WEBVTT 00:00:00.240 --> 00:00:04.030 align:middle line:82% position:46% size:100% Ministeriële regeling inspectie belastingen, toeslagen en douane. 00:00:04.150 --> 00:00:07.910 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heet de minister van Financiën van harte welkom in ons midden, 00:00:08.029 --> 00:00:11.050 align:middle line:82% position:46% size:100% evenals de woordvoerders en de mensen die dit debat volgen. 00:00:11.589 --> 00:00:14.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik geef als eerste het woord aan de heer Eerdmans van JA21, die wat 00:00:14.119 --> 00:00:16.149 align:middle line:82% position:46% size:100% eerder gaat vanwege een andere verplichting. 00:00:18.649 --> 00:00:21.870 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Dank voor de souplesse om dit toe te 00:00:21.989 --> 00:00:24.289 align:middle line:82% position:46% size:100% staan. Ik heb twee moties voor te dragen. 00:00:24.710 --> 00:00:27.679 align:middle line:82% position:46% size:100% De eerste gaat als volgt. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:00:27.920 --> 00:00:30.480 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoekt de regering een inspecteur generaal vrij te stellen van de 00:00:30.600 --> 00:00:33.820 align:middle line:82% position:46% size:100% benodigde toestemming van een minister of staatssecretaris om een 00:00:33.939 --> 00:00:37.829 align:middle line:82% position:46% size:100% uitnodiging van een Kamercommissie te accepteren, en gaat over tot de 00:00:37.950 --> 00:00:38.570 align:middle line:82% position:46% size:100% orde van de dag. 00:00:40.789 --> 00:00:42.090 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1009 (31066). 00:00:42.210 --> 00:00:42.500 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. De 00:00:46.659 --> 00:00:50.030 align:middle line:82% position:46% size:100% tweede motie gaat als volgt. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:00:50.149 --> 00:00:52.670 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat er enkel voor het domein belastingen door de minister 00:00:52.789 --> 00:00:55.579 align:middle line:82% position:46% size:100% ontheffing verleend kan worden op de voor dat domein geldende 00:00:55.700 --> 00:00:59.179 align:middle line:82% position:46% size:100% geheimhoudingsplicht wanneer de IBTD dergelijke informatie nodig heeft 00:00:59.299 --> 00:01:02.299 align:middle line:82% position:46% size:100% voor onderzoek; van mening dat het voor de uitvoeringsdiensten 00:01:02.420 --> 00:01:06.069 align:middle line:82% position:46% size:100% eenduidig moet zijn dat informatie waarover zij beschikken gedeeld kan 00:01:06.189 --> 00:01:10.959 align:middle line:82% position:46% size:100% en (op verzoek) gedeeld moet worden met de IBTD; verzoekt de regering 00:01:11.079 --> 00:01:14.150 align:middle line:82% position:46% size:100% ook voor de domeinen toeslagen en douane een formeel wettelijke basis 00:01:14.269 --> 00:01:17.180 align:middle line:82% position:46% size:100% te creëren die ontheffing van de geldende geheimhoudingsplicht door 00:01:17.299 --> 00:01:20.890 align:middle line:82% position:46% size:100% de minister mogelijk maakt, en gaat over tot de orde van de dag. 00:01:25.569 --> 00:01:26.829 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1010 (31066). 00:01:26.950 --> 00:01:30.109 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, meneer Eerdmans. Dank u zeer. 00:01:31.250 --> 00:01:32.689 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan geef ik het woord aan de heer Omtzigt. 00:01:40.269 --> 00:01:43.790 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Misschien een goed voorbeeld: vijf 00:01:43.909 --> 00:01:45.859 align:middle line:82% position:46% size:100% partijen hebben een gezamenlijke inbreng geleverd en hebben 00:01:45.980 --> 00:01:49.299 align:middle line:82% position:46% size:100% gezamenlijk een aantal moties. We willen gewoon dat er nu een 00:01:49.420 --> 00:01:53.090 align:middle line:82% position:46% size:100% effectieve inspectie komt. De regering is een eind op weg met 00:01:53.209 --> 00:01:55.719 align:middle line:82% position:46% size:100% de voorstellen, maar er zijn toch een paar puntjes. 