WEBVTT 00:00:00.750 --> 00:00:01.717 align:middle line:82% position:46% size:100% Opiumwet (35954, nr. 3). 00:00:01.837 --> 00:00:04.469 align:middle line:82% position:46% size:100% Een hartelijk woord van welkom aan de staatssecretaris van 00:00:04.589 --> 00:00:06.610 align:middle line:82% position:46% size:100% Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Fijn dat u bij ons bent. 00:00:06.730 --> 00:00:09.009 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben drie sprekers van de zijde van de Kamer. 00:00:09.199 --> 00:00:12.919 align:middle line:82% position:46% size:100% De eerste spreker is de heer Rudmer Heerema van de fractie van de VVD. 00:00:13.039 --> 00:00:14.960 align:middle line:82% position:46% size:100% Hij heeft, zoals iedereen, twee minuten spreektijd. 00:00:15.080 --> 00:00:15.699 align:middle line:82% position:46% size:100% Het woord is aan hem. 00:00:18.149 --> 00:00:19.974 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter, het lijkt wel een coalitiedebat vanaf hier, als ik zo 00:00:20.094 --> 00:00:22.339 align:middle line:82% position:46% size:100% zit te kijken. De coalitie spreekt met zichzelf 00:00:22.460 --> 00:00:24.379 align:middle line:82% position:46% size:100% vandaag. Ja, we gaan wat afstemmen met z'n 00:00:24.500 --> 00:00:25.570 align:middle line:82% position:46% size:100% allen. Nou, dat wordt spannend! 00:00:25.929 --> 00:00:27.370 align:middle line:82% position:46% size:100% Inderdaad. Waar is de PVV? 00:00:27.699 --> 00:00:30.699 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. We hebben een lange aanloop gehad 00:00:30.969 --> 00:00:34.700 align:middle line:82% position:46% size:100% naar dit tweeminutendebat. Dat komt omdat er steeds gekeken 00:00:34.820 --> 00:00:37.340 align:middle line:82% position:46% size:100% werd wat we nog meer moesten doen en welke informatie we nog meer boven 00:00:37.460 --> 00:00:39.799 align:middle line:82% position:46% size:100% tafel moesten krijgen, terwijl we volgens mij allemaal weten dat het 00:00:39.920 --> 00:00:43.210 align:middle line:82% position:46% size:100% gebruik van lachgas een risico is. Daarom heb ik dit tweeminutendebat 00:00:43.539 --> 00:00:45.429 align:middle line:82% position:46% size:100% aangevraagd en dien ik de volgende motie in. 00:00:45.640 --> 00:00:48.590 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het gebruik van 00:00:48.710 --> 00:00:52.539 align:middle line:82% position:46% size:100% lachgas een risico vormt voor de volksgezondheid en de samenleving; 00:00:53.829 --> 00:00:55.820 align:middle line:82% position:46% size:100% overwegende dat de brede beschikbaarheid van lachgas 00:00:55.939 --> 00:00:59.689 align:middle line:82% position:46% size:100% bijdraagt aan risico's voor de volksgezondheid; overwegende dat 00:00:59.810 --> 00:01:03.799 align:middle line:82% position:46% size:100% lachgas in veel gemeenten voor overlast zorgt; constaterende dat 00:01:03.920 --> 00:01:07.670 align:middle line:82% position:46% size:100% lachgas is gevonden bij 1.800 verkeersongelukken van 2019 tot en 00:01:07.790 --> 00:01:12.920 align:middle line:82% position:46% size:100% met 2021; constaterende dat het recreatief gebruik van lachgas zal 00:01:13.040 --> 00:01:15.500 align:middle line:82% position:46% size:100% worden verboden en zal worden geplaatst op lijst II van de 00:01:15.620 --> 00:01:20.719 align:middle line:82% position:46% size:100% Opiumwet; verzoekt de regering om in overleg te treden met gemeenten om 00:01:20.840 --> 00:01:24.799 align:middle line:82% position:46% size:100% te bevorderen dat zij plaatselijke verboden in hun APV opnemen om te 00:01:24.920 --> 00:01:28.909 align:middle line:82% position:46% size:100% handhaven voordat lachgas aan lijst II wordt toegevoegd om de negatieve 00:01:29.030 --> 00:01:32.329 align:middle line:82% position:46% size:100% effecten van lachgasgebruik op de samenleving zo snel mogelijk terug 00:01:32.450 --> 00:01:34.599 align:middle line:82% position:46% size:100% te dringen, en gaat over tot de orde van de dag. 00:01:35.980 --> 00:01:37.930 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 00:01:39.760 --> 00:01:40.469 align:middle line:82% position:46% size:100% 4 (35954). Heel goed. 00:01:40.590 --> 00:01:42.900 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Dan is het woord aan mevrouw Bikker 00:01:43.019 --> 00:01:44.469 align:middle line:82% position:46% size:100% van de fractie van de ChristenUnie. 00:01:57.879 --> 00:01:58.569 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u, voorzitter. 00:02:00.430 --> 00:02:02.989 align:middle line:82% position:46% size:100% Lachgas maakt veel kapot, juist onder jongeren. 00:02:03.109 --> 00:02:06.109 align:middle line:82% position:46% size:100% Het leidt tot verslaving, tot ernstige gezondheidsschade en helaas 00:02:06.230 --> 00:02:08.620 align:middle line:82% position:46% size:100% ook tot verkeersongelukken en zelfs verkeersdoden. 