WEBVTT 00:00:01.050 --> 00:00:06.400 align:middle line:82% position:46% size:100% Aan de orde is het tweeminutendebat over het commissiedebat dat op 30 00:00:06.519 --> 00:00:10.419 align:middle line:82% position:46% size:100% maart plaatsvond en dat ging over mijnbouw en specifiek ook over de 00:00:10.599 --> 00:00:12.640 align:middle line:82% position:46% size:100% gaswinning in Groningen en de gevolgen daarvan. 00:00:12.939 --> 00:00:15.500 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heet de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 00:00:15.619 --> 00:00:20.140 align:middle line:82% position:46% size:100% harte welkom, en ook de leden. Er hebben zich zeven sprekers 00:00:20.769 --> 00:00:22.940 align:middle line:82% position:46% size:100% aangemeld. Als eerste is het woord aan mevrouw 00:00:23.059 --> 00:00:26.510 align:middle line:82% position:46% size:100% Beckerman, die namens de Socialistische Partij het woord gaat 00:00:26.629 --> 00:00:26.949 align:middle line:82% position:46% size:100% voeren. 00:00:32.140 --> 00:00:32.380 align:middle line:82% position:46% size:100% Gaat 00:00:36.729 --> 00:00:39.170 align:middle line:82% position:46% size:100% uw gang. Dank u wel, voorzitter. 00:00:39.289 --> 00:00:45.950 align:middle line:82% position:46% size:100% Er is nog steeds zo gruwelijk veel mis in Groningen, dat ik wil 00:00:46.070 --> 00:00:50.259 align:middle line:82% position:46% size:100% proberen in de twee minuten vijf moties in te dienen. 00:00:52.060 --> 00:00:54.740 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat begin januari 00:00:54.859 --> 00:00:57.740 align:middle line:82% position:46% size:100% tienduizenden Groningers en Drenten, vaak tevergeefs, in vernederende 00:00:57.859 --> 00:01:00.770 align:middle line:82% position:46% size:100% rijen stonden te wachten op compensatie; constaterende dat bij 00:01:00.890 --> 00:01:03.320 align:middle line:82% position:46% size:100% de nieuwe regeling een deel van de gedupeerden pas negen maanden later 00:01:03.439 --> 00:01:05.900 align:middle line:82% position:46% size:100% weer een nieuwe aanvraag kan doen en vervolgens weer tot drie maanden 00:01:06.019 --> 00:01:08.540 align:middle line:82% position:46% size:100% moet wachten op uitbetaling; verzoekt de regering bewoners niet 00:01:08.659 --> 00:01:10.849 align:middle line:82% position:46% size:100% opnieuw te laten wachten en het geld rechtstreeks over te maken, en gaat 00:01:10.969 --> 00:01:11.859 align:middle line:82% position:46% size:100% over tot de orde van de dag. Zij krijgt nr. 00:01:11.980 --> 00:01:13.180 align:middle line:82% position:46% size:100% 1006 (33529). De 00:01:14.920 --> 00:01:16.819 align:middle line:82% position:46% size:100% tweede motie. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:01:16.939 --> 00:01:19.730 align:middle line:82% position:46% size:100% overwegende dat de bouwkosten snel stijgen; verzoekt de regering, in 00:01:19.849 --> 00:01:22.879 align:middle line:82% position:46% size:100% overleg met het IMG en de NCG, te zorgen dat de bouwkosten geïndexeerd 00:01:23.000 --> 00:01:25.250 align:middle line:82% position:46% size:100% worden, en te bezien hoe gedupeerden te compenseren die door gestegen 00:01:25.370 --> 00:01:28.969 align:middle line:82% position:46% size:100% bouwkosten onvoldoende compensatie hebben, en gaat over tot de orde van 00:01:29.090 --> 00:01:29.346 align:middle line:82% position:46% size:100% de dag. Zij krijgt nr. 00:01:29.466 --> 00:01:30.310 align:middle line:82% position:46% size:100% 1007 (33529). 00:01:33.159 --> 00:01:35.930 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat gezinnen uit 00:01:36.049 --> 00:01:39.200 align:middle line:82% position:46% size:100% Overschild na sloop nieuwbouw een nieuw huis hebben met zeer ernstige 00:01:39.319 --> 00:01:42.159 align:middle line:82% position:46% size:100% gebreken; overwegende dat deze gedupeerden volledig knel zitten; 00:01:42.489 --> 00:01:45.709 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoekt de regering voor 1 juni met deze gezinnen in gesprek te gaan en 00:01:45.829 --> 00:01:48.439 align:middle line:82% position:46% size:100% tot een oplossing te komen en deze nog dit jaar uit te voeren; verzoekt 00:01:48.560 --> 00:01:51.590 align:middle line:82% position:46% size:100% de regering voorts dit soort situaties in de toekomst te trachten 00:01:51.709 --> 00:01:53.930 align:middle line:82% position:46% size:100% te voorkomen, onder andere door het toezicht in de bouwfase te 00:01:54.049 --> 00:01:56.060 align:middle line:82% position:46% size:100% verbeteren, en gaat over tot de orde van de dag. 00:01:56.180 --> 00:01:57.040 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1008 (33529). 00:01:59.650 --> 00:02:02.930 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat huurders al 00:02:03.049 --> 00:02:04.959 align:middle line:82% position:46% size:100% anderhalf jaar wachten; constaterende dat er een regeling 00:02:05.739 --> 00:02:08.139 align:middle line:82% position:46% size:100% Zelf Aangebrachte Voorzieningen (ZAV-regeling) is aangekondigd; 00:02:08.439 --> 00:02:10.180 align:middle line:82% position:46% size:100% voorts constaterende dat de Tweede Kamer de inhoud van deze regeling 00:02:10.300 --> 00:02:13.167 align:middle line:82% position:46% size:100% niet kent en niet kan beoordelen of deze afdoende is; verzoekt de 00:02:13.287 --> 00:02:16.257 align:middle line:82% position:46% size:100% regering per ommegaande de opzet van deze regeling openbaar te maken en 00:02:16.377 --> 00:02:18.409 align:middle line:82% position:46% size:100% te delen met de Tweede Kamer, en gaat over tot de orde van de dag. 00:02:18.530 --> 00:02:19.569 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1009 (33529). 00:02:20.530 --> 00:02:22.400 align:middle line:82% position:46% size:100% En de laatste. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:02:22.520 --> 00:02:24.740 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat nog steeds een groep huurders niet in aanmerking 00:02:24.860 --> 00:02:29.000 align:middle line:82% position:46% size:100% komt voor de compensatie van €750; verzoekt de regering alsnog deze 00:02:29.120 --> 00:02:31.729 align:middle line:82% position:46% size:100% compensatie voor huurders die huren boven de liberalisatiegrens te 00:02:31.849 --> 00:02:33.319 align:middle line:82% position:46% size:100% regelen, en gaat over tot de orde van de dag. 00:02:33.439 --> 00:02:35.330 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1010 (33529). 00:02:35.449 --> 00:02:38.860 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter, dank u wel. U ook bedankt voor uw inbreng. 00:02:38.979 --> 00:02:40.539 align:middle line:82% position:46% size:100% U bent binnen de twee minuten gebleven. 00:02:41.469 --> 00:02:43.639 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Kröger is de volgende spreker. 00:02:43.759 --> 00:02:46.810 align:middle line:82% position:46% size:100% Namens GroenLinks zal zij het woord gaan voeren. 00:02:58.659 --> 00:03:00.259 align:middle line:82% position:46% size:100% Gaat uw gang, mevrouw Kröger. Voorzitter. 00:03:00.379 --> 00:03:02.500 align:middle line:82% position:46% size:100% Slechts twee moties en een paar vragen. 00:03:03.449 --> 00:03:06.310 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat Gazprom nog steeds 00:03:06.430 --> 00:03:09.930 align:middle line:82% position:46% size:100% actief is in Nederland, waaronder bij de gasopslag in Bergermeer; 00:03:10.229 --> 00:03:13.469 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoekt de regering alle juridische mogelijkheden om de activiteiten van 00:03:13.830 --> 00:03:16.569 align:middle line:82% position:46% size:100% Gazprom in Nederland te stoppen in kaart te brengen, inclusief de 00:03:16.689 --> 00:03:19.780 align:middle line:82% position:46% size:100% mogelijke kosten, en dit overzicht naar de Kamer te sturen, en gaat 00:03:19.900 --> 00:03:22.300 align:middle line:82% position:46% size:100% over tot de orde van de dag. Zij krijgt nr. 00:03:22.419 --> 00:03:22.949 align:middle line:82% position:46% size:100% 1011 (33529). 00:03:24.789 --> 00:03:27.469 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat er zorgen zijn 00:03:27.590 --> 00:03:30.740 align:middle line:82% position:46% size:100% over het op juiste wijze achterlaten van zoutwinningsputten door Nobian; 00:03:30.860 --> 00:03:33.800 align:middle line:82% position:46% size:100% overwegende dat het van groot belang is dat, ongeacht de toekomstige 00:03:33.919 --> 00:03:37.360 align:middle line:82% position:46% size:100% situatie, de zoutwinningsputten zorgvuldig worden opgeruimd; 00:03:37.750 --> 00:03:40.639 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoekt de regering hierover in gesprek te gaan met Nobian, en het 00:03:40.759 --> 00:03:43.759 align:middle line:82% position:46% size:100% verplichten van een extern opruimfonds mee te nemen in de 00:03:43.879 --> 00:03:46.377 align:middle line:82% position:46% size:100% aanstaande wijziging van de Mijnbouwwet, en gaat over tot de 00:03:46.497 --> 00:03:47.199 align:middle line:82% position:46% size:100% orde van de dag. Zij krijgt nr. 00:03:47.319 --> 00:03:47.319 align:middle line:82% position:46% size:100% 00:03:49.509 --> 00:03:51.860 align:middle line:82% position:46% size:100% (33529). Dan een paar vragen met betrekking 00:03:51.979 --> 00:03:53.860 align:middle line:82% position:46% size:100% tot de situatie in Ternaard. 