datgene wat in het coalitieakkoord staat nog steeds 00:34:40.458 --> 00:34:42.108 align:middle line:82% position:46% size:100% geen voorstellen gedaan richting de Kamer en we hebben er nog geen 00:34:42.228 --> 00:34:43.929 align:middle line:82% position:46% size:100% stemmingen over gehad: er is nog helemaal niets. 00:34:44.320 --> 00:34:45.949 align:middle line:82% position:46% size:100% Ondertussen zien we wel het volgende, zeker als we kijken naar 00:34:46.070 --> 00:34:48.670 align:middle line:82% position:46% size:100% mensen die in deeltijd werken. Op het moment dat ze een of twee 00:34:48.789 --> 00:34:51.679 align:middle line:82% position:46% size:100% uurtjes extra zouden werken — heel veel mensen willen dat ook — gaan ze 00:34:51.800 --> 00:34:53.460 align:middle line:82% position:46% size:100% er niet op vooruit. Werken loont nu niet. 00:34:53.579 --> 00:34:58.030 align:middle line:82% position:46% size:100% Mijn verzoek in deze motie is om de Kamer op zeer korte termijn 00:34:58.329 --> 00:35:02.840 align:middle line:82% position:46% size:100% maatregelen te doen toekomen die ervoor gaan zorgen dat mensen erop 00:35:02.960 --> 00:35:05.320 align:middle line:82% position:46% size:100% vooruitgaan zodra ze meer uren gaan werken. 00:35:07.030 --> 00:35:11.239 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is het doel van de motie. Ik zie de minister heel positief 00:35:11.360 --> 00:35:13.730 align:middle line:82% position:46% size:100% kijken, dus oordeel Kamer zou fantastisch zijn. 00:35:13.849 --> 00:35:16.639 align:middle line:82% position:46% size:100% U hebt het over de zeer korte termijn. 00:35:18.110 --> 00:35:20.329 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat gaat niet gebeuren. We hebben 00:35:22.878 --> 00:35:26.429 align:middle line:82% position:46% size:100% voor het zomerreces 29 brieven met voorstellen te gaan. 00:35:26.550 --> 00:35:29.340 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben afgesproken dat we over heel veel van die onderwerpen eerst 00:35:29.460 --> 00:35:33.380 align:middle line:82% position:46% size:100% een hoofdlijnendebat voeren voordat de gedetailleerde voorstellen uw 00:35:33.500 --> 00:35:34.099 align:middle line:82% position:46% size:100% kant op gaan. 00:35:37.210 --> 00:35:39.920 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarnaast is het gewoon staand kabinetsbeleid dat we de maatregelen 00:35:40.039 --> 00:35:41.530 align:middle line:82% position:46% size:100% in het coalitieakkoord uitwerken. 00:35:44.980 --> 00:35:48.090 align:middle line:82% position:46% size:100% Extra maatregelen zitten er op dit moment niet in, als u daarom vraagt. 00:35:48.210 --> 00:35:50.739 align:middle line:82% position:46% size:100% We willen die maatregelen eerst in het coalitieakkoord uitwerken. 00:35:51.668 --> 00:35:53.739 align:middle line:82% position:46% size:100% Verschillende collega's hebben toezeggingen gedaan. 00:35:54.010 --> 00:35:58.420 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben ook gezegd: eerst de analyse in de hoofdlijnenbrief die 00:35:58.539 --> 00:36:01.219 align:middle line:82% position:46% size:100% voor de zomer komt. Daarna kunnen we een discussie 00:36:01.340 --> 00:36:03.280 align:middle line:82% position:46% size:100% hebben over wat voor soort maatregelen je dan op moet nemen. 00:36:03.878 --> 00:36:06.398 align:middle line:82% position:46% size:100% Hom of kuit, meneer De Jong. 00:36:08.110 --> 00:36:09.460 align:middle line:82% position:46% size:100% U mag gewoon a of b zeggen; dat kan ook. 00:36:09.579 --> 00:36:12.478 align:middle line:82% position:46% size:100% U kunt de motie ook aanhouden tot de brief er is. 00:36:12.679 --> 00:36:14.690 align:middle line:82% position:46% size:100% Nee, ik wil dat u echt met maatregelen komt. 00:36:15.168 --> 00:36:17.659 align:middle line:82% position:46% size:100% Datgene wat in het coalitieakkoord staat, is niet voldoende. 