00:02:09.460 --> 00:02:11.419 align:middle line:82% position:46% size:100% Lachgas is kinderlijk eenvoudig te krijgen. 00:02:11.539 --> 00:02:13.669 align:middle line:82% position:46% size:100% De roep om hiermee te stoppen is daarom breed: van ouders, van 00:02:13.789 --> 00:02:16.210 align:middle line:82% position:46% size:100% artsen, van politie, van burgemeesters. 00:02:18.009 --> 00:02:21.080 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat wil de ChristenUnie ook, om verslaving een halt toe te roepen en 00:02:21.199 --> 00:02:23.289 align:middle line:82% position:46% size:100% al die ellende die lachgas met zich meebrengt te voorkomen. 00:02:23.860 --> 00:02:25.939 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is goed dat deze staatssecretaris zich daar voluit 00:02:26.060 --> 00:02:28.129 align:middle line:82% position:46% size:100% voor inzet. Ik noem minister Grapperhaus en 00:02:28.250 --> 00:02:30.919 align:middle line:82% position:46% size:100% staatssecretaris Blokhuis ook, die hier eerder hard voor hebben 00:02:31.039 --> 00:02:33.229 align:middle line:82% position:46% size:100% gewerkt. Na te veel vertraging roep ik de 00:02:33.349 --> 00:02:36.800 align:middle line:82% position:46% size:100% staatssecretaris op om gas te geven en echt zo snel mogelijk, het liefst 00:02:36.919 --> 00:02:39.710 align:middle line:82% position:46% size:100% nog deze zomer, het verbod op lachgas in te laten gaan. 00:02:39.830 --> 00:02:40.780 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarom twee moties. 00:02:42.370 --> 00:02:45.740 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat er vanwege 00:02:45.860 --> 00:02:48.400 align:middle line:82% position:46% size:100% gezondheidsschade een duidelijke noodzaak bestaat om op korte termijn 00:02:48.520 --> 00:02:51.889 align:middle line:82% position:46% size:100% te komen tot een lachgasverbod; overwegende dat het kabinet aangeeft 00:02:52.009 --> 00:02:54.620 align:middle line:82% position:46% size:100% ook na beoordeling van de Kamer ten minste acht maanden nodig te hebben 00:02:54.740 --> 00:02:57.490 align:middle line:82% position:46% size:100% om de volgende stappen te doorlopen om te komen tot het lachgasverbod; 00:02:57.849 --> 00:03:01.580 align:middle line:82% position:46% size:100% overwegende dat de Kamer reeds vorig jaar de motie-Kuik/Bikker aannam om 00:03:01.699 --> 00:03:04.759 align:middle line:82% position:46% size:100% zo spoedig mogelijk te komen tot een verbod op lachgas; verzoekt de 00:03:04.879 --> 00:03:07.129 align:middle line:82% position:46% size:100% regering alles in het werk te stellen om de termijn van acht 00:03:07.250 --> 00:03:10.930 align:middle line:82% position:46% size:100% maanden tot het ingaan van het lachgasverbod in te korten en zo 00:03:11.360 --> 00:03:15.620 align:middle line:82% position:46% size:100% mogelijk, het liefst nog deze zomer, tot inwerkingtreding van het verbod 00:03:15.740 --> 00:03:17.979 align:middle line:82% position:46% size:100% over te gaan, en gaat over tot de orde van de dag. 00:03:18.250 --> 00:03:20.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 5 (35954). 00:03:20.120 --> 00:03:24.349 align:middle line:82% position:46% size:100% Samen met mevrouw Kuik zijn we een jaar geleden dit dringend verzoek 00:03:24.469 --> 00:03:27.080 align:middle line:82% position:46% size:100% begonnen. Wat is het belangrijk dat het nu ook 00:03:27.199 --> 00:03:29.770 align:middle line:82% position:46% size:100% snel van kracht wordt. Ik zie een klein schrijffoutje, dus 00:03:29.889 --> 00:03:32.270 align:middle line:82% position:46% size:100% ik ga zo iets in de motie strepen, zodat u die ook flexibel kan lezen. 00:03:32.389 --> 00:03:36.469 align:middle line:82% position:46% size:100% De tweede motie. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:03:36.590 --> 00:03:39.349 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat met het voorliggende ontwerpbesluit een 00:03:39.469 --> 00:03:42.379 align:middle line:82% position:46% size:100% lachgasverbod komt waarbij diverse uitzonderingsgronden worden geboden 00:03:42.500 --> 00:03:46.159 align:middle line:82% position:46% size:100% om lachgaspatronen online dan wel fysiek te verkopen; overwegende dat 00:03:46.280 --> 00:03:49.400 align:middle line:82% position:46% size:100% grootschalig misbruik van deze uitzonderingsgronden het doel van 00:03:49.520 --> 00:03:52.969 align:middle line:82% position:46% size:100% het lachgasverbod zal ondergraven; verzoekt de regering de effecten van 00:03:53.090 --> 00:03:55.939 align:middle line:82% position:46% size:100% het lachgasverbod en de geboden uitzonderingsgronden te monitoren en 00:03:56.060 --> 00:03:58.819 align:middle line:82% position:46% size:100% bij grootschalig misbruik over te gaan tot verdere aanscherping van de 00:03:58.939 --> 00:04:01.689 align:middle line:82% position:46% size:100% uitzonderingsvoorwaarden, en gaat over tot de orde van de dag. 00:04:02.469 --> 00:04:03.699 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 6 (35954). 