WEBVTT 00:00:00.000 --> 00:00:02.630 align:middle line:82% position:46% size:100% Aan de orde is het VAO Wet maatschappelijke ondersteuning. 00:00:02.630 --> 00:00:05.860 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zou graag het woord willen geven aan de heer Hijink van de SP. 00:00:05.860 --> 00:00:14.440 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. 00:00:14.440 --> 00:00:18.320 align:middle line:82% position:46% size:100% Het zijn twee lange moties, dus ik ga ze maar meteen indienen. 00:00:18.320 --> 00:00:23.470 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat uit de aflevering van De Monitor blijkt dat 00:00:23.470 --> 00:00:27.500 align:middle line:82% position:46% size:100% wijkverpleegkundigen moeite hebben met de financiering van maaltijdondersteuning waarbij gemeentes en 00:00:27.500 --> 00:00:31.220 align:middle line:82% position:46% size:100% zorgverzekeraars het niet eens worden over wie verantwoordelijk is voor het bieden van deze 00:00:31.720 --> 00:00:36.140 align:middle line:82% position:46% size:100% ondersteuning; overwegende dat vooral ouderen, met name ouderen met dementie, hierdoor risico's lopen 00:00:36.140 --> 00:00:41.500 align:middle line:82% position:46% size:100% zoals ondervoeding; van mening dat de indicatie van de wijkverpleegkundige of maaltijdondersteuning 00:00:41.500 --> 00:00:45.970 align:middle line:82% position:46% size:100% geboden dient te worden, leidend is en dat ouderen niet de dupe mogen worden van de onenigheid tussen 00:00:45.970 --> 00:00:50.350 align:middle line:82% position:46% size:100% gemeentes en zorgverzekeraars; verzoekt de regering om op zeer korte termijn in overleg te treden met 00:00:50.350 --> 00:00:56.390 align:middle line:82% position:46% size:100% gemeentes, zorgverzekeraars, zorgkantoren, ActiZ, V&VN en Alzheimer Nederland om te bevestigen dat de 00:00:56.390 --> 00:01:01.530 align:middle line:82% position:46% size:100% wijkverpleegkundige indiceert en de bepalende stem heeft in dezen; verzoekt de regering voorts om 00:01:01.530 --> 00:01:06.130 align:middle line:82% position:46% size:100% eventuele verdere knelpunten te bespreken en de Kamer voor het AO Wijkverpleging over de uitkomst van dit 00:01:06.130 --> 00:01:08.830 align:middle line:82% position:46% size:100% overleg te informeren, en gaat over tot de orde van de dag. 00:01:08.830 --> 00:01:10.450 align:middle line:82% position:46% size:100% De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Hijink en Bergkamp. 00:01:10.450 --> 00:01:13.890 align:middle line:82% position:46% size:100% Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. 00:01:13.890 --> 00:01:15.990 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 266 (29538). 00:01:15.990 --> 00:01:18.750 align:middle line:82% position:46% size:100% En dan nog een tweede motie. 00:01:18.750 --> 00:01:23.660 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat een abonnementstarief in de Wmo wordt ingevoerd, 00:01:23.660 --> 00:01:28.260 align:middle line:82% position:46% size:100% waardoor mensen die zorg nodig hebben een lagere eigen bijdrage gaan betalen; constaterende dat de 00:01:28.260 --> 00:01:32.480 align:middle line:82% position:46% size:100% geboden compensatie voor gemeenten door het Rijk naar alle waarschijnlijkheid niet de daadwerkelijke 00:01:32.480 --> 00:01:37.040 align:middle line:82% position:46% size:100% extra uitgaven aan Wmo-zorg zal dekken; van mening dat het een ongewenst effect van het 00:01:37.360 --> 00:01:41.980 align:middle line:82% position:46% size:100% abonnementstarief zal zijn als, door onvolledige compensatie, gemeenten binnen de gemeentebegroting 00:01:41.980 --> 00:01:45.630 align:middle line:82% position:46% size:100% de weggevallen inkomsten moeten compenseren; verzoekt de regering gemeenten volledig te 00:01:45.630 --> 00:01:49.770 align:middle line:82% position:46% size:100% compenseren voor gederfde inkomsten die het gevolg zijn van de invoering van het abonnementstarief, 00:01:49.770 --> 00:01:51.180 align:middle line:82% position:46% size:100% en gaat over tot de orde van de dag. 00:01:51.180 --> 00:01:53.710 align:middle line:82% position:46% size:100% De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Hijink en Kerstens. 