00:36:18.110 --> 00:36:21.420 align:middle line:82% position:46% size:100% U zegt hiermee al dat er geen extra maatregelen komen, terwijl er toen 00:36:21.539 --> 00:36:25.889 align:middle line:82% position:46% size:100% het coalitieakkoord werd gesmeed geen andere situatie was dan 00:36:26.010 --> 00:36:28.050 align:middle line:82% position:46% size:100% vandaag. Ik had dus gehoopt dat de minister 00:36:28.170 --> 00:36:31.519 align:middle line:82% position:46% size:100% daar actueler op zou inzetten. Dat is niet het geval, dus ik 00:36:31.668 --> 00:36:34.650 align:middle line:82% position:46% size:100% verwacht dat de minister een ander oordeel zal geven dan ik graag zou 00:36:34.769 --> 00:36:36.438 align:middle line:82% position:46% size:100% willen. Dat zou zonde zijn. 00:36:38.619 --> 00:36:42.760 align:middle line:82% position:46% size:100% Eerst de analyse in de brief over de krapte en het coalitieakkoord 00:36:43.090 --> 00:36:44.869 align:middle line:82% position:46% size:100% uitwerken. Als u het coalitieakkoord niet 00:36:44.989 --> 00:36:48.710 align:middle line:82% position:46% size:100% voldoende vindt, moet ik de motie helaas ontraden, alhoewel ik heel 00:36:48.829 --> 00:36:50.440 align:middle line:82% position:46% size:100% goed begrijp waar u vandaan komt. 00:36:52.409 --> 00:36:54.829 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan is die bij dezen ontraden. Ja, dat zei ik net. 00:36:56.230 --> 00:36:59.168 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de motie op stuk nr. 1103 van de heer Van Baarle. 00:37:00.429 --> 00:37:03.889 align:middle line:82% position:46% size:100% Ook over deze onderwerpen hebben wij gediscussieerd in het 00:37:04.010 --> 00:37:04.750 align:middle line:82% position:46% size:100% commissiedebat. 00:37:06.340 --> 00:37:08.148 align:middle line:82% position:46% size:100% U verzoekt bepalingen 00:37:10.688 --> 00:37:14.829 align:middle line:82% position:46% size:100% te bezien die het mogelijk maken voor opdrachtgevers om 00:37:14.949 --> 00:37:16.760 align:middle line:82% position:46% size:100% overeenkomsten te ontbinden wanneer opdrachtnemers zich schuldig hebben 00:37:16.880 --> 00:37:21.550 align:middle line:82% position:46% size:100% gemaakt aan discriminatie. Dat wil ik graag bezien en 00:37:22.539 --> 00:37:25.699 align:middle line:82% position:46% size:100% onderzoeken. Ik begrijp heel goed wat u van ons 00:37:25.820 --> 00:37:27.679 align:middle line:82% position:46% size:100% vraagt. Want u zegt eigenlijk: "Als overheid 00:37:27.800 --> 00:37:29.918 align:middle line:82% position:46% size:100% heb je een voorbeeldrol te spelen in de maatschappij. 00:37:31.418 --> 00:37:34.338 align:middle line:82% position:46% size:100% Ga nou eens kijken hoe je invulling kunt geven aan die rol." Dat is wat 00:37:34.458 --> 00:37:38.018 align:middle line:82% position:46% size:100% u van ons vraagt. Dat nemen we dus mee. 00:37:38.320 --> 00:37:41.320 align:middle line:82% position:46% size:100% We komen natuurlijk wel terug op de discussie dat 00:37:43.550 --> 00:37:45.079 align:middle line:82% position:46% size:100% niet zo heel veel bedrijven officieel veroordeeld zijn omdat ze 00:37:45.199 --> 00:37:47.989 align:middle line:82% position:46% size:100% zich schuldig hebben gemaakt aan discriminatie. 00:37:48.110 --> 00:37:52.159 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar wil ik dus zeker mee beginnen. Maar ik ga vervolgens ook kijken hoe 00:37:52.280 --> 00:37:56.150 align:middle line:82% position:46% size:100% je op enige manier kunt kijken of bedrijven in hun beleid hebben staan 00:37:56.269 --> 00:37:58.699 align:middle line:82% position:46% size:100% dat ze er iets aan doen. Maar dat is de stap daarna. 00:37:58.820 --> 00:38:02.469 align:middle line:82% position:46% size:100% We beginnen even met de negatieve kant, de stok en de wortel. 00:38:03.139 --> 00:38:05.838 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarna gaan we er ook een wat positievere invulling aan geven. 00:38:05.958 --> 00:38:06.206 align:middle line:82% position:46% size:100% En dus? Bij dezen krijgt de motie op stuk 00:38:06.327 --> 00:38:07.190 align:middle line:82% position:46% size:100% nr. 1103 oordeel Kamer. 00:38:07.309 --> 00:38:08.659 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 00:38:08.780 --> 00:38:12.710 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 1104 van mevrouw Van Beukering, 00:38:13.099 --> 00:38:19.469 align:middle line:82% position:46% size:100% mevrouw Maatoug en mevrouw Kathmann. Ik deel uw zorgen dat wisselende, en 00:38:19.590 --> 00:38:22.920 align:middle line:82% position:46% size:100% met name onvoorspelbare werktijden echt lastig zijn voor werknemers. 00:38:23.039 --> 00:38:28.289 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik deel ook dat die onvoorspelbaarheid gewoon impact 00:38:28.409 --> 00:38:31.230 align:middle line:82% position:46% size:100% heeft op het leven van mensen en op de werk privébalans. 