00:04:04.990 --> 00:04:06.650 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, tot zover. Er is nog een vraag van de heer 00:04:06.770 --> 00:04:10.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Sneller terwijl u even de grammaticale fouten eruit haalt. 00:04:10.599 --> 00:04:13.960 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat kan tijdens de interruptie, voorzitter, want het is een heel 00:04:14.080 --> 00:04:17.500 align:middle line:82% position:46% size:100% voorspelbare vraag, namelijk: vindt mevrouw Bikker dat er ook op de 00:04:17.620 --> 00:04:21.860 align:middle line:82% position:46% size:100% andere effecten geëvalueerd en gemonitord moet worden als dat 00:04:21.980 --> 00:04:23.079 align:middle line:82% position:46% size:100% lachgasverbod is ingegaan? 00:04:27.430 --> 00:04:30.560 align:middle line:82% position:46% size:100% We zien wat zowel in het verkeer als in de gezondheid — ik heb ook 00:04:30.680 --> 00:04:33.589 align:middle line:82% position:46% size:100% huisartsen gesproken — de grote schadelijke gevolgen zijn van 00:04:33.709 --> 00:04:34.430 align:middle line:82% position:46% size:100% lachgas. Ik vind het vooral ontzettend 00:04:34.550 --> 00:04:36.170 align:middle line:82% position:46% size:100% belangrijk dat we die gevolgen heel scherp hebben. 00:04:36.290 --> 00:04:39.620 align:middle line:82% position:46% size:100% En als we hier nu met elkaar eindelijk dat verbod hebben, wat zou 00:04:39.740 --> 00:04:42.250 align:middle line:82% position:46% size:100% het dan treurig zijn als er nieuwe, slinkse wegen gevonden worden 00:04:42.370 --> 00:04:44.829 align:middle line:82% position:46% size:100% waardoor deze effecten zich opnieuw voordoen. 00:04:44.949 --> 00:04:48.350 align:middle line:82% position:46% size:100% Als de heer Sneller andere effecten kent waarvan hij het ook heel 00:04:48.470 --> 00:04:49.850 align:middle line:82% position:46% size:100% belangrijk vindt dat daarnaar gekeken wordt, dan ben ik even 00:04:49.970 --> 00:04:51.949 align:middle line:82% position:46% size:100% benieuwd welke. Natuurlijk is het belangrijk dat er 00:04:52.069 --> 00:04:53.769 align:middle line:82% position:46% size:100% slagroomtaarten gemaakt kunnen blijven worden. 00:04:55.089 --> 00:04:57.860 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar is lachgas bij nodig. Natuurlijk is het belangrijk dat 00:04:57.980 --> 00:05:00.430 align:middle line:82% position:46% size:100% mensen een verdoving kunnen krijgen. Daar is lachgas voor nodig. 00:05:01.029 --> 00:05:04.310 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar dit verbod moet er echt voor zorgen dat we de volksgezondheid 00:05:04.430 --> 00:05:06.579 align:middle line:82% position:46% size:100% bevorderen en criminaliteit tegengaan. 00:05:08.290 --> 00:05:11.360 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat laatst is een van de dingen waarvan ik het goed zou vinden als 00:05:11.480 --> 00:05:14.209 align:middle line:82% position:46% size:100% we dat ook bekijken. Is dit niet iets wat ondergronds 00:05:14.329 --> 00:05:16.490 align:middle line:82% position:46% size:100% gaat? Is dit niet iets wat buiten het 00:05:16.610 --> 00:05:19.047 align:middle line:82% position:46% size:100% zicht gaat gebeuren? Daar is nog minder voorlichting en 00:05:19.166 --> 00:05:22.040 align:middle line:82% position:46% size:100% zijn nog minder preventiemogelijkheden, omdat mensen 00:05:22.160 --> 00:05:25.699 align:middle line:82% position:46% size:100% iets strafbaars doen en zich daarom onttrekken aan dat toezicht. 00:05:25.819 --> 00:05:29.360 align:middle line:82% position:46% size:100% Mijn vraag is of we een paar van dat soort ongewenste bijeffecten van dit 00:05:29.480 --> 00:05:33.519 align:middle line:82% position:46% size:100% verbod, waar mevrouw Bikker voor is, ook in de gaten houden. 00:05:35.069 --> 00:05:37.810 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan maak ik hem toch wat steviger. Juist doordat dit niet verboden is, 00:05:37.930 --> 00:05:40.959 align:middle line:82% position:46% size:100% normaliseren we het en lijkt het wel of het vrolijk kan zijn om lekker te 00:05:41.079 --> 00:05:44.230 align:middle line:82% position:46% size:100% lurken aan zo'n ballonnetje, terwijl we heel goed weten wat de gevolgen 00:05:44.350 --> 00:05:45.910 align:middle line:82% position:46% size:100% ervan zijn. Ik vind het dus belangrijk dat dit 00:05:46.029 --> 00:05:49.839 align:middle line:82% position:46% size:100% verbod tot uitdrukking brengt dat het onverstandig is om lachgas te 00:05:49.959 --> 00:05:51.459 align:middle line:82% position:46% size:100% gebruiken. Ik ben het natuurlijk met de heer 00:05:51.579 --> 00:05:55.170 align:middle line:82% position:46% size:100% Sneller eens dat het altijd belangrijk is om te kijken naar wat 00:05:55.350 --> 00:05:59.670 align:middle line:82% position:46% size:100% dit doet met het gebruik en daar ook op te interveniëren. 