00:01:56.349 --> 00:01:59.510 align:middle line:82% position:46% size:100% Collega Eerdmans heeft net al aangestipt dat de geheimhouding 00:01:59.629 --> 00:02:02.900 align:middle line:82% position:46% size:100% opgeheven moet kunnen worden op het moment dat de inspectie onderzoek 00:02:03.019 --> 00:02:06.500 align:middle line:82% position:46% size:100% wil doen. We moeten er ook voor zorgen dat ze 00:02:06.620 --> 00:02:08.740 align:middle line:82% position:46% size:100% onderzoek kunnen doen als er een individuele klacht ligt. 00:02:09.189 --> 00:02:10.210 align:middle line:82% position:46% size:100% Er moet ook iets van 00:02:13.090 --> 00:02:15.500 align:middle line:82% position:46% size:100% sanctionering of handhaving komen. Dat hoeft niet per se een boete te 00:02:15.620 --> 00:02:17.080 align:middle line:82% position:46% size:100% zijn, want dat is, denk ik, best wel moeilijk. 00:02:17.199 --> 00:02:20.419 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan gaat het ene gedeelte van het ministerie namelijk een ander 00:02:20.539 --> 00:02:23.840 align:middle line:82% position:46% size:100% gedeelte beboeten. Ik snap dat dat lastig ligt, maar ze 00:02:23.960 --> 00:02:25.020 align:middle line:82% position:46% size:100% moeten wel kunnen ingrijpen. Voorzitter. 00:02:25.139 --> 00:02:29.060 align:middle line:82% position:46% size:100% Er is nog één ding, namelijk dat een inspecteur generaal door een 00:02:29.180 --> 00:02:32.304 align:middle line:82% position:46% size:100% minderheid in de Kamer uitgenodigd zou moeten kunnen worden, zodat die 00:02:32.424 --> 00:02:34.669 align:middle line:82% position:46% size:100% een toelichting kan geven. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:02:34.789 --> 00:02:36.770 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat de extra waarborgen voor het onafhankelijk 00:02:36.889 --> 00:02:40.319 align:middle line:82% position:46% size:100% functioneren van de IBTD enkel de inspecteurs-generaal (ig's) 00:02:40.509 --> 00:02:43.037 align:middle line:82% position:46% size:100% toestemming geven om, op hun verzoek, met de beide Kamers in 00:02:43.157 --> 00:02:45.560 align:middle line:82% position:46% size:100% contact te komen; van mening dat de ig's een belangrijke 00:02:45.680 --> 00:02:48.469 align:middle line:82% position:46% size:100% terugkoppelingsfunctie hebben met betrekking tot signaleren van 00:02:48.590 --> 00:02:51.199 align:middle line:82% position:46% size:100% maatschappelijke trends en eventuele problemen in de uitvoering van 00:02:51.319 --> 00:02:54.199 align:middle line:82% position:46% size:100% wetgeving en beleid; verzoekt het Presidium het Reglement van Orde van 00:02:54.319 --> 00:02:57.050 align:middle line:82% position:46% size:100% de Tweede Kamer zodanig te veranderen dat een gekwalificeerde 00:02:57.169 --> 00:03:00.669 align:middle line:82% position:46% size:100% minderheid van 50 leden, in lijn met het advies van de Venetië-Commissie, 00:03:00.879 --> 00:03:04.400 align:middle line:82% position:46% size:100% het besluit kan nemen om een ig uit te nodigen en te horen, en gaat over 00:03:04.520 --> 00:03:05.229 align:middle line:82% position:46% size:100% tot de orde van de dag. 00:03:11.169 --> 00:03:12.520 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1011 (31066). 00:03:12.979 --> 00:03:14.409 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Dan geef ik het woord aan de heer 00:03:14.530 --> 00:03:15.530 align:middle line:82% position:46% size:100% Van der Lee, GroenLinks. 00:03:25.930 --> 00:03:29.240 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. Ik sluit mij graag aan bij de vorige 00:03:29.360 --> 00:03:32.229 align:middle line:82% position:46% size:100% twee sprekers. Ik heb nog twee aanvullende moties. 