00:03:55.719 --> 00:03:59.259 align:middle line:82% position:46% size:100% Hoe ver is het proces op dit moment en wanneer krijgen we hier als Kamer 00:03:59.590 --> 00:04:04.729 align:middle line:82% position:46% size:100% een update over? Kan de staatssecretaris toezeggen 00:04:04.849 --> 00:04:09.409 align:middle line:82% position:46% size:100% dat de Kamer geïnformeerd wordt over hoe het oordeel van UNESCO — we 00:04:09.530 --> 00:04:10.150 align:middle line:82% position:46% size:100% begrijpen namelijk dat 00:04:12.460 --> 00:04:14.569 align:middle line:82% position:46% size:100% het rapport van UNESCO er wel is — betrokken wordt bij de 00:04:14.689 --> 00:04:18.079 align:middle line:82% position:46% size:100% vergunningsaanvraag van de NAM? Ten slotte. 00:04:18.199 --> 00:04:22.310 align:middle line:82% position:46% size:100% De staatssecretaris zou de Kamer voor de zomer laten weten hoe hij in 00:04:22.430 --> 00:04:25.610 align:middle line:82% position:46% size:100% de Mijnbouwwet aanpassingen maakt om nieuwe gaswinningen onder de 00:04:25.730 --> 00:04:28.220 align:middle line:82% position:46% size:100% Waddenzee te stoppen. Hoe ver is hij daarmee en wanneer 00:04:28.339 --> 00:04:29.899 align:middle line:82% position:46% size:100% krijgen we daar meer informatie over? 00:04:30.399 --> 00:04:32.740 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Hartelijk dank voor uw inbreng. 00:04:32.889 --> 00:04:36.199 align:middle line:82% position:46% size:100% De volgende spreker zal de heer Boulakjar zijn, die namens de 00:04:36.319 --> 00:04:38.500 align:middle line:82% position:46% size:100% Democraten 66 het woord gaat voeren. 00:04:43.029 --> 00:04:46.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter, dank. Een Groningen zonder gaswinning en 00:04:46.279 --> 00:04:50.079 align:middle line:82% position:46% size:100% met perspectief op een veilig thuis. Dat is waar we met z'n allen voor 00:04:50.199 --> 00:04:51.709 align:middle line:82% position:46% size:100% staan. Dat betekent dat we zullen moeten 00:04:51.829 --> 00:04:54.750 align:middle line:82% position:46% size:100% inzetten op een proactieve aanpak om ervoor te zorgen dat alle Groningers 00:04:54.870 --> 00:04:57.970 align:middle line:82% position:46% size:100% worden bereikt met het beleid dat we hier met elkaar maken. 00:04:58.360 --> 00:05:01.420 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarom de volgende motie. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:05:01.540 --> 00:05:04.490 align:middle line:82% position:46% size:100% overwegende dat niet iedereen in staat is om online de juiste 00:05:04.610 --> 00:05:08.540 align:middle line:82% position:46% size:100% regelingen aan te vragen; overwegende dat gemeentehuizen voor 00:05:08.660 --> 00:05:11.584 align:middle line:82% position:46% size:100% sommige mensen in Groningen te ver weg zijn; verzoekt de regering om te 00:05:11.704 --> 00:05:15.057 align:middle line:82% position:46% size:100% onderzoeken hoe deze mensen aan de hand genomen kunnen worden en om het 00:05:15.177 --> 00:05:15.819 align:middle line:82% position:46% size:100% idee van 00:05:18.759 --> 00:05:22.779 align:middle line:82% position:46% size:100% een buurtbus hierin mee te nemen, en gaat over tot de orde van de dag. 00:05:25.149 --> 00:05:26.600 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1013 (33529). 00:05:26.720 --> 00:05:29.889 align:middle line:82% position:46% size:100% Ter geruststelling: het moet een buurtbus zijn die niet op gas rijdt. 00:05:32.769 --> 00:05:33.550 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Dank voor uw inbreng. 00:05:33.910 --> 00:05:35.649 align:middle line:82% position:46% size:100% De volgende spreker is de heer Van Raan. 00:05:38.170 --> 00:05:41.089 align:middle line:82% position:46% size:100% De heer Van Raan zal het woord voeren namens de Partij voor de 00:05:41.209 --> 00:05:41.470 align:middle line:82% position:46% size:100% Dieren. 00:05:44.019 --> 00:05:46.670 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter, dank u wel. Twee moties die wat lang zijn, dus 00:05:46.790 --> 00:05:48.670 align:middle line:82% position:46% size:100% ik begin meteen. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:05:48.790 --> 00:05:51.620 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat uit een analyse van de Wereld Meteorologische 00:05:51.740 --> 00:05:54.439 align:middle line:82% position:46% size:100% Organisatie blijkt dat de kans steeds groter wordt dat de kritieke 00:05:54.560 --> 00:05:58.029 align:middle line:82% position:46% size:100% grens van 1,5 graad opwarming waarschijnlijk al binnen vijf jaar 00:05:58.209 --> 00:06:01.339 align:middle line:82% position:46% size:100% wordt overschreden; constaterende dat de huidige geplande wereldwijde 00:06:01.459 --> 00:06:04.560 align:middle line:82% position:46% size:100% fossiele brandstofproductie ruimschoots de limiet overschrijdt 00:06:04.680 --> 00:06:08.199 align:middle line:82% position:46% size:100% die nodig is om klimaatopwarming te beperken tot maximaal 1,5 graad; 00:06:09.279 --> 00:06:12.680 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat het Europees Parlement op 10 mei 2022 een 00:06:12.800 --> 00:06:15.649 align:middle line:82% position:46% size:100% amendement heeft aangenomen op het rapport "A sustainable blue economy 00:06:15.769 --> 00:06:19.910 align:middle line:82% position:46% size:100% in the EU: The role of fisheries and aquaculture", waarin het oproept om 00:06:20.029 --> 00:06:23.079 align:middle line:82% position:46% size:100% in beschermde zeegebieden te stoppen met alle milieuschadelijke 00:06:32.560 --> 00:06:35.069 align:middle line:82% position:46% size:100% extractieve industriële activiteiten, in het bijzonder met 00:06:35.189 --> 00:06:38.060 align:middle line:82% position:46% size:100% mijnbouw en het boren naar fossiele brandstoffen; verzoekt de regering 00:06:38.180 --> 00:06:39.740 align:middle line:82% position:46% size:100% om zich in te zetten voor het beëindigen van schadelijke 00:06:39.860 --> 00:06:44.029 align:middle line:82% position:46% size:100% extractieve industriële activiteiten in beschermde Europese zeegebieden, 00:06:44.149 --> 00:06:45.279 align:middle line:82% position:46% size:100% en gaat over tot de orde van de dag. Zij krijgt nr. 00:06:45.399 --> 00:06:46.389 align:middle line:82% position:46% size:100% 1014 (33529). De tweede motie. 00:06:47.839 --> 00:06:50.389 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat uit een analyse 00:06:50.509 --> 00:06:53.639 align:middle line:82% position:46% size:100% van de Wereld Meteorologische Organisatie blijkt dat de kans 00:06:53.759 --> 00:06:56.670 align:middle line:82% position:46% size:100% steeds groter wordt dat de kritieke grens van 1,5 graad opwarming 00:06:56.790 --> 00:06:57.889 align:middle line:82% position:46% size:100% waarschijnlijk al binnen vijf jaar wordt 00:06:59.589 --> 00:07:03.079 align:middle line:82% position:46% size:100% overschreden; constaterende dat de huidige geplande wereldwijde 00:07:03.199 --> 00:07:05.399 align:middle line:82% position:46% size:100% fossiele brandstofproductie ruimschoots de limiet overschrijdt 00:07:05.519 --> 00:07:08.410 align:middle line:82% position:46% size:100% die nodig is om klimaatopwarming te beperken tot maximaal 1,5 graad; 00:07:09.129 --> 00:07:10.699 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat het Europees Parlement op 10 mei 2022 een 00:07:10.819 --> 00:07:11.959 align:middle line:82% position:46% size:100% amendement heeft aangenomen op het rapport "A sustainable blue economy 00:07:12.079 --> 00:07:12.540 align:middle line:82% position:46% size:100% in the EU: The role of fisheries and aquaculture", waarin het oproept om 00:07:12.660 --> 00:07:13.100 align:middle line:82% position:46% size:100% in beschermde zeegebieden te stoppen met alle milieuschadelijke 00:07:13.220 --> 00:07:13.610 align:middle line:82% position:46% size:100% extractieve industriële activiteiten, in het bijzonder met 00:07:13.730 --> 00:07:14.000 align:middle line:82% position:46% size:100% mijnbouw en het boren naar fossiele brandstoffen; verzoekt de regering 00:07:14.120 --> 00:07:18.459 align:middle line:82% position:46% size:100% om in elk geval alvast een einde te maken aan vergunningverlening voor 00:07:18.670 --> 00:07:21.759 align:middle line:82% position:46% size:100% fossiele brandstofwinning in beschermde zeegebieden in Nederland, 00:07:22.029 --> 00:07:23.500 align:middle line:82% position:46% size:100% en gaat over tot de orde van de dag. Zij krijgt nr. 00:07:23.620 --> 00:07:25.009 align:middle line:82% position:46% size:100% 1015 (33529). Dank u wel. 00:07:25.579 --> 00:07:29.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank voor uw inbreng. De volgende spreker van de zijde van 00:07:29.120 --> 00:07:33.379 align:middle line:82% position:46% size:100% de Kamer is de heer Van Wijngaarden. Die zal spreken namens de 00:07:33.500 --> 00:07:35.649 align:middle line:82% position:46% size:100% Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. 00:07:41.980 --> 00:07:45.290 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank, voorzitter. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:07:45.410 --> 00:07:48.199 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat gaswinning op de Noordzee nodig is om voor de 00:07:48.319 --> 00:07:51.199 align:middle line:82% position:46% size:100% nationale veiligheid de strategische afhankelijkheid van Rusland af te 00:07:51.319 --> 00:07:54.589 align:middle line:82% position:46% size:100% bouwen; constaterende dat volgens het dreigingsbeeld statelijke 00:07:54.709 --> 00:07:58.370 align:middle line:82% position:46% size:100% actoren Rusland het enige land is dat op structurele basis probeert om 00:07:58.490 --> 00:08:01.069 align:middle line:82% position:46% size:100% zich digitaal toegang te verschaffen tot essentiële en vitale 00:08:01.189 --> 00:08:04.339 align:middle line:82% position:46% size:100% infrastructuur van bondgenoten, om daar voorbereidingshandelingen voor 00:08:04.459 --> 00:08:08.269 align:middle line:82% position:46% size:100% digitale verstoring of zelfs sabotage te treffen; overwegende dat 00:08:08.389 --> 00:08:11.329 align:middle line:82% position:46% size:100% participatie van Russische bedrijven in nieuwe gaswinningsprojecten op de 00:08:11.449 --> 00:08:14.990 align:middle line:82% position:46% size:100% Noordzee om bovenstaande redenen ongewenst is; verzoekt het kabinet 00:08:15.110 --> 00:08:18.319 align:middle line:82% position:46% size:100% te identificeren welke mogelijkheden de Nederlandse wetgeving biedt om 00:08:18.439 --> 00:08:21.069 align:middle line:82% position:46% size:100% Russische bedrijven, ook als onderdeel van consortia of joint 00:08:21.189 --> 00:08:25.300 align:middle line:82% position:46% size:100% ventures, uit te sluiten van nieuwe gaswinningsprojecten op de Noordzee; 00:08:25.689 --> 00:08:28.430 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoekt het kabinet, als dat nu nog niet het geval is, op korte termijn 00:08:28.550 --> 00:08:30.949 align:middle line:82% position:46% size:100% met een voorstel te komen om deze wettelijke mogelijkheid alsnog te 00:08:31.069 --> 00:08:35.990 align:middle line:82% position:46% size:100% creëren, en gaat over tot de orde van de dag. 00:08:36.110 --> 00:08:38.240 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1016 (33529). 00:08:38.360 --> 00:08:44.120 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik wil de minister bedanken voor zijn toezegging tijdens het 00:08:44.240 --> 00:08:47.210 align:middle line:82% position:46% size:100% commissiedebat waar dit tweeminutendebat het vervolg van is, 00:08:47.330 --> 00:08:50.500 align:middle line:82% position:46% size:100% om inderdaad te komen tot een versnellingsplan voor het 00:08:54.250 --> 00:08:58.539 align:middle line:82% position:46% size:100% verlenen van vergunningen voor gaswinningsprojecten op de Noordzee. 00:08:59.230 --> 00:09:02.820 align:middle line:82% position:46% size:100% We weten immers van experts dat er in ieder geval 50 miljard tot 60 00:09:02.940 --> 00:09:06.230 align:middle line:82% position:46% size:100% miljard aan bekende gasvelden zit. Mogelijk gaat het zelfs om een 00:09:06.350 --> 00:09:09.517 align:middle line:82% position:46% size:100% veelvoud daarvan. Ik wil de minister vragen wat op dit 00:09:09.636 --> 00:09:15.049 align:middle line:82% position:46% size:100% moment de stand van zaken is. In hoeverre is hij bezig met dat 00:09:15.169 --> 00:09:18.429 align:middle line:82% position:46% size:100% versnellingsplan? Worden er bijvoorbeeld ambtenaren 00:09:18.639 --> 00:09:26.149 align:middle line:82% position:46% size:100% omgeschoold om te zorgen dat er meer capaciteit is voor het accelereren 00:09:26.269 --> 00:09:28.929 align:middle line:82% position:46% size:100% van het vergunningverleningsproces? Het kan immers niet zo zijn dat 00:09:32.080 --> 00:09:34.669 align:middle line:82% position:46% size:100% wij dat in vijf jaar tijd doen, terwijl de Britten het in twee jaar 00:09:34.789 --> 00:09:39.590 align:middle line:82% position:46% size:100% doen, in de wetenschap dat we dat gas helaas echt nog even nodig 00:09:39.710 --> 00:09:43.610 align:middle line:82% position:46% size:100% zullen hebben en dat we af willen van het foute gas waarmee Poetin 00:09:43.730 --> 00:09:47.169 align:middle line:82% position:46% size:100% zijn misdadige oorlogsmachine blijft financieren. 00:09:47.480 --> 00:09:49.279 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Dank voor uw inbreng. 00:09:49.399 --> 00:09:53.179 align:middle line:82% position:46% size:100% De volgende spreker is de heer Nijboer, die namens de Partij van de 00:09:53.299 --> 00:09:54.220 align:middle line:82% position:46% size:100% Arbeid het woord gaat voeren. 00:09:59.559 --> 00:10:02.720 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Net als collega's ga ik een of twee 00:10:02.840 --> 00:10:05.129 align:middle line:82% position:46% size:100% dagen in de maand bij mensen thuis langs. 00:10:05.250 --> 00:10:10.340 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb nu één motie en één vraag aan de staatssecretaris, beide zijn 00:10:10.460 --> 00:10:10.809 align:middle line:82% position:46% size:100% gebaseerd op die 00:10:16.179 --> 00:10:18.519 align:middle line:82% position:46% size:100% bezoeken. In Middelstum is een heel blok 00:10:18.700 --> 00:10:22.250 align:middle line:82% position:46% size:100% huizen versterkt. Dat leek eerst heel mooi en goed te 00:10:22.370 --> 00:10:25.690 align:middle line:82% position:46% size:100% zijn, maar nu blijkt het echt een ramp qua luchtkwaliteit. 00:10:25.809 --> 00:10:28.549 align:middle line:82% position:46% size:100% Er zijn al twee mensen met oogproblemen in het ziekenhuis 00:10:28.669 --> 00:10:30.350 align:middle line:82% position:46% size:100% opgenomen, omdat de lucht daar veel te droog is. 00:10:30.470 --> 00:10:35.210 align:middle line:82% position:46% size:100% Er is daar zo geweldig geïsoleerd en versterkt en gedaan dat het gewoon 00:10:35.330 --> 00:10:37.669 align:middle line:82% position:46% size:100% echt onleefbaar is, maar de woningcorporatie ontkent het 00:10:37.789 --> 00:10:39.980 align:middle line:82% position:46% size:100% probleem. Het doet denken aan de 00:10:40.100 --> 00:10:42.379 align:middle line:82% position:46% size:100% schimmelwoningen die we eerder hebben gehad en waar mensen ziek van 00:10:42.500 --> 00:10:44.269 align:middle line:82% position:46% size:100% werden. De mensen die dit betreft, zijn 00:10:44.389 --> 00:10:46.100 align:middle line:82% position:46% size:100% inmiddels verhuist en naar Baflo gegaan. 00:10:46.220 --> 00:10:49.539 align:middle line:82% position:46% size:100% Die wilden dat niet meer en wonen nu ook bij een andere woningcorporatie. 00:10:49.659 --> 00:10:51.179 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik vraag de staatssecretaris daar echt iets aan te doen. 00:10:51.299 --> 00:10:53.169 align:middle line:82% position:46% size:100% Het betreft de woningcorporatie Marenland. 00:10:53.440 --> 00:10:57.350 align:middle line:82% position:46% size:100% Die mensen lopen helemaal vast. Sommigen willen daar niet over 00:10:57.470 --> 00:10:59.080 align:middle line:82% position:46% size:100% klagen en zijn allang blij dat ze een huis hebben. 00:10:59.590 --> 00:11:01.683 align:middle line:82% position:46% size:100% Ze stoppen er nu ook steeds meer vluchtelingen in. 00:11:01.803 --> 00:11:03.549 align:middle line:82% position:46% size:100% Die weten al helemaal niet waar ze moeten zijn. 00:11:03.870 --> 00:11:06.350 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar als daar wonen niet deugt en niet veilig is, vraag ik de 00:11:06.470 --> 00:11:07.450 align:middle line:82% position:46% size:100% staatssecretaris daar aandacht voor te hebben. 00:11:07.570 --> 00:11:10.070 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb daar geen motie voor, want ik ken de staatssecretaris inmiddels 00:11:10.190 --> 00:11:11.570 align:middle line:82% position:46% size:100% een beetje en denk dat die dat wel wil doen. 00:11:11.690 --> 00:11:15.080 align:middle line:82% position:46% size:100% Het tweede is een motie, want dit wil ik graag vastgelegd hebben. 00:11:15.200 --> 00:11:18.070 align:middle line:82% position:46% size:100% Die gaat over mensen die €30.000 hebben gekregen. 00:11:19.000 --> 00:11:21.129 align:middle line:82% position:46% size:100% Althans "gekregen" ... €13.000 is compensatie en met 00:11:21.250 --> 00:11:23.000 align:middle line:82% position:46% size:100% €17.000 moet nog wat gebeuren voor het huis. 00:11:23.120 --> 00:11:24.759 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is hoe het is. Dat moet binnen drie jaar worden 00:11:24.879 --> 00:11:27.470 align:middle line:82% position:46% size:100% uitgegeven. Dat lijkt allemaal wel te kloppen, 00:11:27.590 --> 00:11:29.210 align:middle line:82% position:46% size:100% maar als je je huis moet versterken en je hebt nog geen 00:11:29.330 --> 00:11:30.909 align:middle line:82% position:46% size:100% versterkingsadvies, dan is die termijn van drie jaar bindend. 00:11:31.269 --> 00:11:33.850 align:middle line:82% position:46% size:100% Die mensen zitten dus nu te denken: moet ik nou mijn muren isoleren 00:11:34.570 --> 00:11:37.190 align:middle line:82% position:46% size:100% zodat ik compensatie krijg voor geïsoleerde muren, terwijl die 00:11:37.309 --> 00:11:38.846 align:middle line:82% position:46% size:100% straks misschien worden afgebroken? Die mensen zitten daar echt mee, 00:11:38.966 --> 00:11:41.889 align:middle line:82% position:46% size:100% want ze willen het netjes doen, maar ze willen ook niet €17.000 mislopen. 00:11:42.940 --> 00:11:45.350 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat diverse regelingen 00:11:45.470 --> 00:11:47.509 align:middle line:82% position:46% size:100% nog altijd langs elkaar heen lopen, zoals regelingen voor schade, 00:11:47.629 --> 00:11:50.559 align:middle line:82% position:46% size:100% compensatie en versterking; overwegende dat voor de €17.000 00:11:50.700 --> 00:11:52.909 align:middle line:82% position:46% size:100% compensatie als voorwaarde wordt gesteld dat dit bedrag binnen drie 00:11:53.029 --> 00:11:55.789 align:middle line:82% position:46% size:100% jaar wordt besteed; overwegende dat dit soms knelt met de versterking 00:11:55.909 --> 00:11:58.700 align:middle line:82% position:46% size:100% die later plaatsvindt; verzoekt het kabinet de betreffende termijnen zo 00:11:58.820 --> 00:12:01.190 align:middle line:82% position:46% size:100% te verlengen dat mensen de regelingen kunnen gebruiken waarvoor 00:12:01.309 --> 00:12:03.259 align:middle line:82% position:46% size:100% ze bedoeld zijn, bijvoorbeeld tot het einde van de geplande 00:12:03.379 --> 00:12:07.179 align:middle line:82% position:46% size:100% versterking in 2028 plus een jaar, en gaat over tot de orde van de dag. 00:12:09.080 --> 00:12:10.720 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1017 (33529). 