WEBVTT 00:00:00.000 --> 00:00:01.190 align:middle line:82% position:46% size:100% Een kleine suggestie misschien aan de deelnemers om nu even hun gesprekken te 00:00:04.090 --> 00:00:04.490 align:middle line:82% position:46% size:100% staken en gewoon even te gaan zitten. 00:00:04.490 --> 00:00:05.690 align:middle line:82% position:46% size:100% Meneer Van Meenen, u ook. 00:00:05.690 --> 00:00:12.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Een hartelijk woord van welkom aan minister Slob, de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media. 00:00:12.160 --> 00:00:12.600 align:middle line:82% position:46% size:100% Fijn dat u bij ons bent. 00:00:12.600 --> 00:00:16.070 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben veertien sprekers van de zijde van de Kamer en de eerste spreker is de heer Van 00:00:16.070 --> 00:00:26.070 align:middle line:82% position:46% size:100% Meenen van de fractie van D66. 00:00:43.210 --> 00:00:49.550 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. De vrijheid van onderwijs is geen vrijbrief voor slecht of onveilig onderwijs. 00:00:49.670 --> 00:00:55.900 align:middle line:82% position:46% size:100% Al jaren horen we van misstanden: aantijgingen van seksueel misbruik op een Joodse school, meisjes 00:00:58.250 --> 00:01:01.290 align:middle line:82% position:46% size:100% op een islamitische school die anders behandeld worden vanwege ongesteldheid en leerlingen die 00:01:01.290 --> 00:01:05.050 align:middle line:82% position:46% size:100% gedwongen werden om uit de kast te komen op een reformatorische school. 00:01:05.790 --> 00:01:12.370 align:middle line:82% position:46% size:100% Naar aanleiding daarvan heeft D66 gesproken met lhbtiq+-leerlingen die op een reformatorische 00:01:12.370 --> 00:01:17.360 align:middle line:82% position:46% size:100% school hebben gezeten en die zich jarenlang onveilig hebben gevoeld, leerlingen van wie de ouders 00:01:17.360 --> 00:01:21.850 align:middle line:82% position:46% size:100% identiteitsverklaringen hebben moeten tekenen, die hebben gehoord dat homo's die praktiserend 00:01:21.850 --> 00:01:26.410 align:middle line:82% position:46% size:100% zijn de gevangenis in moeten of dat homo zijn een psychische ziekte is. 00:01:26.410 --> 00:01:32.760 align:middle line:82% position:46% size:100% Je moet je eens voorstellen dat je dat hoort als je nog maar 12, 13 of 14 jaar oud bent en dat je 00:01:32.760 --> 00:01:36.640 align:middle line:82% position:46% size:100% diep van binnen weet dat dat over jou gaat. 00:01:36.640 --> 00:01:39.640 align:middle line:82% position:46% size:100% Deze leerlingen vertelden ons over meer schrijnende situaties. 00:01:41.410 --> 00:01:46.660 align:middle line:82% position:46% size:100% Een gebrek aan seksuele voorlichting bijvoorbeeld, het gevoel er helemaal alleen voor te staan, pesterijen 00:01:46.660 --> 00:01:52.920 align:middle line:82% position:46% size:100% van medeleerlingen — dit is de Week tegen het Pesten — en docenten die ervan op de hoogte zijn maar hier 00:01:52.920 --> 00:01:55.540 align:middle line:82% position:46% size:100% niets mee doen of er zelfs om moeten lachen. 00:01:56.020 --> 00:01:58.540 align:middle line:82% position:46% size:100% D66 vindt dat onacceptabel. 00:01:58.540 --> 00:02:04.890 align:middle line:82% position:46% size:100% Een school hoort, nee, een school moet voor elke leerling een veilige haven zijn in plaats van een 00:02:04.890 --> 00:02:09.560 align:middle line:82% position:46% size:100% plek waar je met een steen in je maag naartoe fietst, een plek waar goed en veilig onderwijs is. 00:02:09.560 --> 00:02:17.280 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is geen geheim dat D66 voorstander is van een vernieuwing van artikel 23, bijvoorbeeld 00:02:17.280 --> 00:02:21.660 align:middle line:82% position:46% size:100% door de acceptatieplicht, want ook artikel 23 moet met zijn tijd meegaan. 00:02:21.660 --> 00:02:25.410 align:middle line:82% position:46% size:100% Laat ik het de evolutie van artikel 23 noemen. 