00:03:32.349 --> 00:03:36.129 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de IBTD nu 00:03:36.250 --> 00:03:39.020 align:middle line:82% position:46% size:100% uitsluitend op systeemniveau onderzoekende bevoegdheden heeft; 00:03:39.139 --> 00:03:41.840 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat op dit moment een wettelijke basis ontbreekt voor de 00:03:41.960 --> 00:03:45.590 align:middle line:82% position:46% size:100% IBTD om te kunnen handhaven en/of sanctioneren bij het niet naleven 00:03:45.710 --> 00:03:48.229 align:middle line:82% position:46% size:100% van wet en regelgeving door de domeinen belastingen, toeslagen en 00:03:48.349 --> 00:03:51.830 align:middle line:82% position:46% size:100% douane; van mening dat deze beperkte bevoegdheden de effectiviteit van 00:03:51.949 --> 00:03:52.960 align:middle line:82% position:46% size:100% het toezicht door de IBTD 00:03:54.460 --> 00:03:56.810 align:middle line:82% position:46% size:100% aanmerkelijk kan verlagen; constaterende dat vrijwel alle 00:03:56.930 --> 00:04:00.430 align:middle line:82% position:46% size:100% rijksinspecties sanctionerende en/of handhavende bevoegdheden hebben; 00:04:00.729 --> 00:04:03.770 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoekt de regering de mogelijkheid te geven aan de IBTD om naar 00:04:03.889 --> 00:04:06.590 align:middle line:82% position:46% size:100% aanleiding van individuele meldingen onderzoek te starten en via een 00:04:06.710 --> 00:04:10.460 align:middle line:82% position:46% size:100% mandaatregeling sanctionerende en/of handhavende bevoegdheden toe te 00:04:10.580 --> 00:04:13.479 align:middle line:82% position:46% size:100% kennen aan de IBTD, en gaat over tot de orde van de dag. 00:04:17.800 --> 00:04:19.720 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1012 (31066). 00:04:20.588 --> 00:04:23.089 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de volgende motie. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:04:23.209 --> 00:04:25.699 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat de bevoegdheden van de minister ten aanzien van de 00:04:25.819 --> 00:04:29.209 align:middle line:82% position:46% size:100% IBTD nu zijn vastgelegd in een concept ministeriële regeling; van 00:04:29.329 --> 00:04:32.000 align:middle line:82% position:46% size:100% mening dat deze ministeriële regeling, ondanks extra waarborgen 00:04:32.120 --> 00:04:34.370 align:middle line:82% position:46% size:100% als het gaat om onafhankelijkheid, nog steeds aanzienlijke 00:04:34.490 --> 00:04:37.550 align:middle line:82% position:46% size:100% mogelijkheden biedt aan de minister om invloed uit te oefenen op de 00:04:37.670 --> 00:04:41.569 align:middle line:82% position:46% size:100% oordelen, bevindingen en publicaties van de IBTD; van mening dat een 00:04:41.689 --> 00:04:44.839 align:middle line:82% position:46% size:100% wettelijk kader voor de IBTD de noodzakelijke juridische basis biedt 00:04:44.959 --> 00:04:48.889 align:middle line:82% position:46% size:100% voor een formeel onafhankelijke positie van de IBTD; verzoekt de 00:04:49.009 --> 00:04:51.259 align:middle line:82% position:46% size:100% regering, vooruitlopend op de invoering van de Wet op de 00:04:51.379 --> 00:04:54.829 align:middle line:82% position:46% size:100% rijksinspecties, zoals voorgesteld in het coalitieakkoord, aan de Kamer 00:04:54.949 --> 00:04:57.860 align:middle line:82% position:46% size:100% voor te leggen hoe het kabinet voornemens is de formeel 00:04:57.980 --> 00:05:01.610 align:middle line:82% position:46% size:100% onafhankelijke positie van de IBTD spoedig wettelijk te verankeren, en 00:05:01.730 --> 00:05:03.310 align:middle line:82% position:46% size:100% gaat over tot de orde van de dag. 00:05:08.889 --> 00:05:10.360 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1013 (31066). 