00:12:10.840 --> 00:12:14.070 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank voor uw inbreng. Tot slot van de zijde van de Kamer 00:12:14.190 --> 00:12:17.639 align:middle line:82% position:46% size:100% is het woord aan de heer Segers, die namens de ChristenUnie het woord 00:12:17.759 --> 00:12:18.230 align:middle line:82% position:46% size:100% gaat voeren. 00:12:27.429 --> 00:12:29.889 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank, voorzitter. Zoals de heer Nijboer net zei, 00:12:30.009 --> 00:12:33.200 align:middle line:82% position:46% size:100% hebben we inderdaad allemaal onze gesprekken met bewoners in het 00:12:33.320 --> 00:12:37.070 align:middle line:82% position:46% size:100% Noorden. Bij die contacten stuiten wij ook op 00:12:37.190 --> 00:12:39.519 align:middle line:82% position:46% size:100% een probleem. Dat is het probleem dat huizen 00:12:39.639 --> 00:12:42.279 align:middle line:82% position:46% size:100% schade kunnen hebben door zoutwinning en door gaswinning. 00:12:42.490 --> 00:12:44.539 align:middle line:82% position:46% size:100% Bij het een moet je bij het een zijn en bij het ander moet je bij het 00:12:44.659 --> 00:12:47.590 align:middle line:82% position:46% size:100% ander zijn. We willen graag de eenloketgedachte. 00:12:47.710 --> 00:12:52.500 align:middle line:82% position:46% size:100% Die willen we graag ook in het grensgebied waar sprake is van 00:12:52.620 --> 00:12:56.110 align:middle line:82% position:46% size:100% mogelijk schade door zoutwinning en mogelijk schade door gaswinning. 00:12:57.370 --> 00:13:00.080 align:middle line:82% position:46% size:100% Ook daar willen we één loket voor bewoners, zodat zij op een goede 00:13:00.200 --> 00:13:02.179 align:middle line:82% position:46% size:100% manier geholpen kunnen worden. Vandaar de volgende motie. 00:13:02.299 --> 00:13:05.090 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat eigenaren van 00:13:05.210 --> 00:13:08.629 align:middle line:82% position:46% size:100% woningen en kleine bedrijven in het Drents-Groningse grensgebied vanaf 1 00:13:08.750 --> 00:13:12.080 align:middle line:82% position:46% size:100% november 2021 schade die mogelijk is ontstaan door zoutwinning kunnen 00:13:12.200 --> 00:13:14.720 align:middle line:82% position:46% size:100% melden bij de Commissie Mijnbouwschade, terwijl zij zich 00:13:14.840 --> 00:13:17.399 align:middle line:82% position:46% size:100% voor schade aan de woning door gaswinning nog steeds moeten melden 00:13:17.519 --> 00:13:20.600 align:middle line:82% position:46% size:100% bij het Instituut Mijnbouwschade Groningen; overwegende dat het voor 00:13:20.720 --> 00:13:23.840 align:middle line:82% position:46% size:100% bewoners in dit gebied moeilijk, zo niet onmogelijk is in te schatten of 00:13:23.960 --> 00:13:26.659 align:middle line:82% position:46% size:100% schade aan de woning door mijnbouwschade vanwege zoutwinning 00:13:26.779 --> 00:13:29.360 align:middle line:82% position:46% size:100% dan wel gaswinning is ontstaan; overwegende dat de betreffende 00:13:29.480 --> 00:13:33.470 align:middle line:82% position:46% size:100% organisaties bewoners regelmatig naar elkaar doorverwijzen en er geen 00:13:33.590 --> 00:13:36.470 align:middle line:82% position:46% size:100% sprake is van één loket; verzoekt de regering om een gesprek te 00:13:36.590 --> 00:13:38.769 align:middle line:82% position:46% size:100% organiseren tussen de Commissie Mijnbouwschade en het Instituut 00:13:38.889 --> 00:13:41.620 align:middle line:82% position:46% size:100% Mijnbouwschade Groningen om de samenwerking te bespreken en de 00:13:41.740 --> 00:13:44.509 align:middle line:82% position:46% size:100% eenloketgedachte ook tussen deze organisaties uit te werken, en gaat 00:13:44.629 --> 00:13:45.789 align:middle line:82% position:46% size:100% over tot de orde van de dag. 00:13:49.509 --> 00:13:51.970 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1018 (33529). 00:13:53.769 --> 00:13:55.730 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. U hartelijk dank voor uw inbreng. 00:13:55.850 --> 00:13:58.580 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarmee zijn we aan het einde gekomen van de inbreng van de zijde 00:13:58.700 --> 00:14:02.750 align:middle line:82% position:46% size:100% van de Kamer. Ik stel voor dat we tot vijf voor 00:14:02.870 --> 00:14:08.096 align:middle line:82% position:46% size:100% half twaalf schorsen. Dan geeft de staatssecretaris een 00:14:08.216 --> 00:14:10.090 align:middle line:82% position:46% size:100% oordeel over de dertien ingediende moties. 00:14:10.990 --> 00:14:11.690 align:middle line:82% position:46% size:100% De vergadering wordt van 11.10 00:29:41.568 --> 00:29:44.789 align:middle line:82% position:46% size:100% uur tot 11.24 uur geschorst. Aan de orde is de voortzetting van 00:29:44.910 --> 00:29:49.559 align:middle line:82% position:46% size:100% het tweeminutendebat over mijnbouw en Groningen, naar aanleiding van 00:29:49.680 --> 00:29:51.919 align:middle line:82% position:46% size:100% een commissiedebat van 30 maart jongstleden. 00:29:52.809 --> 00:29:55.700 align:middle line:82% position:46% size:100% Er zijn dertien moties ingediend. Ik geef het woord aan de 00:29:55.819 --> 00:29:58.289 align:middle line:82% position:46% size:100% staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, maar niet dan 00:29:58.410 --> 00:30:03.339 align:middle line:82% position:46% size:100% nadat ik heb gemeld dat de leden Van Raan en Segers wegens andere 00:30:03.519 --> 00:30:07.568 align:middle line:82% position:46% size:100% debatten in het gebouw niet meer bij dit deel zijn. 00:30:07.720 --> 00:30:11.690 align:middle line:82% position:46% size:100% Hun medewerkers luisteren mee naar de appreciatie van de ingediende 00:30:11.809 --> 00:30:14.089 align:middle line:82% position:46% size:100% moties. Ik geef de staatssecretaris het 00:30:14.210 --> 00:30:15.559 align:middle line:82% position:46% size:100% woord. Dank u, voorzitter. 00:30:15.680 --> 00:30:19.579 align:middle line:82% position:46% size:100% Allereerst dank aan de Kamer voor alle vragen en moties op dit 00:30:19.700 --> 00:30:20.750 align:middle line:82% position:46% size:100% terrein. Het klinkt als heel veel — het is 00:30:20.869 --> 00:30:22.500 align:middle line:82% position:46% size:100% ook veel — maar het is ook een belangrijk onderwerp. 00:30:22.619 --> 00:30:23.980 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is dus prima. 00:30:27.130 --> 00:30:31.130 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik kom eerst op de vraag: hoe gaan we in de Mijnbouwwet aanpassingen 00:30:31.250 --> 00:30:33.609 align:middle line:82% position:46% size:100% doen om de gaswinning onder de Waddenzee tegen te gaan? 00:30:34.339 --> 00:30:37.538 align:middle line:82% position:46% size:100% Bij het interpellatiedebat over Schoonebeek heb ik een uitgebreid 00:30:38.380 --> 00:30:42.319 align:middle line:82% position:46% size:100% betoog gehouden over hoe ik het voor mij zag dat wij naar een nieuwe 00:30:42.440 --> 00:30:45.279 align:middle line:82% position:46% size:100% mijnbouwwet toe zouden moeten. Ik heb gezegd dat ik op dat punt 00:30:45.400 --> 00:30:46.400 align:middle line:82% position:46% size:100% vóór de zomer met een contourennota zal komen. 00:30:46.519 --> 00:30:50.680 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat zou ik willen herhalen. In die contourrennota zou ik ook de 00:30:50.799 --> 00:30:54.230 align:middle line:82% position:46% size:100% vraag willen meenemen hoe wij omgaan met mijnbouwactiviteiten onder de 00:30:54.349 --> 00:30:55.849 align:middle line:82% position:46% size:100% Waddenzee. Dat zou ik dus in één keer willen 00:30:55.970 --> 00:30:56.069 align:middle line:82% position:46% size:100% meenemen. Dan had 00:30:58.210 --> 00:31:01.339 align:middle line:82% position:46% size:100% mevrouw Kröger de vraag hoe het staat met de reactie van UNESCO ten 00:31:01.460 --> 00:31:02.794 align:middle line:82% position:46% size:100% aanzien van Ternaard. Waar staat de regering met de 00:31:02.913 --> 00:31:04.819 align:middle line:82% position:46% size:100% besluitvorming? Eind maart heeft UNESCO de 00:31:04.940 --> 00:31:08.119 align:middle line:82% position:46% size:100% inhoudelijke beoordeling van IUCN, de adviseur van UNESCO voor 00:31:08.240 --> 00:31:11.089 align:middle line:82% position:46% size:100% natuurlijke werelderfgoederen, met betrekking tot de voorgenomen 00:31:11.210 --> 00:31:14.150 align:middle line:82% position:46% size:100% gaswinning in Ternaard toegestuurd. De minister voor Natuur en Stikstof 00:31:14.269 --> 00:31:18.460 align:middle line:82% position:46% size:100% zal die brief van UNESCO met de aangehechte beoordeling van IUCN en 00:31:19.000 --> 00:31:22.460 align:middle line:82% position:46% size:100% de reactie hierop van het kabinet op korte termijn met de Kamer delen. 00:31:22.579 --> 00:31:25.339 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat zeg ik namens de minister voor Natuur en Stikstof. 00:31:25.460 --> 00:31:31.559 align:middle line:82% position:46% size:100% De heer Nijboer gaf aan dat mensen in een slechte woning zitten en dat 00:31:31.680 --> 00:31:35.839 align:middle line:82% position:46% size:100% daar te weinig aandacht aan wordt gegeven. 