00:05:59.879 --> 00:06:01.360 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik las bijvoorbeeld de schriftelijke inbreng van de VVD, waarin heel 00:06:01.480 --> 00:06:05.370 align:middle line:82% position:46% size:100% duidelijk vragen werden gesteld over de Turkse en Marokkaanse 00:06:05.699 --> 00:06:07.839 align:middle line:82% position:46% size:100% gemeenschap. Het is ook belangrijk dat daar goed 00:06:07.959 --> 00:06:10.050 align:middle line:82% position:46% size:100% voorlichting wordt gegeven over wat de gevolgen zijn. 00:06:10.470 --> 00:06:12.730 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar moeten we ook naar kijken, want de volksgezondheid vinden wij 00:06:12.850 --> 00:06:14.860 align:middle line:82% position:46% size:100% allemaal belangrijk. Natuurlijk is het dan goed om te 00:06:14.980 --> 00:06:16.230 align:middle line:82% position:46% size:100% kijken welke effecten er zijn. Een 00:06:18.160 --> 00:06:21.310 align:middle line:82% position:46% size:100% laatste interruptie, voorzitter. Ik zie u terecht gebaren. 00:06:21.939 --> 00:06:24.399 align:middle line:82% position:46% size:100% Over dat laatste zijn we het helemaal eens. 00:06:25.480 --> 00:06:30.639 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Bikker zegt in haar antwoord: we weten allemaal hoe 00:06:31.000 --> 00:06:34.399 align:middle line:82% position:46% size:100% schadelijk het is. Uit alle onderzoeken die hieraan ten 00:06:34.519 --> 00:06:37.430 align:middle line:82% position:46% size:100% grondslag liggen en waar we ook dat uitgebreide schriftelijke overleg 00:06:37.550 --> 00:06:39.579 align:middle line:82% position:46% size:100% over hebben gevoerd blijkt juist dat dat het probleem is. 00:06:39.939 --> 00:06:43.879 align:middle line:82% position:46% size:100% Gebruikers zijn naïef over de risico's en weten helemaal niet hoe 00:06:44.000 --> 00:06:46.160 align:middle line:82% position:46% size:100% schadelijk het is. Volgens mij is dat juist de 00:06:46.279 --> 00:06:47.889 align:middle line:82% position:46% size:100% boodschap die we zouden moeten afgeven. 00:06:48.160 --> 00:06:50.649 align:middle line:82% position:46% size:100% Dit verbod mag niet ten koste gaan van die boodschap. 00:06:52.930 --> 00:06:55.310 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben het helemaal eens met de heer Sneller dat het heel goed is om 00:06:55.430 --> 00:06:58.220 align:middle line:82% position:46% size:100% jongeren en eventueel andere gebruikers bewust te maken van de 00:06:58.339 --> 00:07:03.730 align:middle line:82% position:46% size:100% gevaren en risico's van het pakken van een ballonnetje of meer dan dat. 00:07:04.420 --> 00:07:06.129 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zou het kabinet juist daarom willen aanmoedigen. 00:07:06.519 --> 00:07:09.829 align:middle line:82% position:46% size:100% Er komt een Nationaal Rapporteur Verslavingen. 00:07:09.949 --> 00:07:13.310 align:middle line:82% position:46% size:100% Die brengt dat breed in beeld. Dat is belangrijk, want juist op die 00:07:13.430 --> 00:07:16.629 align:middle line:82% position:46% size:100% manier kunnen we ervoor zorgen dat ook in de jeugdcultuur duidelijk is 00:07:16.810 --> 00:07:20.509 align:middle line:82% position:46% size:100% wat de risico's zijn en wat er beter kan om te voorkomen dat jongeren, en 00:07:20.629 --> 00:07:22.639 align:middle line:82% position:46% size:100% eventueel anderen, verslaafd raken. Prima. 00:07:22.759 --> 00:07:24.720 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Dan ga ik eindelijk m'n grammatica 00:07:24.839 --> 00:07:26.920 align:middle line:82% position:46% size:100% op orde brengen. Ja, want anders nemen we haar niet 00:07:27.040 --> 00:07:29.350 align:middle line:82% position:46% size:100% aan, hoor. Ik zie toch een beetje spanning in 00:07:29.470 --> 00:07:33.009 align:middle line:82% position:46% size:100% de coalitie, maar de oppositie is er vandaag niet om die even in te 00:07:33.129 --> 00:07:34.230 align:middle line:82% position:46% size:100% koppen. Zo gaat dat dan. 00:07:34.920 --> 00:07:37.930 align:middle line:82% position:46% size:100% U kunt ook gewoon genieten van het dualisme dat hier plaatsvindt. 00:07:38.050 --> 00:07:39.089 align:middle line:82% position:46% size:100% Geniet ervan. Pluk de dag. 00:07:39.209 --> 00:07:41.209 align:middle line:82% position:46% size:100% Ja, dat is prachtig, ook als de coalitie zichzelf bestrijdt. 