00:01:53.710 --> 00:01:56.530 align:middle line:82% position:46% size:100% Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. 00:01:56.530 --> 00:01:58.790 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 267 (29538). 00:01:59.470 --> 00:02:00.600 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank, meneer Hijink. 00:02:00.600 --> 00:02:01.710 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan is nu het woord aan mevrouw Bergkamp van D66. 00:02:01.710 --> 00:02:09.770 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. 00:02:09.770 --> 00:02:15.390 align:middle line:82% position:46% size:100% Omdat dit onderwerp al heel lang speelt, voelde ik mij genoodzaakt de motie van de SP mede te 00:02:15.390 --> 00:02:18.460 align:middle line:82% position:46% size:100% ondertekenen en ook zelf een motie in te dienen. 00:02:18.460 --> 00:02:22.910 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat maaltijdvoorziening en maaltijdondersteuning 00:02:22.910 --> 00:02:27.080 align:middle line:82% position:46% size:100% vanuit verschillende zorgwetten geleverd kan worden zoals de Wet Langdurige Zorg, de Wet maatschappelijke 00:02:27.080 --> 00:02:31.210 align:middle line:82% position:46% size:100% ondersteuning en de Zorgverzekeringswet; overwegende dat ouderen vaak zelf niet weten dat zij 00:02:31.210 --> 00:02:35.870 align:middle line:82% position:46% size:100% ondersteuning voor eten kunnen krijgen vanuit de Wmo; van mening dat ouderen die recht hebben op 00:02:35.870 --> 00:02:39.410 align:middle line:82% position:46% size:100% maaltijdondersteuning op de hoogte moeten zijn van de wettelijke mogelijkheden voor 00:02:39.410 --> 00:02:44.460 align:middle line:82% position:46% size:100% maaltijdondersteuning die binnen de Wmo worden aangeboden; verzoekt de regering om in gesprek te 00:02:44.460 --> 00:02:48.880 align:middle line:82% position:46% size:100% gaan met de VNG om te bezien hoe ouderen beter geïnformeerd kunnen worden over de mogelijkheden 00:02:48.880 --> 00:02:54.420 align:middle line:82% position:46% size:100% van maaltijdondersteuning vanuit de Wmo en de Kamer over deze gesprekken en de acties die hieruit 00:02:54.420 --> 00:02:58.800 align:middle line:82% position:46% size:100% voortkomen voor het AO Wijkverpleging te informeren, en gaat over tot de orde van de dag. 00:02:58.800 --> 00:03:03.710 align:middle line:82% position:46% size:100% De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Bergkamp. 00:03:03.710 --> 00:03:05.700 align:middle line:82% position:46% size:100% Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. 00:03:05.700 --> 00:03:07.910 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank. Dan is het woord aan mevrouw Ellemeet van GroenLinks. 00:03:18.560 --> 00:03:21.460 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. 00:03:21.460 --> 00:03:22.510 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb één motie. 00:03:22.510 --> 00:03:28.590 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat de evaluatie van de algemene maatregel van bestuur Reële 00:03:28.590 --> 00:03:34.920 align:middle line:82% position:46% size:100% prijs Wmo binnenkort wordt uitgevoerd; constaterende dat de evaluatie van de AMvB reële prijzen op meer 00:03:34.920 --> 00:03:40.620 align:middle line:82% position:46% size:100% betrekking heeft dan de HV-loonschaal; verzoekt de regering de toepassing van de nieuwe HV-loonschaal, 00:03:40.620 --> 00:03:46.900 align:middle line:82% position:46% size:100% het gebruik van de mede door de regiegroep ontwikkelde rekentool, de jaarlijkse loon- en prijsindexering, ook 00:03:46.900 --> 00:03:53.010 align:middle line:82% position:46% size:100% bij meerjarencontractering, en het kennisniveau van gemeenten over de AMvB Reële prijs bij deze evaluatie 00:03:53.010 --> 00:03:55.530 align:middle line:82% position:46% size:100% mee te nemen, en gaat over tot de orde van de dag. 00:03:55.530 --> 00:03:57.900 align:middle line:82% position:46% size:100% De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Ellemeet en Kerstens. 