00:31:35.960 --> 00:31:39.200 align:middle line:82% position:46% size:100% Buiten de vergadering om zei ik al even dat ik inmiddels zelf bij 00:31:39.319 --> 00:31:42.115 align:middle line:82% position:46% size:100% mensen op bezoek ben geweest die problemen hebben met woningen die er 00:31:42.236 --> 00:31:46.193 align:middle line:82% position:46% size:100% aan de buitenkant uitzien om door een ringetje te halen, maar waarbij 00:31:46.314 --> 00:31:48.939 align:middle line:82% position:46% size:100% je, als je daarbinnen zit en eventjes tien minuten rondkijkt, 00:31:49.059 --> 00:31:51.939 align:middle line:82% position:46% size:100% denkt: die scheur hoort daar toch niet? 00:31:52.420 --> 00:31:54.920 align:middle line:82% position:46% size:100% De heer Nijboer vroeg naar iets anders, namelijk naar de 00:31:55.039 --> 00:31:57.259 align:middle line:82% position:46% size:100% luchtkwaliteit. Kortom — ik hou het even kort en 00:31:57.380 --> 00:32:00.279 align:middle line:82% position:46% size:100% krachtig — ik zal daarover contact zoeken met Marenland, me daarin 00:32:00.640 --> 00:32:02.259 align:middle line:82% position:46% size:100% verdiepen en daar wat aan proberen te doen. 00:32:02.380 --> 00:32:02.880 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zie mevrouw Kröger bij de interruptiemicrofoon staan. 00:32:03.000 --> 00:32:03.730 align:middle line:82% position:46% size:100% Als mevrouw Kröger het goedvindt, dan maak ik even mijn antwoorden af. 00:32:04.180 --> 00:32:08.119 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben bij de laatste vraag. Wat is op dit moment de stand van 00:32:08.240 --> 00:32:10.119 align:middle line:82% position:46% size:100% zaken ten aanzien van het versnellingsplan? 00:32:10.450 --> 00:32:14.589 align:middle line:82% position:46% size:100% Toevallig heb ik vanmiddag een afspraak met NOGEPA. 00:32:14.710 --> 00:32:17.589 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben in gesprek met de individuele operators. 00:32:18.309 --> 00:32:20.460 align:middle line:82% position:46% size:100% Zoals toegezegd zal ik dat versnellingsplan vóór de zomer aan 00:32:20.579 --> 00:32:22.000 align:middle line:82% position:46% size:100% uw Kamer sturen. 00:32:24.369 --> 00:32:27.539 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zal daar de elementen die de heer Van Wijngaarden noemde met 00:32:27.660 --> 00:32:30.190 align:middle line:82% position:46% size:100% betrekking tot het personeel, opnieuw in meenemen; die elementen 00:32:30.730 --> 00:32:33.739 align:middle line:82% position:46% size:100% noemde hij overigens ook al eerder in het commissiedebat. 00:32:33.858 --> 00:32:37.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik vind het punt van het personeel op het ogenblik overigens niet de 00:32:37.279 --> 00:32:38.079 align:middle line:82% position:46% size:100% grootste belemmering. 00:32:39.670 --> 00:32:41.700 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Kröger heeft nog een interruptie, waarschijnlijk naar 00:32:41.819 --> 00:32:42.858 align:middle line:82% position:46% size:100% aanleiding van eerdere antwoorden die zijn gegeven. 00:32:42.979 --> 00:32:45.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Gaat uw gang. Ik heb eigenlijk een hele korte 00:32:45.279 --> 00:32:46.859 align:middle line:82% position:46% size:100% vraag. De staatssecretaris gaf namelijk aan 00:32:47.220 --> 00:32:51.109 align:middle line:82% position:46% size:100% dat dit antwoord ook namens de minister voor Natuur werd gegeven. 00:32:51.299 --> 00:32:55.660 align:middle line:82% position:46% size:100% Wie is nou de coördinerend bewindspersoon op alles rond de 00:32:55.779 --> 00:32:57.180 align:middle line:82% position:46% size:100% vergunningsaanvraag Ternaard? 00:33:00.250 --> 00:33:03.319 align:middle line:82% position:46% size:100% In mijn allereerste debat in deze rol, het Waddenzeedebat — daar was 00:33:03.440 --> 00:33:07.420 align:middle line:82% position:46% size:100% mevrouw Kröger ook bij — moest ik het praktische antwoord geven. 00:33:07.539 --> 00:33:10.329 align:middle line:82% position:46% size:100% Uiteindelijk is de minister voor Natuur en Stikstof in de lead 00:33:10.450 --> 00:33:13.980 align:middle line:82% position:46% size:100% wanneer het om de toetsing aan de Natuurwet gaat. 00:33:14.099 --> 00:33:15.548 align:middle line:82% position:46% size:100% Zo noem ik hem maar even; de wet heet anders. 00:33:16.180 --> 00:33:16.900 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik volg dan als 00:33:19.809 --> 00:33:22.839 align:middle line:82% position:46% size:100% staatssecretaris Mijnbouw haar natuuroordeel. 00:33:23.049 --> 00:33:25.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Het antwoord zou nu dus moeten zijn: de minister voor Natuur en Stikstof. 00:33:27.039 --> 00:33:30.319 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat departement is namelijk op dit moment in de lead met betrekking tot 00:33:30.440 --> 00:33:32.829 align:middle line:82% position:46% size:100% de vraag of het aan de natuurvereisten 00:33:35.259 --> 00:33:35.769 align:middle line:82% position:46% size:100% voldoet. 00:33:38.859 --> 00:33:41.200 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. Dat brengt mij bij het grote aantal 00:33:41.319 --> 00:33:42.250 align:middle line:82% position:46% size:100% moties. Er zijn 00:33:47.589 --> 00:33:50.589 align:middle line:82% position:46% size:100% veel dingen waar het kabinet volgens mij veel mee kan. 00:33:50.710 --> 00:33:51.750 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat geldt niet voor de motie op stuk nr. 00:33:51.869 --> 00:33:55.480 align:middle line:82% position:46% size:100% 1006 van mevrouw Beckerman, waarin zij vraagt of wij dat bedrag direct 00:33:55.599 --> 00:33:56.619 align:middle line:82% position:46% size:100% kunnen overmaken. Nee, dat kan niet. 00:33:56.740 --> 00:33:59.529 align:middle line:82% position:46% size:100% Dit is een subsidieregeling met een bepaald doel. 00:34:00.189 --> 00:34:01.869 align:middle line:82% position:46% size:100% Mensen moeten hiervoor echt een aanvraag doen. 00:34:02.349 --> 00:34:05.680 align:middle line:82% position:46% size:100% Alleen dan weten we wat mensen doen en hoeveel geld nodig is. 00:34:06.309 --> 00:34:09.349 align:middle line:82% position:46% size:100% Wat zij vraagt, kan dus niet. Als ik haar motie zo moet lezen dat 00:34:09.469 --> 00:34:11.385 align:middle line:82% position:46% size:100% wij daar zo veel mogelijk tempo mee moeten maken, dan is mijn antwoord 00:34:11.505 --> 00:34:13.699 align:middle line:82% position:46% size:100% dat ik dat ook probeer te doen. Ik heb gisteren het 00:34:15.250 --> 00:34:17.989 align:middle line:82% position:46% size:100% plan gestuurd dat er ligt. Ik heb daar zo veel mogelijk ruimte 00:34:18.108 --> 00:34:21.610 align:middle line:82% position:46% size:100% in gegeven, ook conform de motie van de heer Van Wijngaarden waarin werd 00:34:21.730 --> 00:34:25.099 align:middle line:82% position:46% size:100% verzocht om een langere periode van besteding mogelijk te maken et 00:34:25.219 --> 00:34:26.217 align:middle line:82% position:46% size:100% cetera. Ik heb daarin dus zo veel mogelijk 00:34:26.336 --> 00:34:28.809 align:middle line:82% position:46% size:100% ruimte gegeven. Maar wat mevrouw Beckerman in deze 00:34:28.929 --> 00:34:33.489 align:middle line:82% position:46% size:100% motie vraagt, kan niet. Daarom moet ik deze ontraden. 00:34:34.148 --> 00:34:35.599 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat geldt niet voor de motie op stuk nr. 00:34:35.719 --> 00:34:38.199 align:middle line:82% position:46% size:100% 1007 over het indexeren van de bouwkosten. 00:34:40.449 --> 00:34:41.918 align:middle line:82% position:46% size:100% Mag ik die als volgt interpreteren? 00:34:43.840 --> 00:34:46.730 align:middle line:82% position:46% size:100% IMG en NCG zijn namelijk bezig om hiernaar te kijken. 00:34:46.849 --> 00:34:48.878 align:middle line:82% position:46% size:100% Iedere keer dat ik in Groningen kom — dat is, denk ik, de achtergrond 00:34:49.030 --> 00:34:53.170 align:middle line:82% position:46% size:100% van de motie van mevrouw Beckerman — word ik ook aangesproken op die 00:34:53.289 --> 00:34:54.329 align:middle line:82% position:46% size:100% bouwkosten. IMG en 00:34:57.878 --> 00:35:02.030 align:middle line:82% position:46% size:100% NCG zijn ernaar aan het kijken. Mevrouw Beckerman vraagt om te 00:35:02.150 --> 00:35:04.849 align:middle line:82% position:46% size:100% bezien hoe gedupeerden kunnen worden gecompenseerd. 00:35:04.969 --> 00:35:07.239 align:middle line:82% position:46% size:100% In het licht van "het te bezien", kan ik de motie oordeel Kamer geven. 00:35:08.559 --> 00:35:11.090 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ga nu niet toezeggen dat ze volledig worden gecompenseerd en op 00:35:11.210 --> 00:35:14.568 align:middle line:82% position:46% size:100% welke manier dat gebeurt, maar er wordt serieus naar gekeken. 00:35:14.688 --> 00:35:14.869 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 1008 van 00:35:17.409 --> 00:35:20.019 align:middle line:82% position:46% size:100% mevrouw Beckerman over Overschild geef ik oordeel Kamer. 00:35:21.469 --> 00:35:26.210 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik begrijp dat dit een hele moeilijke situatie is voor de 00:35:26.329 --> 00:35:27.980 align:middle line:82% position:46% size:100% gedupeerden, dus ik zal mij daarin verdiepen. 00:35:28.099 --> 00:35:30.588 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben morgen en vrijdag weer in Groningen. 00:35:30.708 --> 00:35:33.398 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan ben ik niet in Overschild, maar ik zal hiernaar vragen. 00:35:35.349 --> 00:35:39.440 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik herken ook het punt van het bouwtoezicht, omdat ik zelf in mijn 00:35:39.559 --> 00:35:41.179 align:middle line:82% position:46% size:100% bezoeken het volgende heb geconstateerd. 