00:07:42.310 --> 00:07:43.720 align:middle line:82% position:46% size:100% Het woord is aan de heer Sneller. Dan ga ik snel spreken, 00:07:46.990 --> 00:07:49.509 align:middle line:82% position:46% size:100% zodat mevrouw Bikker mij niet kan interrumperen. 00:07:49.810 --> 00:07:54.089 align:middle line:82% position:46% size:100% De Commissie risicobeoordeling nieuwe drugs is helder over die 00:07:54.209 --> 00:07:56.420 align:middle line:82% position:46% size:100% distikstofmonoxide. Ik zeg dat zo, omdat ik het woord 00:07:56.540 --> 00:07:59.259 align:middle line:82% position:46% size:100% "lachgas" toch een beetje gek vind in deze context. 00:07:59.529 --> 00:08:03.490 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij zegt: het is gemakkelijk verkrijgbaar, overal door iedereen; 00:08:03.699 --> 00:08:06.199 align:middle line:82% position:46% size:100% geen leeftijdsgrens, geen volumebeperking, geen 00:08:06.319 --> 00:08:09.879 align:middle line:82% position:46% size:100% gebruiksinformatie, geen sluitingstijden, geen statiegeld, 00:08:10.029 --> 00:08:13.310 align:middle line:82% position:46% size:100% geen gezondheidswaarschuwing, geen kwaliteitsgarantie, geen 00:08:13.430 --> 00:08:17.990 align:middle line:82% position:46% size:100% advertentiebeperking, helemaal niks. Sinds 2015, toen dit voor het eerst 00:08:18.110 --> 00:08:21.589 align:middle line:82% position:46% size:100% bij de CAM op de agenda kwam, is er geen enkele noemenswaardige nieuwe 00:08:21.709 --> 00:08:25.209 align:middle line:82% position:46% size:100% regel vanuit de rijksoverheid gekomen om hier iets aan te doen. 00:08:25.870 --> 00:08:29.300 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan ligt er nu dat voorstel om het op lijst 2 van de Opiumwet te 00:08:29.420 --> 00:08:32.539 align:middle line:82% position:46% size:100% plaatsen. Ik blijf tegen het voorgestelde 00:08:32.659 --> 00:08:36.308 align:middle line:82% position:46% size:100% verbod, maar ik kan ook tellen en ook buiten de 00:08:38.259 --> 00:08:41.958 align:middle line:82% position:46% size:100% coalitie zijn er te veel voorstanders van dit verbod om het 00:08:42.078 --> 00:08:44.950 align:middle line:82% position:46% size:100% tegen te houden. Ik richt me dus op de toekomst. 00:08:45.220 --> 00:08:48.740 align:middle line:82% position:46% size:100% Om te voorkomen dat we een volgende keer als rijksoverheid weer achter 00:08:48.860 --> 00:08:52.279 align:middle line:82% position:46% size:100% de feiten aanlopen en vervolgens met hagel moeten schieten, heb ik 00:08:52.399 --> 00:08:56.759 align:middle line:82% position:46% size:100% namelijk de volgende motie om onze aanpak voor nieuwe drugs sneller en 00:08:56.879 --> 00:08:57.850 align:middle line:82% position:46% size:100% gerichter te maken. 00:08:59.860 --> 00:09:02.960 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het huidig wettelijk 00:09:03.080 --> 00:09:06.500 align:middle line:82% position:46% size:100% instrumentarium om het gebruik van nieuwe risicovolle middelen te 00:09:06.620 --> 00:09:10.730 align:middle line:82% position:46% size:100% reguleren te grofmazig is, waardoor deze middelen meestal gedurende 00:09:10.850 --> 00:09:14.659 align:middle line:82% position:46% size:100% geruime tijd zonder beperkingen of voorwaarden verkrijgbaar zijn, met 00:09:14.779 --> 00:09:18.529 align:middle line:82% position:46% size:100% alle gevolgen van dien; overwegende dat regulering zoals het instellen 00:09:18.649 --> 00:09:22.220 align:middle line:82% position:46% size:100% van een minimum leeftijdsgrens voor verkoop, volumebeperking, een 00:09:22.340 --> 00:09:25.490 align:middle line:82% position:46% size:100% advertentieverbod of verplichte gezondheidswaarschuwing kunnen 00:09:25.610 --> 00:09:29.169 align:middle line:82% position:46% size:100% bijdragen aan het verminderen van de gezondheidsschade van deze middelen; 00:09:29.500 --> 00:09:33.379 align:middle line:82% position:46% size:100% overwegende dat het toevoegen van een lijst 0 aan de Opiumwet voor 00:09:33.500 --> 00:09:36.019 align:middle line:82% position:46% size:100% middelen waar dergelijke beperkingen, eventueel tijdelijk 00:09:36.139 --> 00:09:40.590 align:middle line:82% position:46% size:100% totdat over een definitieve omgang is besloten, voor dienen te gelden 00:09:40.710 --> 00:09:43.850 align:middle line:82% position:46% size:100% een nuttige aanvulling zou zijn op het huidige wettelijk kader; 00:09:43.970 --> 00:09:47.240 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoekt de regering te onderzoeken op welke manier de mogelijkheid kan 00:09:47.360 --> 00:09:51.289 align:middle line:82% position:46% size:100% worden gecreëerd om de verkoop en het bezit van nieuwe risicovolle 00:09:51.409 --> 00:09:54.769 align:middle line:82% position:46% size:100% middelen