00:05:10.810 --> 00:05:12.086 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, meneer Van der Lee. U ook bedankt. 00:05:12.206 --> 00:05:15.370 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan geef ik tot slot het woord aan de heer Romke de Jong van D66. 00:05:27.459 --> 00:05:30.529 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter, dank u wel. Wij hebben nog één punt over. 00:05:30.649 --> 00:05:33.029 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat gaat over de oplevering van de rapporten van de inspectie. 00:05:33.149 --> 00:05:36.040 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben daar in onze schriftelijke inbreng ook aandacht voor gevraagd. 00:05:36.430 --> 00:05:39.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarom een motie. De Kamer, gehoord de beraadslaging, 00:05:39.459 --> 00:05:43.100 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende het belang van de rol van de Inspectie belastingen, 00:05:43.220 --> 00:05:46.550 align:middle line:82% position:46% size:100% toeslagen en douane in het schrijven van onafhankelijke rapportages over 00:05:46.670 --> 00:05:49.689 align:middle line:82% position:46% size:100% het opereren van de Belastingdienst, Toeslagen en de Douane; 00:05:50.170 --> 00:05:53.209 align:middle line:82% position:46% size:100% constaterende dat ook andere rijksinspecties een stevige 00:05:53.329 --> 00:05:56.839 align:middle line:82% position:46% size:100% controlerende rol vervullen richting hun eigen ministerie; van mening dat 00:05:56.959 --> 00:06:00.500 align:middle line:82% position:46% size:100% het gezien deze controlerende rol gepast zou kunnen zijn om rapporten 00:06:00.620 --> 00:06:03.850 align:middle line:82% position:46% size:100% van de respectievelijke rijksinspecties niet via het bureau 00:06:04.060 --> 00:06:07.100 align:middle line:82% position:46% size:100% van de minister, maar rechtstreeks vanuit de inspecteur generaal naar 00:06:07.220 --> 00:06:10.189 align:middle line:82% position:46% size:100% de Kamer te sturen; verzoekt de regering om in de voorbereiding van 00:06:10.310 --> 00:06:14.209 align:middle line:82% position:46% size:100% de Wet op de rijksinspecties te bezien of het mogelijk gemaakt kan 00:06:14.329 --> 00:06:18.483 align:middle line:82% position:46% size:100% worden om specifieke rijksinspecties de autonome bevoegdheid te geven hun 00:06:18.603 --> 00:06:21.259 align:middle line:82% position:46% size:100% rapporten uit eigen naam naar de Kamer te sturen, binnen de 00:06:21.379 --> 00:06:23.750 align:middle line:82% position:46% size:100% ministeriële verantwoordelijkheid, en gaat over tot de orde van de dag. 00:06:23.870 --> 00:06:24.050 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 1014 (31066). 00:06:24.350 --> 00:06:26.399 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Daarmee zijn we aan het einde 00:06:26.519 --> 00:06:28.490 align:middle line:82% position:46% size:100% gekomen van de inbreng van de kant van de Kamer. 00:06:28.699 --> 00:06:30.689 align:middle line:82% position:46% size:100% De minister heeft aangegeven dat ze een paar minuten nodig heeft om zich 00:06:30.810 --> 00:06:32.189 align:middle line:82% position:46% size:100% voor te bereiden. Ik schors de vergadering tot 00:06:32.310 --> 00:06:33.319 align:middle line:82% position:46% size:100% ongeveer 17.40 00:11:15.990 --> 00:11:17.169 align:middle line:82% position:46% size:100% uur. De vergadering wordt enkele 00:11:17.289 --> 00:11:18.759 align:middle line:82% position:46% size:100% ogenblikken geschorst. Ik geef het woord aan de minister. 