00:35:41.300 --> 00:35:44.273 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik herhaal nog maar mijn punt. Ik kwam in een huis dat versterkt 00:35:44.393 --> 00:35:45.260 align:middle line:82% position:46% size:100% was. Dat was helemaal vernieuwd. 00:35:45.380 --> 00:35:49.849 align:middle line:82% position:46% size:100% Het was bijna een sloop nieuwbouw. In het proces van het bouwen van een 00:35:49.969 --> 00:35:51.340 align:middle line:82% position:46% size:100% nieuwe woning was er heel veel misgegaan. 00:35:52.000 --> 00:35:54.739 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik vroeg aan die bewoner: is er dan niet iemand langs geweest om zo nu 00:35:54.860 --> 00:35:57.449 align:middle line:82% position:46% size:100% en dan daarnaar te kijken? Het ontluisterende antwoord was 00:35:57.570 --> 00:36:00.278 align:middle line:82% position:46% size:100% toen: nee, dat heb ik niet gezien. Dat vond ik zelf heel raar. 00:36:01.090 --> 00:36:03.829 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb daar ook bij de NCG aandacht voor gevraagd. 00:36:03.949 --> 00:36:05.750 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 1008 over Overschild krijgt dus 00:36:05.869 --> 00:36:08.610 align:middle line:82% position:46% size:100% oordeel Kamer. Datzelfde geldt voor de motie op 00:36:08.730 --> 00:36:09.519 align:middle line:82% position:46% size:100% stuk nr. 1009 over de ZAV-regeling. 00:36:10.090 --> 00:36:13.730 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb die gisteren getekend. Dat klinkt als een flauw excuus, 00:36:13.849 --> 00:36:16.369 align:middle line:82% position:46% size:100% maar het is echt waar. De regeling komt dus vandaag naar u 00:36:16.489 --> 00:36:17.869 align:middle line:82% position:46% size:100% toe. Ik dacht dat die er al lag. 00:36:17.989 --> 00:36:19.219 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik was dus eigenlijk verbaasd over de motie. 00:36:19.340 --> 00:36:22.396 align:middle line:82% position:46% size:100% Die regeling komt naar u toe. De motie op stuk nr. 00:36:22.516 --> 00:36:24.059 align:middle line:82% position:46% size:100% 1010 is een gouwe ouwe. Het is nog net 00:36:26.378 --> 00:36:28.659 align:middle line:82% position:46% size:100% niet de Alarmschijf, maar wel een hele gouwe ouwe. 00:36:29.889 --> 00:36:33.199 align:middle line:82% position:46% size:100% Die ontraadt het kabinet steevast. Daar is mevrouw Beckerman het 00:36:33.320 --> 00:36:36.070 align:middle line:82% position:46% size:100% steevast mee oneens, zoals nu ook weer. 00:36:40.300 --> 00:36:41.108 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat klopt, 00:36:42.730 --> 00:36:46.909 align:middle line:82% position:46% size:100% maar we geven het ook niet op, omdat we zien dat er in Groningen keer op 00:36:47.030 --> 00:36:51.170 align:middle line:82% position:46% size:100% keer ongelijkheid wordt gecreëerd. Maar ik kom eigenlijk voor de motie 00:36:51.289 --> 00:36:52.250 align:middle line:82% position:46% size:100% op stuk nr. 00:36:52.369 --> 00:36:56.318 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik snap dat het ongebruikelijk is, maar het was werkelijk — dat weet 00:36:56.559 --> 00:37:00.798 align:middle line:82% position:46% size:100% het kabinet ook — vernederend hoe gedupeerden in januari in de rij 00:37:00.918 --> 00:37:03.818 align:middle line:82% position:46% size:100% moesten staan. Met de oplossing die het kabinet nu 00:37:03.938 --> 00:37:10.659 align:middle line:82% position:46% size:100% kiest, kunnen sommige mensen pas een jaar nadat ze in de rij stonden weer 00:37:10.780 --> 00:37:13.190 align:middle line:82% position:46% size:100% geld krijgen. Dat is geen oplossing. 00:37:13.309 --> 00:37:17.838 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik begrijp niet dat het kabinet zegt het belang van de inwoners centraal 00:37:17.958 --> 00:37:24.128 align:middle line:82% position:46% size:100% te willen stellen en toch mensen weer een jaar laat wachten. 00:37:29.619 --> 00:37:29.969 align:middle line:82% position:46% size:100% Het 00:37:31.628 --> 00:37:34.190 align:middle line:82% position:46% size:100% doel van het kabinet is — dat is glashelder; dat heb ik steeds 00:37:34.309 --> 00:37:37.369 align:middle line:82% position:46% size:100% gecommuniceerd — dat iedereen de subsidie kan krijgen waar men recht 00:37:37.489 --> 00:37:40.010 align:middle line:82% position:46% size:100% op heeft, maar het moet wel gewoon volgens de regels die bij 00:37:40.130 --> 00:37:42.710 align:middle line:82% position:46% size:100% subsidieverstrekking gelden. Ik kan niet zomaar geld gaan 00:37:42.829 --> 00:37:45.528 align:middle line:82% position:46% size:100% overmaken. De regels zijn al heel soepel. 00:37:45.648 --> 00:37:49.489 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat weet mevrouw Beckerman ook. Er is slechts een offerte nodig. 00:37:49.610 --> 00:37:53.960 align:middle line:82% position:46% size:100% Als de kern van haar zorg is — zo hoor ik haar — dat mensen te lang 00:37:54.079 --> 00:37:54.489 align:middle line:82% position:46% size:100% moeten wachten, 00:37:57.188 --> 00:37:59.019 align:middle line:82% position:46% size:100% dan kan ik nog een keer kijken of ik daar wat aan kan doen. 00:37:59.378 --> 00:38:01.619 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat wil ik haar toezeggen. Dan wil ik daar best nog met SNN 00:38:01.840 --> 00:38:04.278 align:middle line:82% position:46% size:100% over in contact treden. Maar ik kan niet deze oplossing 00:38:04.398 --> 00:38:06.019 align:middle line:82% position:46% size:100% overnemen, namelijk: maak maar gewoon geld over. 00:38:06.139 --> 00:38:10.250 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is gewoon, denk ik, formeel niet mogelijk via de Comptabiliteitswet. 00:38:10.369 --> 00:38:10.918 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat kan gewoon niet 00:38:13.179 --> 00:38:15.260 align:middle line:82% position:46% size:100% zo. Mijn zorg is niet alleen dat mensen 00:38:15.380 --> 00:38:21.309 align:middle line:82% position:46% size:100% lang moeten wachten. Mijn zorg is dat mensen in talloze 00:38:22.960 --> 00:38:25.460 align:middle line:82% position:46% size:100% regelingen tegelijkertijd zitten. Ze zijn aan het strijden vanwege 00:38:25.579 --> 00:38:27.079 align:middle line:82% position:46% size:100% schade. Ze strijden voor versterking en 00:38:27.199 --> 00:38:30.630 align:middle line:82% position:46% size:100% compensatie. Het bureaucratisch moeras dat is 00:38:30.750 --> 00:38:34.349 align:middle line:82% position:46% size:100% opgetuigd door het Rijk wordt keer op keer niet gedempt; er wordt keer 00:38:34.469 --> 00:38:39.798 align:middle line:82% position:46% size:100% op keer weer een stukje bij bedacht. We zien elke keer dat dat weer tot 00:38:39.918 --> 00:38:42.579 align:middle line:82% position:46% size:100% nieuwe ellende leidt. Dat moet stoppen. 00:38:43.269 --> 00:38:46.818 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik vraag me af of deze regeling, waarbij mensen weer een jaar lang 00:38:46.938 --> 00:38:51.650 align:middle line:82% position:46% size:100% wachten, de oplossing is. Wij hebben deze pleurisbende niet 00:38:51.769 --> 00:38:52.358 align:middle line:82% position:46% size:100% bedacht 00:38:54.159 --> 00:38:57.219 align:middle line:82% position:46% size:100% — dat zijn uw voorgangers — maar we moeten het wel oplossen. 00:38:57.480 --> 00:39:01.869 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat moet zo snel mogelijk. Ik zal de woorden niet herhalen die 00:39:01.989 --> 00:39:04.269 align:middle line:82% position:46% size:100% mevrouw Beckerman hiervoor gebruikt. Ik heb zelf andere woorden gebruikt, 00:39:04.389 --> 00:39:05.969 align:middle line:82% position:46% size:100% maar die kwamen wel dicht in de buurt. 00:39:07.139 --> 00:39:09.210 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben het met haar eens over het principe. 00:39:10.239 --> 00:39:13.099 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben van plan om in de aanloop naar het commissiedebat van volgende 00:39:13.219 --> 00:39:16.449 align:middle line:82% position:46% size:100% week de Kamer een crisisplan te gaan sturen, 00:39:18.309 --> 00:39:23.980 align:middle line:82% position:46% size:100% waarin ik ga proberen om deze bende op te lossen. 00:39:25.300 --> 00:39:27.039 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar ik vind dat dat woord niet geldt voor deze regeling. 00:39:28.239 --> 00:39:29.936 align:middle line:82% position:46% size:100% Dit is een subsidieregeling. Je kunt daar niet van zeggen dat het 00:39:30.056 --> 00:39:32.300 align:middle line:82% position:46% size:100% zo ingewikkeld is, maar wij hebben het zelf ingewikkeld gemaakt en 00:39:32.420 --> 00:39:36.050 align:middle line:82% position:46% size:100% slecht gedaan in januari. Daarvoor heeft het kabinet ruim zijn 00:39:36.170 --> 00:39:39.369 align:middle line:82% position:46% size:100% excuus aangeboden. Het had niet zo gemoeten. 00:39:40.360 --> 00:39:41.989 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zie niet goed in hoe we dit anders kunnen doen. 00:39:42.110 --> 00:39:45.677 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zal nog wel één keer het signaal van mevrouw Beckerman met SNN 00:39:45.797 --> 00:39:46.750 align:middle line:82% position:46% size:100% bespreken en bekijken of het sneller kan. 00:39:47.289 --> 00:39:49.179 align:middle line:82% position:46% size:100% Dit brengt mij bij de motie op stuk nr. 00:39:49.300 --> 00:39:50.835 align:middle line:82% position:46% size:100% 1011, van mevrouw Kröger. Daarin wordt de regering verzocht 00:39:50.956 --> 00:39:53.510 align:middle line:82% position:46% size:100% alle juridische mogelijkheden om de activiteiten van Gazprom in 00:39:53.630 --> 00:39:55.300 align:middle line:82% position:46% size:100% Nederland te stoppen in kaart te brengen, inclusief de mogelijke 00:39:55.420 --> 00:39:57.010 align:middle line:82% position:46% size:100% kosten, en dit overzicht naar de Kamer te sturen. 