sneller en doelmatiger te reguleren, en gaat over tot de orde 00:09:54.889 --> 00:09:55.419 align:middle line:82% position:46% size:100% van de dag. Zij krijgt nr. 00:09:55.539 --> 00:09:57.370 align:middle line:82% position:46% size:100% 7 (35954). Als laatste de volgende vraag aan de 00:09:58.179 --> 00:10:01.389 align:middle line:82% position:46% size:100% staatssecretaris. Dit is een repressieve aanpak die 00:10:01.629 --> 00:10:06.460 align:middle line:82% position:46% size:100% structureel 14 miljoen kost. Is er ook een mogelijkheid dat geld 00:10:07.990 --> 00:10:09.519 align:middle line:82% position:46% size:100% dat daar overblijft, naar preventie gaat? 00:10:09.639 --> 00:10:12.669 align:middle line:82% position:46% size:100% En wat gaat hij verder doen om te zorgen dat de preventieaanpak 00:10:12.789 --> 00:10:15.330 align:middle line:82% position:46% size:100% geïntensiveerd wordt? Dank u wel. 00:10:15.450 --> 00:10:16.629 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan nog een vraag van de heer Heerema. 00:10:18.100 --> 00:10:22.759 align:middle line:82% position:46% size:100% Als ik deze motie zo hoor, dan klinkt die mij in de oren als: er 00:10:22.879 --> 00:10:26.090 align:middle line:82% position:46% size:100% zouden nieuwe drugs kunnen ontstaan en die drugs moeten we eerder in 00:10:26.210 --> 00:10:28.840 align:middle line:82% position:46% size:100% beeld krijgen en eerder kunnen reguleren. 00:10:30.940 --> 00:10:33.809 align:middle line:82% position:46% size:100% Volgens mij streven we ergens wel hetzelfde na, namelijk dat we moeten 00:10:33.929 --> 00:10:37.100 align:middle line:82% position:46% size:100% zorgen dat er minder gebruikt wordt en dat, als er al gebruikt wordt, 00:10:37.220 --> 00:10:43.250 align:middle line:82% position:46% size:100% dat zo verstandig mogelijk gebeurt. Maar door die nieuwe drugs op deze 00:10:43.370 --> 00:10:46.460 align:middle line:82% position:46% size:100% wijze te behandelen, lijkt het erop dat we accepteren dat ze er zijn en 00:10:46.580 --> 00:10:50.960 align:middle line:82% position:46% size:100% dat ze gebruikt worden. Zo lees ik of hoor ik deze motie. 00:10:51.080 --> 00:10:53.139 align:middle line:82% position:46% size:100% Klopt dat? Want is het niet veel verstandiger 00:10:53.259 --> 00:10:55.000 align:middle line:82% position:46% size:100% om nieuwe gevaarlijke drugs gewoon te verbieden? 00:10:57.220 --> 00:11:01.190 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik denk dat we op het laatste punt wellicht verschillen van mening, ook 00:11:01.309 --> 00:11:03.549 align:middle line:82% position:46% size:100% afhankelijk van de drug die er voorligt. 00:11:05.559 --> 00:11:10.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar we zijn het er volgens mij over eens dat als het opkomt ... 00:11:10.120 --> 00:11:11.340 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zei al dat die in 2015 voor het eerst opkwam. 00:11:11.460 --> 00:11:13.419 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat staat ook in het rapport van het CAM. 00:11:15.399 --> 00:11:19.370 align:middle line:82% position:46% size:100% Nu wordt er een risicotaxatie gemaakt door de experts van de 00:11:19.490 --> 00:11:22.820 align:middle line:82% position:46% size:100% commissie risicobeoordeling. Die zeggen: het zijn veel jongeren 00:11:22.940 --> 00:11:25.820 align:middle line:82% position:46% size:100% die het gebruiken, daarom geven we het een hoge score op 00:11:25.940 --> 00:11:28.759 align:middle line:82% position:46% size:100% gezondheidsschade, want ze weten helemaal niet hoe ze ermee om moeten 00:11:28.879 --> 00:11:30.799 align:middle line:82% position:46% size:100% gaan. Dat snap ik heel goed, want ik wil 00:11:30.919 --> 00:11:33.039 align:middle line:82% position:46% size:100% ook niet dat jongeren dit gebruiken. Daar ben ik tegen. 00:11:33.279 --> 00:11:37.429 align:middle line:82% position:46% size:100% Alleen is er blijkbaar niets in de Warenwet, niets in REACH, niets in 00:11:37.549 --> 00:11:40.519 align:middle line:82% position:46% size:100% de CLS, in al die dingen die we allemaal hebben gelezen, in dat hele 00:11:40.639 --> 00:11:43.970 align:middle line:82% position:46% size:100% instrumentarium, wat ervoor kan zorgen dat jongeren van 12 jaar dit 00:11:44.090 --> 00:11:45.909 align:middle line:82% position:46% size:100% niet kunnen kopen, en jongeren van 16 jaar ook niet. 00:11:46.210 --> 00:11:48.860 align:middle line:82% position:46% size:100% We willen dat gewoon niet! Laten we dat in ieder geval meteen 00:11:48.980 --> 00:11:52.460 align:middle line:82% position:46% size:100% regelen. Er is geen wettelijk haakje voor om 00:11:52.580 --> 00:11:55.279 align:middle line:82% position:46% size:100% dat te regelen en dat is mijn voorstel: laten we zorgen dat we dat 00:11:55.399 --> 00:11:57.440 align:middle line:82% position:46% size:100% kunnen doen, plus alle dingen die ik heb genoemd. 