00:03:57.900 --> 00:04:03.390 align:middle line:82% position:46% size:100% Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. 00:04:03.390 --> 00:04:13.390 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan is het woord aan mevrouw Sazias van 50PLUS. 00:04:20.860 --> 00:04:26.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank, voorzitter. Ja, ook 50PLUS maakt zich grote zorgen over ondervoeding bij ouderen 00:04:26.000 --> 00:04:28.600 align:middle line:82% position:46% size:100% en vraagt daar allang aandacht voor. 00:04:28.600 --> 00:04:38.600 align:middle line:82% position:46% size:100% Er heerst onduidelijkheid bij de wijkverpleegkundigen over waar dit vergoed kan 00:04:39.530 --> 00:04:39.820 align:middle line:82% position:46% size:100% worden: via de verzekering of via de gemeente. 00:04:39.820 --> 00:04:41.730 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarom hebben wij de volgende motie. 00:04:41.730 --> 00:04:48.190 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat ondervoeding bij kwetsbare ouderen die nog thuis wonen 00:04:48.190 --> 00:04:54.380 align:middle line:82% position:46% size:100% een groot probleem is; constaterende dat op dit moment vaak onduidelijk is bij gemeenten en zorgverzekeraars 00:04:54.380 --> 00:05:00.540 align:middle line:82% position:46% size:100% of maaltijdondersteuning voor kwetsbare ouderen vergoed moet worden vanuit de Wmo of vanuit de 00:05:00.900 --> 00:05:05.020 align:middle line:82% position:46% size:100% Zorgverzekeringswet; constaterende dat het gevolg hiervan is dat wijkverpleegkundigen sjoemelen met 00:05:05.020 --> 00:05:10.870 align:middle line:82% position:46% size:100% declaraties om de maaltijdvoorziening toch te regelen en dat er ouderen zijn die ondervoed raken doordat zij 00:05:10.870 --> 00:05:15.530 align:middle line:82% position:46% size:100% de maaltijdvoorziening die zij nodig hebben niet krijgen; verzoekt de regering in gesprek met 00:05:15.530 --> 00:05:22.340 align:middle line:82% position:46% size:100% zorgverzekeraars en de VNG de regels hiertoe te verduidelijken, zodat afwenteling of discussie over 00:05:22.340 --> 00:05:27.530 align:middle line:82% position:46% size:100% vergoeding vanuit Wmo en Zorgverzekeringswet niet meer voorkomt, en gaat over tot de orde van de dag. 00:05:27.670 --> 00:05:30.230 align:middle line:82% position:46% size:100% De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Sazias. 00:05:30.230 --> 00:05:31.960 align:middle line:82% position:46% size:100% Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. 00:05:31.960 --> 00:05:34.710 align:middle line:82% position:46% size:100% Tot slot is het woord aan de heer Kerstens van de PvdA. 00:05:34.710 --> 00:05:44.710 align:middle line:82% position:46% size:100% Dank u wel, voorzitter. 00:05:48.400 --> 00:05:52.800 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb drie korte moties en ik beperk me tot het voorlezen daarvan. 00:05:52.800 --> 00:05:55.310 align:middle line:82% position:46% size:100% Twee gaan over het abonnementstarief en een over de reële prijzen. 00:05:55.310 --> 00:06:00.460 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat met de voorgenomen invoering van het zogenoemde 00:06:00.460 --> 00:06:06.230 align:middle line:82% position:46% size:100% abonnementstarief wordt beoogd de stapeling van zorgkosten te beperken, hetgeen een goede zaak is; 00:06:05.880 --> 00:06:11.170 align:middle line:82% position:46% size:100% overwegende dat tegelijkertijd de vrees bestaat dat mensen met een minimuminkomen direct dan wel indirect 00:06:11.170 --> 00:06:15.610 align:middle line:82% position:46% size:100% nadeel van het abonnementstarief zullen gaan ondervinden; overwegende dat een dergelijke benadeling 00:06:15.610 --> 00:06:20.590 align:middle line:82% position:46% size:100% dient te worden voorkomen; verzoekt de regering ervoor zorg te dragen dat invoering van het abonnementstarief 00:06:20.630 --> 00:06:25.240 align:middle line:82% position:46% size:100% direct noch indirect leidt tot benadeling (in financiële zin dan wel anderszins) van mensen met een 00:06:25.240 --> 00:06:27.710 align:middle line:82% position:46% size:100% minimuminkomen, en gaat over tot de orde van de dag. 00:06:27.710 --> 00:06:32.750 align:middle line:82% position:46% size:100% De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Kerstens, Ellemeet en Hijink. 