00:11:19.210 --> 00:11:23.649 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank, mevrouw de voorzitter. Dank ook aan de Kamerleden voor hun 00:11:23.769 --> 00:11:26.809 align:middle line:82% position:46% size:100% opmerkingen, adviezen en betrokkenheid bij dit debat over een 00:11:26.929 --> 00:11:30.080 align:middle line:82% position:46% size:100% belangrijk onderwerp. Ik wil twee inleidende opmerkingen 00:11:30.200 --> 00:11:33.139 align:middle line:82% position:46% size:100% maken. Wij hechten vanuit het kabinet — ik 00:11:33.259 --> 00:11:37.159 align:middle line:82% position:46% size:100% ook, natuurlijk — zeer aan het goed functioneren en het herstel van 00:11:37.279 --> 00:11:40.820 align:middle line:82% position:46% size:100% vertrouwen, juist door middel van de oprichting van deze inspectie. 00:11:40.940 --> 00:11:42.850 align:middle line:82% position:46% size:100% Wij hebben daar hoge verwachtingen van, ik ook. 00:11:43.389 --> 00:11:46.309 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik hoop zeker dat deze waargemaakt zullen worden door de 00:11:46.429 --> 00:11:51.019 align:middle line:82% position:46% size:100% onafhankelijkheid van optreden en natuurlijk de kwaliteit van het 00:11:51.139 --> 00:11:54.320 align:middle line:82% position:46% size:100% handelen. Met deze ministeriële regeling is de 00:11:54.440 --> 00:11:58.190 align:middle line:82% position:46% size:100% onafhankelijkheid zo goed mogelijk geborgd, maar de regeling bevat op 00:11:58.309 --> 00:12:00.980 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoek van de Kamer extra waarborgen voor het onafhankelijk 00:12:01.100 --> 00:12:02.740 align:middle line:82% position:46% size:100% functioneren van de zogeheten 00:12:04.600 --> 00:12:06.289 align:middle line:82% position:46% size:100% IBTD. Ik deel ook de wens om de 00:12:06.409 --> 00:12:10.720 align:middle line:82% position:46% size:100% onafhankelijkheid van deze en andere inspecties wettelijk te borgen. 00:12:11.259 --> 00:12:14.480 align:middle line:82% position:46% size:100% Zoals afgesproken in het coalitieakkoord komt er ook een wet 00:12:14.600 --> 00:12:17.389 align:middle line:82% position:46% size:100% op de rijksinspecties, dit voor het bredere kader. 00:12:17.509 --> 00:12:20.600 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan ga ik door naar de beoordeling van de moties. 00:12:20.720 --> 00:12:25.370 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik begin met de motie op stuk nr. 1009 over de mogelijkheid de 00:12:25.490 --> 00:12:27.190 align:middle line:82% position:46% size:100% inspecteur generaal zonder toestemming uit te nodigen. 00:12:27.580 --> 00:12:30.710 align:middle line:82% position:46% size:100% Dit is in principe al geregeld, maar ik geef de motie graag oordeel 00:12:30.830 --> 00:12:33.076 align:middle line:82% position:46% size:100% Kamer. De motie op stuk nr. 00:12:33.197 --> 00:12:37.850 align:middle line:82% position:46% size:100% 1010 geef ik ook oordeel Kamer. Zoals de Kamer weet, kan ik voor het 00:12:37.970 --> 00:12:41.360 align:middle line:82% position:46% size:100% domein Belastingen ten behoeve van de inspectie een ontheffing verlenen 00:12:41.480 --> 00:12:44.379 align:middle line:82% position:46% size:100% van de geheimhoudingsplicht voor individuele belastingplichtigen. 00:12:44.769 --> 00:12:47.919 align:middle line:82% position:46% size:100% Voor Toeslagen en Douane bestaat deze mogelijkheid nog niet. 00:12:48.399 --> 00:12:51.504 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik deel de wens om deze optie wel te creëren. 00:12:51.624 --> 00:12:55.600 align:middle line:82% position:46% size:100% Er wordt gewerkt aan wetswijzigingen en er wordt gekeken welk wetstraject 00:12:55.720 --> 00:12:58.970 align:middle line:82% position:46% size:100% het best hiervoor gebruikt kan worden of hoe dat het best geregeld 00:12:59.090 --> 00:13:00.850 align:middle line:82% position:46% size:100% kan worden. Er zal natuurlijk overleg 00:13:01.029 --> 00:13:04.029 align:middle line:82% position:46% size:100% plaatsvinden met uw Kamer. De motie op stuk nr. 00:13:05.110 --> 00:13:08.929 align:middle line:82% position:46% size:100% 1011 is aan het Presidium gericht, concludeer ik. 00:13:09.049 --> 00:13:12.559 