00:11:57.559 --> 00:11:59.769 align:middle line:82% position:46% size:100% Neem de AHOJGI-criteria die we voor coffeeshops hebben. 00:12:00.159 --> 00:12:04.320 align:middle line:82% position:46% size:100% De A van affichering — dat mag niet. Waarom mag dat bij lachgas wel? 00:12:05.220 --> 00:12:08.100 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar ben ik ook niet voor. Laten we dat soort dingen invoeren, 00:12:08.259 --> 00:12:12.470 align:middle line:82% position:46% size:100% juist vanuit een liberaal perspectief, maar volgens mij zijn 00:12:12.590 --> 00:12:14.299 align:middle line:82% position:46% size:100% wij het daar vaker over eens dan we denken. 00:12:14.419 --> 00:12:19.100 align:middle line:82% position:46% size:100% Laten we zorgen dat we dat soort dingen snel kunnen doen, zodat we de 00:12:19.220 --> 00:12:21.669 align:middle line:82% position:46% size:100% groepen die we allemaal willen beschermen, ook daadwerkelijk kunnen 00:12:21.789 --> 00:12:23.330 align:middle line:82% position:46% size:100% beschermen. Prima, dank u wel. 00:12:23.919 --> 00:12:26.149 align:middle line:82% position:46% size:100% Tot zover de termijn van de Kamer. Ik schors de vergadering even en 00:12:26.269 --> 00:12:27.860 align:middle line:82% position:46% size:100% daarna gaan we luisteren naar de staatssecretaris. 00:12:27.980 --> 00:12:28.379 align:middle line:82% position:46% size:100% De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst. 00:15:56.919 --> 00:15:58.210 align:middle line:82% position:46% size:100% Het woord is aan de staatssecretaris. 00:16:05.200 --> 00:16:09.590 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Dank aan de leden van de Kamer voor 00:16:09.710 --> 00:16:13.870 align:middle line:82% position:46% size:100% dit weliswaar korte, maar toch boeiende tweeminutendebat. 00:16:14.500 --> 00:16:17.389 align:middle line:82% position:46% size:100% Allereerst ga ik de moties appreciëren en dan nog de laatste 00:16:17.509 --> 00:16:22.659 align:middle line:82% position:46% size:100% vraag van de heer Sneller. Allereerst de motie op stuk nr. 00:16:22.779 --> 00:16:23.139 align:middle line:82% position:46% size:100% 4: die 00:16:25.720 --> 00:16:29.269 align:middle line:82% position:46% size:100% lijkt me uitstekend, dus die kan ik oordeel Kamer geven. 00:16:29.389 --> 00:16:31.789 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is een motie van de VVD om te kijken of gemeenten vooruitlopend op 00:16:31.909 --> 00:16:34.870 align:middle line:82% position:46% size:100% het verbod al zelf in hun APV maatregelen kunnen nemen. 00:16:35.649 --> 00:16:38.009 align:middle line:82% position:46% size:100% Sommige gemeenten hebben dat ook al gedaan, dus dat kan daarop 00:16:38.129 --> 00:16:41.049 align:middle line:82% position:46% size:100% aansluiten. De motie op stuk nr. 00:16:41.379 --> 00:16:48.129 align:middle line:82% position:46% size:100% 5 gaat over zo spoedig mogelijk deze zaak in werking stellen. 00:16:48.789 --> 00:16:53.299 align:middle line:82% position:46% size:100% Die zou ik ook oordeel Kamer willen geven, waarbij ik wel aanteken dat 00:16:53.419 --> 00:16:56.000 align:middle line:82% position:46% size:100% we in ieder geval zes maanden de tijd nodig hebben voor de 00:16:56.120 --> 00:16:57.879 align:middle line:82% position:46% size:100% notificatie bij de Europese Commissie. 00:16:58.450 --> 00:17:02.490 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar zullen we niet omheen kunnen, maar we gaan desalniettemin zo snel 00:17:02.610 --> 00:17:05.660 align:middle line:82% position:46% size:100% mogelijk. Als het toch nog sneller kan, dan 00:17:05.779 --> 00:17:06.779 align:middle line:82% position:46% size:100% doen we dat uiteraard. De 00:17:09.098 --> 00:17:14.799 align:middle line:82% position:46% size:100% motie op stuk nr. 6 gaat over het monitoren van de 00:17:15.549 --> 00:17:19.689 align:middle line:82% position:46% size:100% effecten van het lachgasverbod en specifiek de uitzonderingsgronden. 00:17:20.769 --> 00:17:24.920 align:middle line:82% position:46% size:100% Ook die motie zou ik oordeel Kamer willen geven. 00:17:25.039 --> 00:17:28.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is belangrijk om die uitzonderingsgronden inderdaad goed 00:17:28.279 --> 00:17:31.960 align:middle line:82% position:46% size:100% in de gaten te houden, want het zou namelijk kunnen leiden tot een ander 00:17:32.380 --> 00:17:36.250 align:middle line:82% position:46% size:100% verdienmodel en een andere business zoals we die nu zien. 00:17:36.430 --> 00:17:39.579 align:middle line:82% position:46% size:100% Kortom, ook die motie kan ik oordeel Kamer geven. 