00:06:32.750 --> 00:06:35.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. 00:06:35.450 --> 00:06:37.390 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 271 (29538). 00:06:37.390 --> 00:06:42.070 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat gemeenten bij invoering van het zogenoemde 00:06:42.070 --> 00:06:47.270 align:middle line:82% position:46% size:100% abonnementstarief handelingsperspectief wordt geboden als de kosten van invoering van dat tarief forser 00:06:47.270 --> 00:06:52.880 align:middle line:82% position:46% size:100% toenemen dan ingeschat; overwegende dat (gelet op hetgeen daarover is gezegd) het risico bestaat dat dat 00:06:52.880 --> 00:06:58.630 align:middle line:82% position:46% size:100% perspectief mede bestaat uit maatregelen om de toegang tot de Wmo te beperken dan wel te bemoeilijken en zo 00:06:58.630 --> 00:07:04.230 align:middle line:82% position:46% size:100% kosten te besparen; constaterende dat dat ongewenst is; verzoekt het kabinet uit te sluiten dat bedoeld 00:07:04.230 --> 00:07:09.240 align:middle line:82% position:46% size:100% handelingsperspectief wordt gebruikt om de toegang tot de Wmo (direct dan wel indirect) te beperken dan wel 00:07:09.240 --> 00:07:11.420 align:middle line:82% position:46% size:100% te bemoeilijken, en gaat over tot de orde van de dag. 00:07:11.420 --> 00:07:13.590 align:middle line:82% position:46% size:100% De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Kerstens. 00:07:13.590 --> 00:07:15.250 align:middle line:82% position:46% size:100% Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. 00:07:15.250 --> 00:07:17.800 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 272 (29538). 00:07:17.800 --> 00:07:23.330 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat de minister van VWS toezicht houdt op gemeenten voor de 00:07:23.330 --> 00:07:28.490 align:middle line:82% position:46% size:100% juiste toepassing van de algemene maatregel van bestuur (AMvB) Reële prijs Wmo en de daarin genoemde 00:07:28.490 --> 00:07:34.030 align:middle line:82% position:46% size:100% kostenelementen; overwegende dat ongeveer 85% van de kosten van zorgaanbieders gevormd wordt door 00:07:34.030 --> 00:07:39.570 align:middle line:82% position:46% size:100% personeelskosten; overwegende dat er een sectorale cao van toepassing is; verzoekt de regering om met 00:07:39.570 --> 00:07:44.470 align:middle line:82% position:46% size:100% gebruikmaking van de mede door de regiegroep ontwikkelde rekentool, een basistarief vast te stellen 00:07:44.470 --> 00:07:54.470 align:middle line:82% position:46% size:100% op grond waarvan de regering haar toezichtrol adequaat kan vervullen, en gaat over tot de orde van de dag. 00:12:29.960 --> 00:12:32.920 align:middle line:82% position:46% size:100% De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Kerstens. 00:12:32.920 --> 00:12:42.920 align:middle line:82% position:46% size:100% Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. 00:13:15.440 --> 00:13:16.920 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij krijgt nr. 273 (29538). 00:13:16.920 --> 00:13:26.920 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik schors de vergadering voor vijf minuten. 00:13:39.520 --> 00:13:49.520 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik geef het woord aan de minister. 00:14:01.830 --> 00:14:03.380 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter, dank u wel. 00:14:03.380 --> 00:14:08.550 align:middle line:82% position:46% size:100% Acht moties. Ik loop ze eigenlijk gewoon maar een voor een na. 00:14:08.920 --> 00:14:17.220 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 266 van het lid Hijink en mevrouw Bergkamp verzoekt de regering om in gesprek te gaan, 00:14:17.220 --> 00:14:23.760 align:middle line:82% position:46% size:100% eventuele verdere knooppunten te bespreken en de Kamer voor het AO Wijkverpleging over de uitkomst 00:14:23.760 --> 00:14:26.330 align:middle line:82% position:46% size:100% van het overleg te informeren. 