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de motie op stuk 00:13:14.110 --> 00:13:15.460 align:middle line:82% position:46% size:100% nr. 00:13:15.639 --> 00:13:19.570 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik herken de wens natuurlijk. De heer 00:13:23.110 --> 00:13:27.840 align:middle line:82% position:46% size:100% Van der Lee heeft zojuist het belang toegelicht — de heer Omtzigt deed 00:13:27.960 --> 00:13:33.860 align:middle line:82% position:46% size:100% dat ook in zijn interventie — van de optie te kunnen interveniëren, dus 00:13:33.980 --> 00:13:37.840 align:middle line:82% position:46% size:100% niet alleen te rapporteren, aan te slaan en te signaleren, maar ook te 00:13:38.769 --> 00:13:43.610 align:middle line:82% position:46% size:100% handelen. Het woord "sanctioneren" maakt dat 00:13:43.730 --> 00:13:47.389 align:middle line:82% position:46% size:100% wij ons zorgen maken dat er een andere strekking aan kan worden 00:13:47.509 --> 00:13:50.080 align:middle line:82% position:46% size:100% gegeven, dus ik moet deze motie ontraden. 00:13:50.889 --> 00:13:53.629 align:middle line:82% position:46% size:100% Bij vergelijkbare inspecties — Justitie en Veiligheid, Veiligheid 00:13:53.750 --> 00:13:56.318 align:middle line:82% position:46% size:100% Defensie — zijn er ook geen sanctionerende bevoegdheden. 00:13:57.340 --> 00:13:58.960 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik denk wel dat het belangrijk is om 00:14:00.669 --> 00:14:05.450 align:middle line:82% position:46% size:100% in de uitvoering door de IBTD te kijken welke andere elementen niet 00:14:05.570 --> 00:14:09.950 align:middle line:82% position:46% size:100% sanctionerend zijn in de traditionele, meer juridische zin 00:14:10.070 --> 00:14:13.490 align:middle line:82% position:46% size:100% van het woord — bestraffend — maar interveniërend, zodat er langs die 00:14:13.610 --> 00:14:16.250 align:middle line:82% position:46% size:100% lijnen naar kan worden gekeken. Zo hoor ik de heer Omtzigt. 00:14:16.370 --> 00:14:20.330 align:middle line:82% position:46% size:100% Dit is meer een toezegging om in het werk te kijken wat er verder kan 00:14:20.450 --> 00:14:24.370 align:middle line:82% position:46% size:100% gebeuren en natuurlijk ook hoe de rijkswet zo goed mogelijk kan worden 00:14:24.639 --> 00:14:28.899 align:middle line:82% position:46% size:100% ingeregeld om dat langs de lijnen voor alle inspecties te doen. 00:14:29.409 --> 00:14:30.490 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 1013 van de heer Van der Lee 00:14:31.809 --> 00:14:35.697 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoekt de regering vooruitlopend op de invoering van de wet op de 00:14:35.817 --> 00:14:39.139 align:middle line:82% position:46% size:100% rijksinspecties et cetera de onafhankelijke positie van de IBTD 00:14:39.259 --> 00:14:41.289 align:middle line:82% position:46% size:100% zo spoedig mogelijk wettelijk te verankeren. 00:14:41.590 --> 00:14:45.070 align:middle line:82% position:46% size:100% Deze motie geef ik oordeel Kamer; u heeft mijn introductie gehoord. 00:14:45.879 --> 00:14:46.690 align:middle line:82% position:46% size:100% De laatste motie, 00:14:48.429 --> 00:14:49.539 align:middle line:82% position:46% size:100% van de heer Romke de Jong, geef ik ook oordeel Kamer. 00:14:49.669 --> 00:14:50.970 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Ik kijk even naar de heer Van der 00:14:51.090 --> 00:14:52.826 align:middle line:82% position:46% size:100% Lee. Ik heb toch nog even een vraag over 00:14:52.947 --> 00:14:53.830 align:middle line:82% position:46% size:100% het oordeel over de motie op stuk nr. 00:14:53.950 --> 00:14:56.049 align:middle line:82% position:46% size:100% 1012 en over de term "sanctionerend". 00:14:56.769 --> 00:14:59.386 align:middle line:82% position:46% size:100% De vraag is wat je daar dan precies onder verstaat. 