00:02:25.850 --> 00:02:32.190 align:middle line:82% position:46% size:100% Planten, dieren, de mens moeten zich aanpassen om te overleven en zij die zich 00:02:32.190 --> 00:02:33.500 align:middle line:82% position:46% size:100% het beste aanpassen redden het. 00:02:33.500 --> 00:02:36.250 align:middle line:82% position:46% size:100% En zo moet het ook met artikel 23. 00:02:36.250 --> 00:02:39.120 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat zal zich moeten aanpassen om voort te blijven bestaan. 00:02:39.600 --> 00:02:43.600 align:middle line:82% position:46% size:100% Het huidige artikel 23 schept het klimaat voor dit soort misstanden. 00:02:43.660 --> 00:02:48.500 align:middle line:82% position:46% size:100% De grondwettelijke vrijheid lijkt onbegrensd maar dat zijn grondwettelijke vrijheden niet. 00:02:49.830 --> 00:02:51.240 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik koester onze vrijheden. 00:02:51.240 --> 00:02:56.360 align:middle line:82% position:46% size:100% We moeten ze niet afschaffen als ze misbruikt worden maar we moeten ze behouden door 00:02:56.360 --> 00:02:58.210 align:middle line:82% position:46% size:100% misbruik niet te tolereren. 00:02:58.210 --> 00:03:00.930 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat zal juist ook preventief werken. 00:03:00.930 --> 00:03:05.560 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan kom ik op de rol van de inspectie. 00:03:05.560 --> 00:03:07.250 align:middle line:82% position:46% size:100% Die speelt een belangrijke rol bij goed en veilig onderwijs. 00:03:07.250 --> 00:03:12.530 align:middle line:82% position:46% size:100% De inspectie kan al optreden wanneer een school hier niet aan voldoet en ik ben daarom ook positief 00:03:12.530 --> 00:03:16.910 align:middle line:82% position:46% size:100% dat de inspectie aangifte heeft gedaan bij het Openbaar Ministerie tegen het Gomarus. 00:03:17.010 --> 00:03:22.100 align:middle line:82% position:46% size:100% Wat D66 betreft moet dit de standaardpraktijk worden, wanneer een school om veilig 00:03:22.100 --> 00:03:23.400 align:middle line:82% position:46% size:100% onderwijs te bieden verzaakt. 00:03:23.400 --> 00:03:27.580 align:middle line:82% position:46% size:100% Is de minister bereid in dit soort zaken aangifte tot norm te verheffen? 00:03:27.810 --> 00:03:30.810 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarbij heb ik nog een vraag aan de minister over deze specifieke school. 00:03:30.810 --> 00:03:35.690 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben signalen gekregen dat de school mentoren heeft geïnstrueerd om te spreken met leerlingen 00:03:35.690 --> 00:03:38.410 align:middle line:82% position:46% size:100% waarvan bekend was dat ze met de inspectie hadden gesproken of dat ze dat nog gingen doen. 00:03:38.410 --> 00:03:42.020 align:middle line:82% position:46% size:100% Als dat klopt zou ik dat zeer kwalijk vinden. 00:03:42.020 --> 00:03:46.610 align:middle line:82% position:46% size:100% Herkent de minister deze signalen en, zo ja, hoe heeft dit het onderzoek beïnvloed en, zo nee, is 00:03:46.610 --> 00:03:49.220 align:middle line:82% position:46% size:100% hij bereid om dit tot de bodem uit te zoeken? 00:03:49.220 --> 00:03:57.670 align:middle line:82% position:46% size:100% D66 is dus van mening dat de inspectie voortaan altijd werk moet maken van individuele meldingen en signalen 00:03:57.670 --> 00:04:02.750 align:middle line:82% position:46% size:100% zodat leerlingen en oud-leerlingen zich ook echt gehoord voelen en het gevoel hebben dat ze een plek 00:04:02.750 --> 00:04:04.010 align:middle line:82% position:46% size:100% hebben waar ze kunnen aankloppen. 00:04:04.010 --> 00:04:06.150 align:middle line:82% position:46% size:100% Alleen dan gaan we het verschil maken. 00:04:06.150 --> 00:04:07.440 align:middle line:82% position:46% size:100% Graag een reactie. 