00:14:26.330 --> 00:14:31.190 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is een vrij treffende samenvatting van wat ik al ging doen en ik al heb toegezegd. 00:14:31.190 --> 00:14:36.410 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik denk toch een beetje dat we moties moeten zien als overbodig als die eigenlijk alleen maar weergeven wat 00:14:36.410 --> 00:14:39.980 align:middle line:82% position:46% size:100% ik toch al ging doen, waardoor het niet uitmaakt of de motie al dan niet wordt aangenomen. 00:14:39.980 --> 00:14:41.700 align:middle line:82% position:46% size:100% Om die reden ontraad ik haar. 00:14:41.700 --> 00:14:49.710 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 266 wordt ontraden. 00:14:49.710 --> 00:14:51.140 align:middle line:82% position:46% size:100% Meneer Hijink. 00:14:51.140 --> 00:14:54.810 align:middle line:82% position:46% size:100% Nou ja, wij willen met die motie natuurlijk de bevestiging hebben dat 00:14:54.810 --> 00:14:56.620 align:middle line:82% position:46% size:100% het daadwerkelijk zo ver gaat komen. 00:14:56.620 --> 00:15:00.790 align:middle line:82% position:46% size:100% Daaraan voegen wij toe vóór wanneer wij resultaten willen zien. 00:15:01.440 --> 00:15:06.880 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zou de motie dus liever willen zien als een extra aansporing dan als iets overbodigs. 00:15:06.880 --> 00:15:10.340 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik hoop dat de minister ook die interpretatie heeft. 00:15:10.340 --> 00:15:12.710 align:middle line:82% position:46% size:100% Mijn interpretatie heb ik zojuist gegeven, denk ik. 00:15:12.710 --> 00:15:14.430 align:middle line:82% position:46% size:100% Ook dat heb ik al toegezegd. 00:15:14.430 --> 00:15:19.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb u toegezegd dat ik u over de uitkomsten van het overleg informeer voor het AO Wijkverpleging, 00:15:19.450 --> 00:15:24.950 align:middle line:82% position:46% size:100% opdat u in dat AO Wijkverpleging met mij kunt bespreken of ik goed genoeg invulling heb gegeven 00:15:24.950 --> 00:15:25.040 align:middle line:82% position:46% size:100% aan de toezegging die ik u heb gedaan. 00:15:25.040 --> 00:15:25.130 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zou toch echt willen zeggen: het is een vrij treffende weergave van de 00:15:25.130 --> 00:15:26.720 align:middle line:82% position:46% size:100% toezegging die ik heb gedaan. 00:15:30.140 --> 00:15:36.380 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 267. 00:15:36.380 --> 00:15:37.330 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 267 verzoekt de regering de gemeenten volledig te compenseren voor de 00:15:37.330 --> 00:15:40.650 align:middle line:82% position:46% size:100% gederfde inkomsten die het gevolg zijn van de invoering van het abonnementstarief. 00:15:42.540 --> 00:15:46.430 align:middle line:82% position:46% size:100% Allereerst: laten we de discussies over het abonnementstarief hebben op het moment dat we het 00:15:46.430 --> 00:15:49.230 align:middle line:82% position:46% size:100% wetsvoorstel aan uw Kamer hebben doen toekomen. 00:15:49.230 --> 00:15:53.440 align:middle line:82% position:46% size:100% Laat ik zeggen dat er inmiddels drie of vier moties zijn ingediend die raken aan het abonnementstarief. 00:15:53.440 --> 00:15:57.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat zie ik als een aanmoediging om dat wetsvoorstel ook niet te lang op zich te laten wachten maar 00:15:57.160 --> 00:15:58.460 align:middle line:82% position:46% size:100% daar spoedig mee te komen. 00:15:58.460 --> 00:15:59.780 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan kunnen we dat debat snel hebben. 