00:17:41.079 --> 00:17:45.150 align:middle line:82% position:46% size:100% Het interruptiedebat gehoord hebbende, is de staatssecretaris ook 00:17:45.269 --> 00:17:46.890 align:middle line:82% position:46% size:100% bereid om die andere dingen te monitoren? 00:17:47.009 --> 00:17:48.700 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik weet dat het niet expliciet in die motie staat. 00:17:48.960 --> 00:17:51.359 align:middle line:82% position:46% size:100% Klopt. Er komt een brede evaluatie van het 00:17:51.509 --> 00:17:54.369 align:middle line:82% position:46% size:100% WODC over dit verbod. Daarin zullen ook een aantal van de 00:17:54.490 --> 00:17:55.859 align:middle line:82% position:46% size:100% onderwerpen terugkomen die u heeft aangeraakt. 00:17:56.309 --> 00:18:00.289 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 7 is eigenlijk niet aan de orde in 00:18:00.410 --> 00:18:02.299 align:middle line:82% position:46% size:100% dit debat, zou ik willen zeggen, want die gaat natuurlijk over de 00:18:02.420 --> 00:18:04.059 align:middle line:82% position:46% size:100% bredere Opiumwet. 00:18:06.730 --> 00:18:11.230 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is overigens een nogal serieuze verbouwing van de Opiumwet, die u 00:18:11.769 --> 00:18:12.759 align:middle line:82% position:46% size:100% hier overweegt. 00:18:14.710 --> 00:18:17.502 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is aan de minister van VWS om daarop te reageren, dus ik zou u 00:18:17.623 --> 00:18:21.680 align:middle line:82% position:46% size:100% willen verzoeken om de motie aan te houden en het verder in debat te 00:18:21.799 --> 00:18:22.990 align:middle line:82% position:46% size:100% brengen met de minister van VWS. 00:18:24.910 --> 00:18:27.548 align:middle line:82% position:46% size:100% Een verzoek aan de heer Sneller. Het woord is aan hem. 00:18:29.439 --> 00:18:31.460 align:middle line:82% position:46% size:100% Als we het geregeld hadden, hadden we dit debat niet hoeven hebben, 00:18:31.579 --> 00:18:33.289 align:middle line:82% position:46% size:100% denk ik. Ik ben bereid de motie aan te 00:18:33.410 --> 00:18:36.529 align:middle line:82% position:46% size:100% houden, maar is het dan mogelijk om een schriftelijke appreciatie te 00:18:36.650 --> 00:18:37.480 align:middle line:82% position:46% size:100% krijgen van de minister? 00:18:38.980 --> 00:18:41.720 align:middle line:82% position:46% size:100% Ja, uiteraard kan de minister daar al op reageren. 00:18:41.839 --> 00:18:43.239 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat lijkt me prima. Op verzoek van de heer Sneller stel 00:18:43.358 --> 00:18:43.430 align:middle line:82% position:46% size:100% ik voor zijn motie (35954, nr. 7) aan te houden. 00:18:43.549 --> 00:18:44.400 align:middle line:82% position:46% size:100% Daartoe wordt besloten. 00:18:46.779 --> 00:18:52.329 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan had u nog een vraag gesteld over de preventie van lachgas. 00:18:52.779 --> 00:18:56.930 align:middle line:82% position:46% size:100% U vroeg: als er geld overblijft van die 14 miljoen, kan dat dan in de 00:18:57.049 --> 00:18:58.898 align:middle line:82% position:46% size:100% preventieaanpak worden gestoken? 00:19:00.910 --> 00:19:04.150 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik kan u toezeggen dat wij dit specifieke onderwerp zullen meenemen 00:19:04.539 --> 00:19:07.929 align:middle line:82% position:46% size:100% in hetgeen wij binnen de brede drugspreventie 00:19:10.029 --> 00:19:12.680 align:middle line:82% position:46% size:100% doen. Het overhevelen van het budget van 00:19:12.799 --> 00:19:17.900 align:middle line:82% position:46% size:100% 14 miljoen zal ingewikkelder worden, simpelweg omdat Justitie over dat 00:19:18.019 --> 00:19:23.269 align:middle line:82% position:46% size:100% deel van de begroting beschikt. Dat budget is niet zo eenvoudig over 00:19:23.390 --> 00:19:26.869 align:middle line:82% position:46% size:100% te hevelen naar de VWS-begroting. Dat is simpelweg ook technisch niet 00:19:26.990 --> 00:19:30.739 align:middle line:82% position:46% size:100% zo eenvoudig. Maar binnen de preventie van 00:19:30.858 --> 00:19:33.429 align:middle line:82% position:46% size:100% drugsgebruik in algemene zin nemen we het onderwerp lachgas 00:19:35.859 --> 00:19:37.809 align:middle line:82% position:46% size:100% met prioriteit mee wat mij betreft. 00:19:39.430 --> 00:19:41.140 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat was 'm, voorzitter. Heel goed. 00:19:41.589 --> 00:19:42.680 align:middle line:82% position:46% size:100% Tot zover dit debat. De beraadslaging wordt gesloten. 00:19:43.210 --> 00:19:45.609 align:middle line:82% position:46% size:100% Dinsdag stemmen wij over de moties. 00:32:06.939 --> 00:32:09.490 align:middle line:82% position:46% size:100% De vergadering wordt van 15.52 uur tot 16.04 uur geschorst.