00:04:07.850 --> 00:04:14.420 align:middle line:82% position:46% size:100% Bovendien heeft D66 in 2019 met Kamerbrede steun een motie aangenomen gekregen die gaat over meer 00:04:15.400 --> 00:04:16.530 align:middle line:82% position:46% size:100% onaangekondigde inspectiebezoeken. 00:04:16.530 --> 00:04:17.710 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat zou hier ook zeer op zijn plek zijn geweest. 00:04:17.710 --> 00:04:20.230 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan waren we er veel eerder achter gekomen wat hier speelt. 00:04:20.230 --> 00:04:24.470 align:middle line:82% position:46% size:100% Graag hoor ik van de minister hoe het hiermee staat. 00:04:24.470 --> 00:04:30.980 align:middle line:82% position:46% size:100% Mijn laatste vraag is: kunnen bestuurders van scholen waar zich systematisch dit soort misstanden voordoen 00:04:30.980 --> 00:04:39.540 align:middle line:82% position:46% size:100% volgens de minister in functie blijven?Ten slotte roep ik de minister op om alles, maar dan ook alles 00:04:39.540 --> 00:04:45.430 align:middle line:82% position:46% size:100% op alles te zetten om goed en veilig onderwijs te waarborgen op elke school in Nederland, zodat elke 00:04:45.430 --> 00:04:50.050 align:middle line:82% position:46% size:100% leerling een onbezorgde schooltijd heeft, ongeacht geaardheid. 00:04:50.050 --> 00:04:52.010 align:middle line:82% position:46% size:100% Perfect binnen de tijd. 00:04:52.010 --> 00:04:54.600 align:middle line:82% position:46% size:100% De heer Bisschop van de SGP. 00:04:56.110 --> 00:04:59.770 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. Dat laatste kun je natuurlijk alleen maar omarmen. 00:04:59.770 --> 00:05:02.840 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb even een vraag aan collega Van Meenen. 00:05:02.840 --> 00:05:10.930 align:middle line:82% position:46% size:100% Hij steekt in op kritiek op het functioneren van artikel 23, zoals dat in de Grondwet is verankerd, 00:05:10.930 --> 00:05:20.930 align:middle line:82% position:46% size:100% de vrijheid van onderwijs, alsof deze buitengewoon nare, pijnlijke incidenten daarmee samenhangen. 00:05:22.430 --> 00:05:29.120 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar is de heer Van Meenen bekend met het onderzoek dat vorige week is gepubliceerd vanuit de 00:05:29.120 --> 00:05:36.920 align:middle line:82% position:46% size:100% universiteiten Groningen en Utrecht, een onderzoek onder 30.000 leerlingen, waar een breed scala aan 00:05:36.920 --> 00:05:44.250 align:middle line:82% position:46% size:100% allerlei denominatieve scholen de revue passeert en waarbij heel andere, heel ingrijpende en veel 00:05:47.320 --> 00:05:49.510 align:middle line:82% position:46% size:100% ingrijpender cijfers worden gepresenteerd? 00:05:49.640 --> 00:05:58.030 align:middle line:82% position:46% size:100% Waar in het rapport van de inspectie rondom de Gomarus niet één leerling kon worden gevonden die op het 00:05:58.030 --> 00:06:05.920 align:middle line:82% position:46% size:100% moment dat de inspectie dat onderzoek verrichtte met negatieve ervaringen op school verbleef, blijkt een 00:06:05.920 --> 00:06:15.700 align:middle line:82% position:46% size:100% kwart tot een derde van alle leerlingen met een andere seksuele geaardheid op al die andere scholen wél in 00:06:15.700 --> 00:06:20.040 align:middle line:82% position:46% size:100% de problemen te komen en wél met een steen in de maag naar school te fietsen. 00:06:20.040 --> 00:06:22.720 align:middle line:82% position:46% size:100% Is de heer Van Meenen daarmee bekend? 00:06:23.260 --> 00:06:30.540 align:middle line:82% position:46% size:100% Zo ja, dan houdt het beroep op herziening van artikel 23 Grondwet toch geen stand? 00:06:31.220 --> 00:06:37.310 align:middle line:82% position:46% size:100% Nee, elke leerling in Nederland is mij lief en ik wil dat elke leerling in Nederland veilig is. 00:06:37.450 --> 00:06:41.420 align:middle line:82% position:46% size:100% Natuurlijk beperkt onveiligheid zich helemaal niet tot scholen, bijvoorbeeld uit de 00:06:41.420 --> 00:06:43.370 align:middle line:82% position:46% size:100% achterban van de heer Bisschop. 