00:39:58.780 --> 00:40:00.380 align:middle line:82% position:46% size:100% Die motie zou ik oordeel Kamer willen geven. 00:40:00.500 --> 00:40:03.500 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik begrijp de wens en ik ben ook bereid om dit te verkennen. 00:40:03.619 --> 00:40:07.550 align:middle line:82% position:46% size:100% Dit is niet van vandaag op morgen gebeurd; dit kost wel even tijd. 00:40:07.670 --> 00:40:10.070 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Kröger vraagt ook om de mogelijke kosten in kaart te 00:40:10.190 --> 00:40:11.030 align:middle line:82% position:46% size:100% brengen. Misschien moeten we daar even heel 00:40:11.150 --> 00:40:13.130 align:middle line:82% position:46% size:100% goed naar kijken. Maar dat overzicht gaat u krijgen. 00:40:13.250 --> 00:40:15.320 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik laat het oordeel over deze motie dus aan de Kamer. 00:40:15.440 --> 00:40:17.028 align:middle line:82% position:46% size:100% De volgende motie, op stuk nr. 1012, gaat over Nobian. 00:40:17.148 --> 00:40:17.148 align:middle line:82% position:46% size:100% In de 00:40:19.599 --> 00:40:22.340 align:middle line:82% position:46% size:100% motie wordt de regering gevraagd hierover in gesprek te gaan met 00:40:22.460 --> 00:40:25.380 align:middle line:82% position:46% size:100% Nobian en het verplichten van een extern opruimfonds mee te nemen in 00:40:25.500 --> 00:40:27.079 align:middle line:82% position:46% size:100% de aanstaande wijziging van de Mijnbouwwet. 00:40:27.199 --> 00:40:29.679 align:middle line:82% position:46% size:100% Ook deze motie zou ik oordeel Kamer willen geven. 00:40:31.090 --> 00:40:32.110 align:middle line:82% position:46% size:100% Dezer dagen staat de 00:40:34.418 --> 00:40:37.550 align:middle line:82% position:46% size:100% zoutwinning in Haaksbergen nog in de belangstelling. 00:40:37.670 --> 00:40:40.940 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben ook in gesprek met Nobian en ik ben van plan om binnenkort zelf 00:40:41.059 --> 00:40:45.739 align:middle line:82% position:46% size:100% naar Haaksbergen toe te gaan. Maar ik zal dit meenemen in de 00:40:45.860 --> 00:40:48.500 align:middle line:82% position:46% size:100% gesprekken met Nobian. Het valt nog te bezien of dat 00:40:48.619 --> 00:40:51.369 align:middle line:82% position:46% size:100% precies de vorm moet krijgen van een extern opruimfonds. 00:40:51.559 --> 00:40:53.809 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben het hier al eens eerder over gehad, in een iets ander 00:40:53.929 --> 00:40:54.460 align:middle line:82% position:46% size:100% verband. 00:40:56.019 --> 00:41:00.429 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar omdat de geest van deze motie staat voor wat ook ik wil, kan ik 00:41:00.550 --> 00:41:01.880 align:middle line:82% position:46% size:100% deze motie gewoon oordeel Kamer geven. 00:41:02.000 --> 00:41:06.980 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb nog een vraag over de motie op stuk nr. 00:41:07.099 --> 00:41:08.809 align:middle line:82% position:46% size:100% 00:41:08.929 --> 00:41:12.289 align:middle line:82% position:46% size:100% dit tijd kost. Nou staat er in de brief die we 00:41:12.409 --> 00:41:15.199 align:middle line:82% position:46% size:100% hebben gekregen over de uitvoering van de motie-Klaver over een 00:41:15.320 --> 00:41:22.849 align:middle line:82% position:46% size:100% afbouwplan van Russisch fossiel, vrij stellig dat de constructie 00:41:22.969 --> 00:41:27.079 align:middle line:82% position:46% size:100% die gekozen is voor de Bergermeer eigenlijk de meest aantrekkelijke is 00:41:27.199 --> 00:41:31.719 align:middle line:82% position:46% size:100% en dat andere constructies afvielen. Dus kennelijk is die analyse gedaan. 00:41:32.519 --> 00:41:36.920 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zou de staatssecretaris willen vragen iets te zeggen over de 00:41:37.039 --> 00:41:40.250 align:middle line:82% position:46% size:100% overwegingen en de juridische mogelijkheden. 00:41:40.369 --> 00:41:45.769 align:middle line:82% position:46% size:100% Wat is er mogelijk, wat zou er nodig zijn om ervoor te zorgen dat Gazprom 00:41:45.889 --> 00:41:49.090 align:middle line:82% position:46% size:100% geen rol in de Bergermeer heeft, dat Gazprom geen rol in Wintershall 00:41:49.210 --> 00:41:51.980 align:middle line:82% position:46% size:100% heeft, dat Gazprom geen rol heeft in onze energievoorziening? 00:41:52.099 --> 00:41:54.349 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik hoop dat de staatssecretaris dat zo snel mogelijk naar de Kamer kan 00:41:54.469 --> 00:41:56.599 align:middle line:82% position:46% size:100% sturen. We gaan het sowieso zo snel mogelijk 00:41:56.719 --> 00:41:58.329 align:middle line:82% position:46% size:100% proberen te doen; dat is geen probleem. 00:41:58.688 --> 00:42:02.719 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar om de discussie tussen mevrouw Kröger en mij zuiver te houden, moet 00:42:02.840 --> 00:42:05.829 align:middle line:82% position:46% size:100% ik misschien nog het volgende zeggen. 00:42:05.949 --> 00:42:10.940 align:middle line:82% position:46% size:100% In de brief van Jetten en mij van een paar weken geleden staat hoe wij 00:42:11.059 --> 00:42:14.139 align:middle line:82% position:46% size:100% willen omgaan met het vullen van Bergermeer ondanks dat Gazprom daar 00:42:14.710 --> 00:42:17.389 align:middle line:82% position:46% size:100% een fors ticket heeft, om het maar even in lelijk Nederlands te zeggen, 00:42:17.510 --> 00:42:19.760 align:middle line:82% position:46% size:100% dus ondanks dat Gazprom daar een forse plaats heeft gereserveerd. 00:42:19.880 --> 00:42:23.269 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Kröger heeft kunnen lezen in die brief hoe we daarmee willen 00:42:23.389 --> 00:42:23.800 align:middle line:82% position:46% size:100% omgaan. 00:42:25.418 --> 00:42:30.389 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is weer een andere vraag dan de vraag hoe Gazprom in Wintershall zit 00:42:30.628 --> 00:42:32.659 align:middle line:82% position:46% size:100% en of je Gazprom uit Wintershall kan krijgen. 00:42:32.780 --> 00:42:35.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik kom zo nog even op de motie van de heer Van Wijngaarden, die hierop 00:42:35.119 --> 00:42:38.260 align:middle line:82% position:46% size:100% lijkt. Dus misschien moet ik in die brief 00:42:38.380 --> 00:42:40.130 align:middle line:82% position:46% size:100% die we dan gaan sturen, ook even een onderscheid maken tussen die 00:42:40.250 --> 00:42:42.949 align:middle line:82% position:46% size:100% verschillende gevallen. Sommige dingen zijn makkelijker. 00:42:43.070 --> 00:42:46.010 align:middle line:82% position:46% size:100% In Bergermeer hebben we ons immers nogal verdiept, met het oog op het 00:42:46.130 --> 00:42:47.260 align:middle line:82% position:46% size:100% feit dat die opslag gevuld moet worden. 00:42:48.099 --> 00:42:53.608 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar ik heb me nog niet verdiept in de vraag of ik juridisch iets kan 00:42:53.728 --> 00:42:55.429 align:middle line:82% position:46% size:100% doen aan het feit dat Gazprom in Wintershall zit? 00:42:55.550 --> 00:42:58.099 align:middle line:82% position:46% size:100% En hoe kan ik Gazprom eruit krijgen? Dus misschien is het goed om dat te 00:42:58.219 --> 00:43:00.760 align:middle line:82% position:46% size:100% zeggen, want dan hebben we een nuance in het antwoord. 00:43:02.679 --> 00:43:04.389 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie van het lid Boulakjar op stuk nr. 00:43:04.509 --> 00:43:05.108 align:middle line:82% position:46% size:100% 1013 gaat over 00:43:06.639 --> 00:43:10.052 align:middle line:82% position:46% size:100% het feit dat sommige mensen moeilijk bereikt kunnen worden, en over de 00:43:10.172 --> 00:43:13.434 align:middle line:82% position:46% size:100% inzet van een buurtbus. Ik vind dat een goed idee. 00:43:13.554 --> 00:43:17.710 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zal het daar ook over hebben met Stut-en-Steun, mijn favoriete 00:43:19.389 --> 00:43:22.369 align:middle line:82% position:46% size:100% steunorganisatie in Groningen. Ik zal vragen of zij daar een rol in 00:43:22.489 --> 00:43:24.369 align:middle line:82% position:46% size:100% kunnen spelen. De motie krijgt oordeel Kamer. 00:43:26.409 --> 00:43:27.679 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan kom ik bij de twee moties van de heer Van Raan. 00:43:27.800 --> 00:43:30.219 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij hebben een vrij lang dictum. In de eerste, op stuk nr. 00:43:30.340 --> 00:43:31.670 align:middle line:82% position:46% size:100% 1014, wordt de regering verzocht om zich in te zetten in de EU voor het 00:43:31.789 --> 00:43:35.690 align:middle line:82% position:46% size:100% bevorderen van het beëindigen van schadelijke industriële activiteiten 00:43:35.809 --> 00:43:39.318 align:middle line:82% position:46% size:100% in beschermde Europese zeegebieden. Ik ben het eens met de gedachte 00:43:39.438 --> 00:43:41.420 align:middle line:82% position:46% size:100% achter deze motie. Schade aan beschermde gebieden moet 00:43:41.539 --> 00:43:43.867 align:middle line:82% position:46% size:100% natuurlijk voorkomen worden. Ik wil wel de kanttekening maken dat 00:43:43.987 --> 00:43:46.099 align:middle line:82% position:46% size:100% als er geen schade optreedt, activiteiten wel mogelijk moeten 00:43:46.219 --> 00:43:49.849 align:middle line:82% position:46% size:100% zijn. Maar ik kan deze motie oordeel Kamer 00:43:49.969 --> 00:43:52.699 align:middle line:82% position:46% size:100% geven wanneer het gaat over onze inzet hiervoor in de EU. 00:43:52.820 --> 00:43:55.579 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is prima. Dit geldt niet voor de motie op stuk 00:43:55.699 --> 00:43:55.639 align:middle line:82% position:46% size:100% nr. 00:43:55.760 --> 00:43:56.139 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarin wordt de regering 00:43:58.090 --> 00:44:00.710 align:middle line:82% position:46% size:100% verzocht om in elk geval alvast een einde te maken aan fossiele 00:44:00.829 --> 00:44:03.280 align:middle line:82% position:46% size:100% brandstofwinning in beschermde zeegebieden in Nederland. 