00:15:59.780 --> 00:16:06.330 align:middle line:82% position:46% size:100% De moties die daarover vandaag zijn ingediend, zijn in zekere zin ontijdig en zal ik allemaal ontraden. 00:16:06.330 --> 00:16:07.820 align:middle line:82% position:46% size:100% In deze motie zit ook inhoudelijk iets bijzonders. 00:16:07.820 --> 00:16:11.240 align:middle line:82% position:46% size:100% Er wordt namelijk in gevraagd om de gederfde inkomsten te compenseren. 00:16:11.240 --> 00:16:12.670 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat doen we, meer dan dat. 00:16:12.670 --> 00:16:15.550 align:middle line:82% position:46% size:100% Het gaat niet zozeer over de gederfde inkomsten, het gaat over een potentieel gedragseffect 00:16:15.550 --> 00:16:16.420 align:middle line:82% position:46% size:100% dat daar nog bovenop komt. 00:16:16.420 --> 00:16:19.490 align:middle line:82% position:46% size:100% Ook daarover hebben we het gesprek met gemeenten gevoerd. 00:16:19.490 --> 00:16:22.560 align:middle line:82% position:46% size:100% Boven op het accres worden ze daar dus voor gecompenseerd. 00:16:22.560 --> 00:16:27.220 align:middle line:82% position:46% size:100% De gederfde inkomsten zullen naar schatting van het CPB zo'n 120 miljoen zijn. 00:16:27.970 --> 00:16:30.590 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar wordt 145 miljoen aan toegevoegd, dus meer. 00:16:30.590 --> 00:16:33.020 align:middle line:82% position:46% size:100% Wat hier wordt gevraagd doen we al. 00:16:33.020 --> 00:16:34.250 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik denk dat u iets anders bedoelt. 00:16:34.250 --> 00:16:37.590 align:middle line:82% position:46% size:100% Zekerheidshalve, ook omdat de motie ontijdig is, ontraad ik haar. 00:16:37.590 --> 00:16:38.920 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 267 wordt ontraden. 00:16:39.020 --> 00:16:44.130 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 268 verzoekt de regering om in gesprek te gaan met de VNG om te bezien hoe ouderen 00:16:44.130 --> 00:16:48.840 align:middle line:82% position:46% size:100% beter geïnformeerd kunnen worden over alle mogelijkheden tot maatwerkondersteuning vanuit de Wmo. 00:16:48.840 --> 00:16:50.090 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarover gaat het gesprek. 00:16:50.090 --> 00:16:55.260 align:middle line:82% position:46% size:100% Het gaat natuurlijk over de ingewikkeldheden die kennelijk op dit moment worden ervaren. 00:16:57.990 --> 00:17:00.920 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik wil deze vraag best wel in dat gesprek meenemen. 00:17:00.920 --> 00:17:02.680 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar heb ik geen motie voor nodig. 00:17:02.870 --> 00:17:07.670 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik denk eerlijk gezegd: ik ga dat gesprek al aan, dus laat ik dat doen en laat ik 00:17:07.670 --> 00:17:09.550 align:middle line:82% position:46% size:100% u daarover gewoon informeren. 00:17:09.550 --> 00:17:11.380 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar heb ik deze motie niet voor nodig. 00:17:11.380 --> 00:17:14.590 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ontraad dus ook deze motie. 00:17:15.020 --> 00:17:23.710 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan verzoekt de motie op stuk nr. 269 de regering om de toepassing van de nieuwe HV-loonschaal, de 00:17:23.710 --> 00:17:28.280 align:middle line:82% position:46% size:100% daarbij ontwikkelde rekentool, de jaarlijkse loon- en prijsindexering, ook bij meerjarige contractering, 00:17:28.280 --> 00:17:31.590 align:middle line:82% position:46% size:100% en het kennisniveau van gemeenten bij deze evaluatie mee te nemen. 00:17:31.590 --> 00:17:33.180 align:middle line:82% position:46% size:100% Kijk, de evaluatie is inmiddels ingericht. 00:17:33.180 --> 00:17:35.310 align:middle line:82% position:46% size:100% Er is al opdracht gegeven voor die evaluatie. 00:17:35.310 --> 00:17:39.820 align:middle line:82% position:46% size:100% Die kent al een centrale onderzoeksvraag en wel: hoe geven gemeenten uitvoering 00:17:39.820 --> 00:17:41.550 align:middle line:82% position:46% size:100% aan het Besluit reële prijs? 