00:38:31.349 --> 00:38:33.570 align:middle line:82% position:46% size:100% Die heeft er ook impact op of je er eventueel een tweede, dan wel derde 00:38:33.690 --> 00:38:35.927 align:middle line:82% position:46% size:100% baan bij kan doen. Dat debat heb ik eerder ook met 00:38:36.047 --> 00:38:39.920 align:middle line:82% position:46% size:100% mevrouw Kathmann gehad. Deze motie geef ik dus graag oordeel 00:38:40.039 --> 00:38:42.460 align:middle line:82% position:46% size:100% Kamer. We nemen dat mee bij de uitwerking. 00:38:43.300 --> 00:38:48.429 align:middle line:82% position:46% size:100% We zorgen dat we u daar goed over informeren en dat we daar goed 00:38:48.969 --> 00:38:50.800 align:middle line:82% position:46% size:100% invulling aan geven. Helder. 00:38:51.070 --> 00:38:52.119 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan had ik nog twee vragen. 00:38:57.639 --> 00:39:00.920 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Van Beukering vroeg of ik al over de positionpaper heb gesproken 00:39:01.039 --> 00:39:05.150 align:middle line:82% position:46% size:100% met mijn collega Helder. Ik spreek haar zeer vaak, maar dit 00:39:05.269 --> 00:39:07.688 align:middle line:82% position:46% size:100% officiële gesprek heeft nog niet plaatsgevonden. 00:39:07.989 --> 00:39:10.179 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zal zorgen dat dat voor de zomer gebeurt. 00:39:13.300 --> 00:39:17.769 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de stand van zaken wat betreft de motie van Van Kent uit 2019 over 00:39:18.070 --> 00:39:21.289 align:middle line:82% position:46% size:100% het wml. De vraag was of het briefadvies voor 00:39:21.409 --> 00:39:25.389 align:middle line:82% position:46% size:100% de zomer kan komen. Die adviesaanvraag is in 2020 00:39:26.019 --> 00:39:27.070 align:middle line:82% position:46% size:100% ingediend bij de SER, 00:39:29.378 --> 00:39:30.878 align:middle line:82% position:46% size:100% bij het Jongerenplatform dus. 00:39:33.639 --> 00:39:37.599 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is gebeurd op 8 mei 2020 door mijn voorganger. 00:39:39.079 --> 00:39:43.068 align:middle line:82% position:46% size:100% Het SER Jongerenplatform heeft in een recent SER-advies "Veelbelovend: 00:39:43.188 --> 00:39:45.440 align:middle line:82% position:46% size:100% Kansen en belemmeringen voor jongeren in 2021", dat ik overigens 00:39:45.559 --> 00:39:49.400 align:middle line:82% position:46% size:100% in ontvangst heb genomen, aangegeven later dit jaar gevolg te geven aan 00:39:49.519 --> 00:39:52.940 align:middle line:82% position:46% size:100% die aanvraag. Het lastige is: ik ga niet over de 00:39:53.059 --> 00:39:55.929 align:middle line:82% position:46% size:100% timing; daar gaat de SER over en daar gaat het Jongerenplatform over. 00:39:58.269 --> 00:40:03.440 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik kan uw verzoek, uw vraag, dus doorgeven, maar ik kan u hier niet 00:40:03.559 --> 00:40:07.389 align:middle line:82% position:46% size:100% namens het SER Jongerenplatform een belofte doen over de planning. 00:40:08.349 --> 00:40:12.469 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar ik zal uw gevoel van urgentie aan het SER Jongerenplatform 00:40:12.590 --> 00:40:14.769 align:middle line:82% position:46% size:100% doorgeven. Zij gaan over hun eigen planning. 00:40:15.820 --> 00:40:17.168 align:middle line:82% position:46% size:100% Prima, dan is dat ook weer opgelost. 00:40:19.539 --> 00:40:22.539 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik vraag of zij het voor de zomer kunnen doen, maar ik kan niet namens 00:40:22.688 --> 00:40:25.869 align:middle line:82% position:46% size:100% hen beloven dat ze dat zullen doen. Maar ik zal het met urgentie 00:40:25.989 --> 00:40:27.320 align:middle line:82% position:46% size:100% doorgeven. Heel goed. 00:40:27.969 --> 00:40:30.530 align:middle line:82% position:46% size:100% Tot zover dit debat. Hartelijk dank. 00:40:30.650 --> 00:40:33.119 align:middle line:82% position:46% size:100% De beraadslaging wordt gesloten. Wij stemmen dinsdag over de negen 00:40:33.239 --> 00:40:35.298 align:middle line:82% position:46% size:100% moties. Ik schors even voor een klein 00:40:35.599 --> 00:40:39.349 align:middle line:82% position:46% size:100% changement en voor het bevolken van vak-K. 00:40:39.469 --> 00:40:39.710 align:middle line:82% position:46% size:100% De 00:42:36.398 --> 00:42:37.329 align:middle line:82% position:46% size:100% vergadering wordt van 00:43:11.030 --> 00:43:12.559 align:middle line:82% position:46% size:100% 19.47 uur tot 19.49 uur geschorst.