00:44:03.400 --> 00:44:06.110 align:middle line:82% position:46% size:100% Ook hier geldt weer dat ik het wel eens ben met de gedachte, maar we 00:44:06.230 --> 00:44:08.349 align:middle line:82% position:46% size:100% hebben natuurlijk nog de aardgaswinning in kleine velden. 00:44:09.070 --> 00:44:11.509 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben wel gezegd dat we voor de Waddenzee geen nieuwe vergunningen 00:44:11.628 --> 00:44:14.179 align:middle line:82% position:46% size:100% meer gaan afgeven. Maar gaswinning kan wel plaatsvinden 00:44:14.300 --> 00:44:17.719 align:middle line:82% position:46% size:100% in overige beschermde Natura 2000-gebieden als er geen schade 00:44:17.840 --> 00:44:19.820 align:middle line:82% position:46% size:100% optreedt. Als ik bestaande winningen zou 00:44:19.940 --> 00:44:23.449 align:middle line:82% position:46% size:100% willen beëindigen, zou dat beteken dat ik maatschappijen verworven 00:44:23.570 --> 00:44:25.159 align:middle line:82% position:46% size:100% rechten zou ontnemen en zou moeten gaan compenseren. 00:44:25.280 --> 00:44:28.608 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan zijn we weer terug bij de discussie die we op vele fronten 00:44:28.728 --> 00:44:30.849 align:middle line:82% position:46% size:100% voeren. Dus die zou ik willen ontraden. 00:44:31.929 --> 00:44:34.688 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan hebben we de motie op stuk nr. 1016 van de heer Van Wijngaarden. 00:44:36.610 --> 00:44:42.639 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is eigenlijk de brede versie van de motie van mevrouw Kröger: "(...) 00:44:42.760 --> 00:44:44.610 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoekt het kabinet te identificeren welke mogelijkheden de 00:44:44.889 --> 00:44:47.269 align:middle line:82% position:46% size:100% Nederlandse wetgeving biedt om Russische bedrijven, ook als 00:44:47.389 --> 00:44:50.539 align:middle line:82% position:46% size:100% onderdeel van consortia of joint ventures, uit te sluiten van nieuwe 00:44:50.659 --> 00:44:54.530 align:middle line:82% position:46% size:100% gaswinningsprojecten op de Noordzee; verzoekt het kabinet, als dat nu 00:44:54.650 --> 00:44:56.568 align:middle line:82% position:46% size:100% niet het geval is, op korte termijn met een voorstel te komen deze 00:44:56.688 --> 00:44:59.403 align:middle line:82% position:46% size:100% wettelijke mogelijkheid alsnog te creëren (...)." Als ik de motie zo 00:44:59.523 --> 00:45:04.456 align:middle line:82% position:46% size:100% kan interpreteren dat het kabinet moet onderzoeken hoe dit kan, of er 00:45:04.577 --> 00:45:07.579 align:middle line:82% position:46% size:100% een wettelijke mogelijkheid is, en dan te kijken of het wenselijk is om 00:45:07.699 --> 00:45:10.780 align:middle line:82% position:46% size:100% die in te zetten of niet — want dat is dan nog wel even een open vraag; 00:45:11.438 --> 00:45:15.170 align:middle line:82% position:46% size:100% ik denk dat ik het politieke oordeel van de heer Van Wijngaarden daar wel 00:45:15.289 --> 00:45:19.298 align:middle line:82% position:46% size:100% ken — dan denk ik dat 00:45:21.610 --> 00:45:23.480 align:middle line:82% position:46% size:100% ik deze motie oordeel Kamer kan geven. 00:45:23.599 --> 00:45:27.429 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zal de Kamer na de zomer, zoals hier op mijn briefje staat, hierover 00:45:27.668 --> 00:45:29.829 align:middle line:82% position:46% size:100% informeren. Ik zal het zo snel mogelijk doen. 00:45:32.199 --> 00:45:35.840 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat kan. Nog één opmerking naar aanleiding 00:45:35.960 --> 00:45:38.440 align:middle line:82% position:46% size:100% van wat de staatssecretaris zei. Het gaat er niet zozeer om, 00:45:40.260 --> 00:45:44.809 align:middle line:82% position:46% size:100% Gazprom uit Wintershall te duwen — dat moet Wintershall lekker zelf 00:45:44.929 --> 00:45:50.579 align:middle line:82% position:46% size:100% weten — maar het gaat erom dat je een grond hebt dan wel creëert om 00:45:50.699 --> 00:45:55.900 align:middle line:82% position:46% size:100% geen vergunning te verlenen aan een bedrijf, in welke entiteit dan ook, 00:45:56.110 --> 00:45:58.659 align:middle line:82% position:46% size:100% waar een bedrijf als Gazprom in participeert. 00:45:59.050 --> 00:46:03.510 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar dat is even een nuance die de staatssecretaris ook wel ziet, denk 00:46:03.630 --> 00:46:05.190 align:middle line:82% position:46% size:100% ik. Sterker nog, de heer Van Wijngaarden 00:46:05.309 --> 00:46:06.539 align:middle line:82% position:46% size:100% is preciezer dan ik, dus dank hiervoor. 00:46:06.659 --> 00:46:06.639 align:middle line:82% position:46% size:100% De 00:46:08.710 --> 00:46:10.298 align:middle line:82% position:46% size:100% motie op stuk nr. 1017 is van de heer ... 00:46:10.418 --> 00:46:13.489 align:middle line:82% position:46% size:100% Er is toch nog een vraag van mevrouw Kröger op dit punt. 00:46:14.760 --> 00:46:19.489 align:middle line:82% position:46% size:100% Ja, omdat de motie aansluit bij de motie die ik zelf heb ingediend. 00:46:19.969 --> 00:46:24.440 align:middle line:82% position:46% size:100% De staatssecretaris geeft aan na de zomer hierop terug te komen. 00:46:24.679 --> 00:46:28.159 align:middle line:82% position:46% size:100% Betekent dat dan ook dat tot die tijd geen vergunningen verleend 00:46:28.340 --> 00:46:29.599 align:middle line:82% position:46% size:100% worden aan Wintershall? 00:46:31.119 --> 00:46:33.409 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat durf ik zo niet toe te zeggen. Zullen we afspreken dat ik daar 00:46:33.530 --> 00:46:36.250 align:middle line:82% position:46% size:100% volgende week in het commissiedebat even op terugkom? 00:46:36.570 --> 00:46:37.789 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik durf het zo gewoon niet te zeggen. 00:46:37.909 --> 00:46:40.949 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zou het wel gewenst vinden, maar ik weet niet of het kan. 00:46:41.070 --> 00:46:41.250 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de motie op stuk nr. 00:46:41.398 --> 00:46:47.349 align:middle line:82% position:46% size:100% Ja, de motie op stuk nr. 1017, van de heer Nijboer, over het 00:46:47.469 --> 00:46:50.900 align:middle line:82% position:46% size:100% door elkaar lopen van versterking en schade: oordeel Kamer. 00:46:51.019 --> 00:46:54.889 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben het ermee eens. Dit is een goed idee, maar ik moet 00:46:55.010 --> 00:46:57.398 align:middle line:82% position:46% size:100% met het SodM wel even overleggen of dit uitvoerbaar is. 00:46:57.519 --> 00:46:59.869 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat zal ik doen en ik laat het de Kamer volgende week in het debat 00:46:59.989 --> 00:47:00.789 align:middle line:82% position:46% size:100% weten. Oordeel Kamer dus. 00:47:03.639 --> 00:47:07.570 align:middle line:82% position:46% size:100% Ten slotte de motie van de heer Segers om, wanneer het om 00:47:07.690 --> 00:47:10.873 align:middle line:82% position:46% size:100% verschillende soorten schade gaat, de verschillende instituties die 00:47:10.994 --> 00:47:15.340 align:middle line:82% position:46% size:100% daarbij betrokken zijn te laten samenwerken: oordeel Kamer. 00:47:16.300 --> 00:47:21.159 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zal een gesprek organiseren met beide partijen om te zorgen dat het 00:47:21.280 --> 00:47:24.349 align:middle line:82% position:46% size:100% ook zo zal geschieden. Dat was het, voorzitter. 00:47:24.469 --> 00:47:27.298 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Dank voor uw inbreng en ook dank aan 00:47:27.418 --> 00:47:29.789 align:middle line:82% position:46% size:100% uw ondersteuning. Dat geldt ook voor de leden en hun 00:47:29.909 --> 00:47:30.900 align:middle line:82% position:46% size:100% ondersteuning. De beraadslaging wordt gesloten. 00:47:31.429 --> 00:47:35.159 align:middle line:82% position:46% size:100% We gaan over de ingediende moties stemmen op dinsdag 17 mei 00:47:35.280 --> 00:47:37.646 align:middle line:82% position:46% size:100% aanstaande. Ik schors de vergadering voor een 00:47:37.766 --> 00:47:39.980 align:middle line:82% position:46% size:100% enkel ogenblik. Daarna gaan we verder met de 00:47:40.099 --> 00:47:42.650 align:middle line:82% position:46% size:100% samenvoeging van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en 00:47:42.769 --> 00:47:43.329 align:middle line:82% position:46% size:100% Westvoorne. 00:51:56.949 --> 00:52:00.219 align:middle line:82% position:46% size:100% De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.