00:17:41.550 --> 00:17:46.610 align:middle line:82% position:46% size:100% Dit soort vragen komen daar natuurlijk aan de orde. 00:17:46.610 --> 00:17:50.730 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarnaast worden eigenlijk alle relevante aspecten aan de hand van veertien deelvragen in kaart gebracht. 00:17:50.730 --> 00:17:54.620 align:middle line:82% position:46% size:100% De eindrapportage van dat onderzoek volgt in 2020. 00:17:54.620 --> 00:18:03.620 align:middle line:82% position:46% size:100% Er zijn twee tussenrapportages, in maart 2019 met het beeld over 2017 en 2018 en in februari 2020. 00:18:03.680 --> 00:18:08.200 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarnaast wordt al in februari 2019 het allereerste beeld gegeven van in hoeverre gemeenten zijn 00:18:08.200 --> 00:18:15.890 align:middle line:82% position:46% size:100% voorbereid op de toepassing van de AMvB in november. 00:18:15.890 --> 00:18:18.660 align:middle line:82% position:46% size:100% Kortom, alle onderzoeken zijn volop in gang gezet. 00:18:18.660 --> 00:18:21.120 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik kan daar niet nog even allerlei onderzoeksvragen aan toevoegen. 00:18:21.120 --> 00:18:27.470 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik meen dat we redelijk dekkend zijn, ook in wat je allemaal zou hebben kunnen weten over de toepassing. 00:18:27.470 --> 00:18:31.320 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik wil van deze motie dus eigenlijk gewoon maar zeggen dat ik haar op dit moment ontraad. 00:18:31.320 --> 00:18:32.490 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik kan er op dit moment namelijk niet zo heel veel mee. 00:18:32.490 --> 00:18:35.870 align:middle line:82% position:46% size:100% De eerste vraag van mevrouw Bergkamp. 00:18:36.700 --> 00:18:40.540 align:middle line:82% position:46% size:100% Heeft u een opmerking over uw motie op stuk nr. 268? 00:18:41.530 --> 00:18:43.820 align:middle line:82% position:46% size:100% Fijn, voorzitter. Dank daarvoor. 00:18:43.820 --> 00:18:48.710 align:middle line:82% position:46% size:100% Het AO ging met name over de doorzettingsmacht van de wijkverpleegkundige. 00:18:48.710 --> 00:18:53.430 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie die ik indien, gaat over het beter informeren van de ouderen over de mogelijkheden van de Wmo. 00:18:53.430 --> 00:18:59.250 align:middle line:82% position:46% size:100% Als de minister mij nu kan toezeggen dat hij dat expliciet meeneemt in het gesprek en daar ook op 00:18:59.250 --> 00:19:01.270 align:middle line:82% position:46% size:100% terugkomt, kan ik mijn motie aanhouden. 00:19:02.140 --> 00:19:02.390 align:middle line:82% position:46% size:100% Ja, laat ik dat doen. 00:19:02.390 --> 00:19:04.350 align:middle line:82% position:46% size:100% Hierbij. Dan wordt de derde motie dus aangehouden. 00:19:04.350 --> 00:19:05.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Op verzoek van mevrouw Bergkamp stel ik voor haar motie (29538, nr. 268) aan te houden. 00:19:05.160 --> 00:19:11.380 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Ellemeet heeft een vraag over de vierde motie op stuk nr. 269. 00:19:11.380 --> 00:19:17.280 align:middle line:82% position:46% size:100% Het verrast me een beetje, want toen ik deze motie aankondigde en zei dat ik de minister graag een 00:19:17.280 --> 00:19:23.560 align:middle line:82% position:46% size:100% aantal punten mee wilde geven voor de evaluatie, reageerde hij daar niet op van: dat kan niet meer, 00:19:23.560 --> 00:19:25.150 align:middle line:82% position:46% size:100% want alles is al in gang gezet. 00:19:25.150 --> 00:19:30.180 align:middle line:82% position:46% size:100% Het was fijn geweest als de minister mij dat op dat moment had kunnen meedelen, want hij nodigde mij 00:19:30.180 --> 00:19:31.320 align:middle line:82% position:46% size:100% nu eigenlijk uit om hem dat mee te geven. 00:19:31.320 --> 00:19:35.400 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat doe ik hierbij en daarom ben ik wat verbaasd. 