00:06:43.370 --> 00:06:48.520 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar we hebben hier, zoals op het Gomarus is gebleken — en ik heb nog een paar andere voorbeelden genoemd 00:06:48.520 --> 00:06:51.220 align:middle line:82% position:46% size:100% — wel te maken met echt extreme situaties. 00:06:51.220 --> 00:06:57.730 align:middle line:82% position:46% size:100% De situatie waarin je als het vermoeden bestaat dat je als leerling bijvoorbeeld homoseksueel 00:06:57.730 --> 00:07:05.270 align:middle line:82% position:46% size:100% bent, op het Gomarus in dit geval, dan tegen je wil in wordt vastgehouden, dat je ouders gebeld 00:07:05.270 --> 00:07:09.140 align:middle line:82% position:46% size:100% worden en dat je daar ter plekke gedwongen wordt om uit de kast te komen. 00:07:09.140 --> 00:07:10.860 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is toch idioot? 00:07:10.860 --> 00:07:12.230 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat moet bestreden worden. 00:07:12.230 --> 00:07:15.750 align:middle line:82% position:46% size:100% Mijn stelling — en daar ligt in mijn ogen de relatie met artikel 23, dus nog los van wat ik vind dat de 00:07:15.750 --> 00:07:25.390 align:middle line:82% position:46% size:100% inspectie zou moeten doen — is: artikel 23 creëert de situatie waarin men blijkbaar denkt dat er een 00:07:25.390 --> 00:07:28.010 align:middle line:82% position:46% size:100% ongebreidelde vrijheid is om dit soort dingen te doen. 00:07:28.010 --> 00:07:30.790 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar moet hier en nu een eind aan komen en daarom moeten we daar iets mee. 00:07:30.790 --> 00:07:34.240 align:middle line:82% position:46% size:100% Interrupties doe ik in tweeën. 00:07:34.240 --> 00:07:34.890 align:middle line:82% position:46% size:100% De heer Bisschop. 00:07:34.890 --> 00:07:38.540 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter, heel goed; dat kan de vaart in het debat houden. 00:07:38.540 --> 00:07:42.880 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik begrijp nog steeds niet dat dat gelinkt kan worden aan artikel 23. 00:07:42.880 --> 00:07:51.690 align:middle line:82% position:46% size:100% Denk artikel 23 weg, daarmee kunnen toch dergelijke incidenten niet worden uitgesloten? 00:07:51.690 --> 00:07:55.850 align:middle line:82% position:46% size:100% En dat het een vervelend en naar incident is, geeft de school zelf ook toe. 00:07:55.900 --> 00:08:02.700 align:middle line:82% position:46% size:100% Dit is toch niet een aanknopingspunt om artikel 23 ter discussie te stellen? 00:08:03.760 --> 00:08:04.740 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is het wel. 00:08:05.050 --> 00:08:07.180 align:middle line:82% position:46% size:100% Sterker nog, dat heb ik gewoon gedaan, dus dat blijkt. 00:08:07.180 --> 00:08:11.360 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar ik leg het nog een keer uit. 00:08:12.190 --> 00:08:16.400 align:middle line:82% position:46% size:100% Dit gaat niet over incidenten, dit gaat over een patroon, dit gaat over beleid. 00:08:16.400 --> 00:08:19.100 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is actief beleid op zo'n school. 00:08:20.660 --> 00:08:21.710 align:middle line:82% position:46% size:100% En nogmaals, ik zeg twee dingen. 00:08:21.710 --> 00:08:22.180 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. Ik zeg dit niet om te bashen. 00:08:22.180 --> 00:08:23.100 align:middle line:82% position:46% size:100% Het eerste wat ik daarom van de minister wil weten, is hoe het met de slachtoffers gaat. 00:08:23.100 --> 00:08:23.290 align:middle line:82% position:46% size:100% zouden vinden, nog voor de klas staan? 00:08:23.290 --> 00:08:23.720 align:middle line:82% position:46% size:100% Kan de minister iets vertellen over de effecten daarvan? 