00:14:59.506 --> 00:15:03.049 align:middle line:82% position:46% size:100% Er zijn inspecteurs-generaal die een bepaalde bevoegdheid hebben om in te 00:15:03.169 --> 00:15:04.389 align:middle line:82% position:46% size:100% grijpen. Bijvoorbeeld 00:15:07.190 --> 00:15:11.750 align:middle line:82% position:46% size:100% SodM kan op basis van de bestaande wetgeving tot de conclusie komen dat 00:15:11.870 --> 00:15:15.009 align:middle line:82% position:46% size:100% een mijnbouwactiviteit gestaakt moet worden. 00:15:15.789 --> 00:15:19.149 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat kun je ook zien als een sanctionerende manier van optreden. 00:15:19.629 --> 00:15:24.830 align:middle line:82% position:46% size:100% De vraag is even of deze inspecteur met deze nieuwe taak ook een 00:15:24.950 --> 00:15:28.549 align:middle line:82% position:46% size:100% bevoegdheid gaat krijgen om van bepaalde activiteiten te zeggen: die 00:15:28.669 --> 00:15:32.500 align:middle line:82% position:46% size:100% mogen nu niet doorgaan, stop daar op dat moment mee? 00:15:33.370 --> 00:15:37.279 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is niet zoals ik het op dit moment begrepen heb: het kunnen 00:15:37.399 --> 00:15:39.596 align:middle line:82% position:46% size:100% stopzetten. Eerlijk gezegd denk ik bij het 00:15:39.716 --> 00:15:42.100 align:middle line:82% position:46% size:100% begrip "sanctionering" aan een wat andere definitie of uitleg. 00:15:43.539 --> 00:15:47.809 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarom zei ik ook als tegemoetkoming richting de heer Van der Lee: laten 00:15:47.929 --> 00:15:54.220 align:middle line:82% position:46% size:100% we in de uitvoering kijken welke knelpunten de IBTD tegenkomt, waar 00:15:54.399 --> 00:15:57.440 align:middle line:82% position:46% size:100% wellicht een groter handelingsmandaat nodig is en wat 00:15:57.559 --> 00:16:00.200 align:middle line:82% position:46% size:100% dat is, en laten we dat vroeg gaan onderzoeken in een eerste discussie 00:16:00.320 --> 00:16:03.490 align:middle line:82% position:46% size:100% met de Kamer, een evaluatie of een gesprek met de inspecteur generaal, 00:16:06.309 --> 00:16:10.299 align:middle line:82% position:46% size:100% maar het niet nu al direct opnemen. Ik begrijp de strekking en ik 00:16:10.539 --> 00:16:14.509 align:middle line:82% position:46% size:100% begrijp ook dat als je signalen hebt dat iets niet goed gaat, er 00:16:14.629 --> 00:16:16.700 align:middle line:82% position:46% size:100% opgetreden moet worden. Dan moet wel nog even besproken 00:16:16.820 --> 00:16:18.580 align:middle line:82% position:46% size:100% worden op welke manier dat het beste kan. 00:16:18.730 --> 00:16:20.350 align:middle line:82% position:46% size:100% Er is dus een open houding van mijn kant. 00:16:20.919 --> 00:16:22.519 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel. Daarmee zijn we aan het einde 00:16:22.639 --> 00:16:24.039 align:middle line:82% position:46% size:100% gekomen van dit tweeminutendebat. De beraadslaging wordt gesloten. 00:16:24.159 --> 00:16:27.879 align:middle line:82% position:46% size:100% We gaan volgende week dinsdag stemmen over de ingediende moties. 00:16:28.179 --> 00:16:31.299 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik dank de minister voor zover en ook de woordvoerders. 00:16:31.720 --> 00:16:34.059 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik schors de vergadering tot 18.30 uur. 00:16:34.600 --> 00:16:37.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan heeft iedereen ook gegeten. 00:16:38.559 --> 00:16:40.309 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarna gaan we van start met het debat over het Nederlandse 00:16:40.429 --> 00:16:42.460 align:middle line:82% position:46% size:100% conceptplan voor het coronaherstelfonds. 01:01:42.469 --> 01:01:46.119 align:middle line:82% position:46% size:100% De vergadering wordt van 17.46 uur tot 18.31 uur geschorst.