00:08:23.720 --> 00:08:24.240 align:middle line:82% position:46% size:100% De inspectie schrijft dat het beleid was dat de school homoseksuele relaties van kinderen wel meldde aan de 00:08:24.240 --> 00:08:25.270 align:middle line:82% position:46% size:100% homoseksualiteit afgewezen wordt. 00:08:25.270 --> 00:08:25.750 align:middle line:82% position:46% size:100% Zijn er nog docentenopleidingen waar geen aandacht besteed wordt aan seksuele en 00:08:25.750 --> 00:08:26.250 align:middle line:82% position:46% size:100% Zolang we nog in een land leven waar onze kinderen niet de vrijheid voelen om zichzelf te ontdekken, 00:08:26.250 --> 00:08:27.190 align:middle line:82% position:46% size:100% waar "homo" nog steeds het meest gebruikte scheldwoord is op scholen en waar lhbti-jongeren aanzienlijk vaker 00:08:27.190 --> 00:08:27.690 align:middle line:82% position:46% size:100% Als je uit een inspectierapport van 29 pagina's een passage haalt, is dat uiteraard selectief. 00:08:27.690 --> 00:08:27.950 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar als de inspectie schrijft dat de school ontkent dat dit beleid is, ook al is er wel iets opgeschreven, 00:08:27.950 --> 00:08:28.080 align:middle line:82% position:46% size:100% Scholen moeten incidenten die betrekking hebben op sociale veiligheid melden. 00:08:28.080 --> 00:08:28.620 align:middle line:82% position:46% size:100% Signalen zijn eerder bij de krant dan bij de inspectie, zo lijkt het. 00:08:28.620 --> 00:08:28.900 align:middle line:82% position:46% size:100% Helaas is dat niet altijd een vanzelfsprekendheid, en echt niet alleen op deze scholen, maar 00:08:28.900 --> 00:08:29.950 align:middle line:82% position:46% size:100% De heer Van Baarle van de fractie van DENK is de volgende spreker. 00:08:29.950 --> 00:08:34.620 align:middle line:82% position:46% size:100% De onderwijsinspectie heeft een reguliere controle gedaan, maar heeft deze feiten en 00:08:34.620 --> 00:08:35.150 align:middle line:82% position:46% size:100% Wat gaat de minister doen als er later zou blijken dat er onvoldoende verbetering is?Voorzitter. 00:08:35.150 --> 00:08:35.250 align:middle line:82% position:46% size:100% Buiten een acceptatieplicht is er wat DENK betreft dan ook geen wijziging nodig. 00:08:35.250 --> 00:08:35.370 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik neem aan dat uw hele commentaar op deze lesmethodes ook geldt voor de lesmethode die ik nu noem? 00:08:35.370 --> 00:08:36.010 align:middle line:82% position:46% size:100% dat wij dat niet goed vinden. 00:08:36.010 --> 00:08:37.210 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zou zeggen: voordat u een interruptie als deze pleegt, kijkt u dan even in 00:08:37.210 --> 00:08:37.380 align:middle line:82% position:46% size:100% En leidt het niet te veel af van het kerndoel van een school, namelijk goed onderwijs verzorgen? 00:08:37.380 --> 00:08:38.340 align:middle line:82% position:46% size:100% Aangezien deze casus nu bij het OM ligt, zullen wij in elk geval niet op de stoel van de rechter gaan 00:08:38.340 --> 00:08:39.480 align:middle line:82% position:46% size:100% prima is, dat iedereen zich veilig voelt? 00:08:39.480 --> 00:08:40.170 align:middle line:82% position:46% size:100% toen ik hier moord en brand stond te schreeuwen. 00:08:40.170 --> 00:08:41.730 align:middle line:82% position:46% size:100% best een zekere mate van onveiligheid mag zijn — zo zei hij dat, meen ik — als de kwaliteit 00:08:41.730 --> 00:08:42.270 align:middle line:82% position:46% size:100% De geconstateerde problematiek, die heel ernstig is geweest voor leerlingen, vond plaats in 2016. 00:08:42.270 --> 00:08:43.130 align:middle line:82% position:46% size:100% Op deze wijze is dat nog niet eerder gebeurd, maar op het moment dat er een redelijk vermoeden is van een 00:08:43.130 --> 00:08:43.630 align:middle line:82% position:46% size:100% Op dat moment wist ik oprecht niet of ze er nog waren en wat er precies in stond, 00:08:43.630 --> 00:08:44.260 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik vind het een fout van mezelf; het is misschien wel goed om daar een keer woorden aan te 00:08:44.260 --> 00:08:45.040 align:middle line:82% position:46% size:100% afgewezen, ouders daar een handtekening onder zetten, maar daar was geen sprake van. 00:08:45.040 --> 00:08:46.910 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik weet niet of dat dan al klaar is, maar dat gebeurt zo snel mogelijk. 00:08:46.910 --> 00:08:47.260 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat vraagt inderdaad veel meer actie van de inspectie, ook om de signalen die bij 00:08:47.260 --> 00:08:47.480 align:middle line:82% position:46% size:100% burgerschap, omdat we meer van scholen vragen. 00:08:47.480 --> 00:08:47.610 align:middle line:82% position:46% size:100% Uiteindelijk staat of valt het ook met het uiten van wat er gebeurd is, van onvrede, of wat voor 00:08:47.610 --> 00:08:48.710 align:middle line:82% position:46% size:100% woorden je er ook voor zou willen gebruiken. 00:08:48.710 --> 00:08:49.010 align:middle line:82% position:46% size:100% de praktijk ervaren, zo veel mogelijk kunnen wegnemen en dat we de mogelijkheden willen benutten 00:08:49.010 --> 00:08:49.300 align:middle line:82% position:46% size:100% Er is een uitgebreid themaonderzoek geweest, waarop de kritiek was dat er veel te veel scholen voor 00:08:49.300 --> 00:08:49.940 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar er waren ook scholen voor openbaar onderwijs bij betrokken. 00:08:49.940 --> 00:08:50.470 align:middle line:82% position:46% size:100% Over die vertrouwenspersoon ben ik, gewoon door een debatwedstrijd, in contact gekomen met jongeren. 00:08:50.470 --> 00:08:51.530 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat betekent dat ik in de afgelopen jaren op een aantal onderdelen ook met wetgeving uw kant 00:08:51.530 --> 00:08:51.930 align:middle line:82% position:46% size:100% Als ze dan maar iets extra's aanleveren dan is het weer even van tafel, en dan ga je weer verder, 00:08:51.930 --> 00:08:52.180 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben er niet meer over gesproken. 00:08:52.180 --> 00:08:52.710 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar ook in het kader van het aanpakken van segregatie, waar ik ook een stevige agenda voor 00:08:52.710 --> 00:08:52.910 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik herkende ook wel wat mevrouw Bikker zei, namelijk dat zich praktijken voordoen in steden, 00:08:52.910 --> 00:08:53.230 align:middle line:82% position:46% size:100% daar hard tegen opgetreden. 00:08:53.230 --> 00:08:53.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Voor de rest is het een politieke discussie over artikel 23. 00:08:53.450 --> 00:08:53.560 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik herinner me overigens dat de Kamer een spreekt-uitmotie heeft aangenomen op dit punt. 00:08:53.560 --> 00:08:54.970 align:middle line:82% position:46% size:100% Lid 6 van artikel 23 zegt iets over schoolboeken en vrijheden van scholen. 00:08:54.970 --> 00:08:54.970 align:middle line:82% position:46% size:100% belangrijke taak om daar inhoud aan te geven. 00:08:55.050 --> 00:08:55.570 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar zullen ze zich, op die momenten dat dat voor hen aan de orde is, ook voor moeten verantwoorden. 00:08:55.570 --> 00:08:56.200 align:middle line:82% position:46% size:100% dat je je onveilig en afgewezen voelt, wat kunnen wij dan betekenen om te forceren dat die kinderen wel een 00:08:56.200 --> 00:08:56.570 align:middle line:82% position:46% size:100% plek hebben, zeker gezien het feit dat er zo veel zelfmoord is onder jonge kinderen? 00:08:56.570 --> 00:08:57.090 align:middle line:82% position:46% size:100% wordt; verzoekt de regering de Inspectie van het Onderwijs opdracht te geven altijd werk te maken van 00:08:57.090 --> 00:08:57.090 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar daar hebben we ons doorheen geslagen.