00:19:35.400 --> 00:19:36.240 align:middle line:82% position:46% size:100% Pardon. 00:19:36.240 --> 00:19:38.860 align:middle line:82% position:46% size:100% Dus misschien nog een heroverweging? 00:19:38.860 --> 00:19:39.900 align:middle line:82% position:46% size:100% Nee, dat niet. 00:19:39.900 --> 00:19:41.490 align:middle line:82% position:46% size:100% Fair enough, ik had die winstwaarschuwing, "joh, het onderzoek is al helemaal uitgezet", 00:19:41.490 --> 00:19:42.150 align:middle line:82% position:46% size:100% misschien gelijk moeten doen. 00:19:42.150 --> 00:19:42.850 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar u begrijpt dat wij ons altijd heel goed voorbereiden, ook op VAO's. 00:19:42.850 --> 00:19:48.710 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik kan het niet mooier maken. 00:19:48.710 --> 00:19:54.600 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is zo dat er een heel omvangrijke evaluatie is opgezet. 00:19:54.600 --> 00:19:57.390 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is een allemachtig duur en groot onderzoek. 00:19:57.390 --> 00:20:03.000 align:middle line:82% position:46% size:100% De opzet van die evaluatie is vorig jaar al bepaald, zo begrijp ik inmiddels, in nauwe afstemming met 00:20:03.000 --> 00:20:05.330 align:middle line:82% position:46% size:100% de sociale partners en de gemeenten. 00:20:05.330 --> 00:20:08.200 align:middle line:82% position:46% size:100% Er zijn heel veel vragen in opgenomen waarin de toepassing van die AMvB Reële prijs Wmo werkelijk 00:20:08.200 --> 00:20:08.860 align:middle line:82% position:46% size:100% van alle kanten wordt belicht. 00:20:08.860 --> 00:20:16.860 align:middle line:82% position:46% size:100% Er komen tal van rapportages en we komen er ook nog heel vaak over te spreken, ook met de Kamer. 00:20:16.860 --> 00:20:22.760 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zou menen dat daarmee in ieder geval voldaan is aan de informatiebehoefte die mevrouw 00:20:22.760 --> 00:20:24.760 align:middle line:82% position:46% size:100% Ellemeet, denk ik, terecht heeft. 00:20:24.760 --> 00:20:29.240 align:middle line:82% position:46% size:100% Om die reden zou ik deze motie willen ontraden. 00:20:29.240 --> 00:20:30.750 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Ellemeet, kort. 00:20:30.750 --> 00:20:31.610 align:middle line:82% position:46% size:100% Nog één vraag ter check. 00:20:31.610 --> 00:20:36.200 align:middle line:82% position:46% size:100% Zegt de minister nu dat alle elementen die GroenLinks belangrijk vindt om mee te nemen 00:20:36.200 --> 00:20:37.760 align:middle line:82% position:46% size:100% in de evaluatie, er allemaal in zitten? 00:20:37.760 --> 00:20:39.350 align:middle line:82% position:46% size:100% Nee, even preciezer. 00:20:39.350 --> 00:20:42.640 align:middle line:82% position:46% size:100% Als ik dat hele rijtje zo naloop, dan zie ik dat die toepassing van de HV-loonschaal er natuurlijk 00:20:42.640 --> 00:20:43.910 align:middle line:82% position:46% size:100% wel in zit, want daar gaat het over. 00:20:43.910 --> 00:20:48.670 align:middle line:82% position:46% size:100% In de eerste rapportage, de twee tussenrapportages en de eindrapportage zult u dat terugzien. 00:20:48.670 --> 00:20:55.170 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik denk niet dat het gebruik van de door de regiegroep ontwikkelde rekentool een aparte 00:20:55.170 --> 00:20:56.770 align:middle line:82% position:46% size:100% vraag zal gaan zijn in dat onderzoek. 00:20:56.770 --> 00:21:01.480 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat lijkt me niet, maar het gaat ook meer om de uitkomst daarvan, namelijk: voldoen de tarieven 00:21:01.480 --> 00:21:09.310 align:middle line:82% position:46% size:100% die worden geboden aan de verplichtingen daartoe in de AMvB Reële prijs. 00:21:09.430 --> 00:21:12.080 align:middle line:82% position:46% size:100% De jaarlijkse loon- en prijsindexering horen daar natuurlijk bij, want die hebben 00:21:12.080 --> 00:21:14.200 align:middle line:82% position:46% size:100% te maken met die brede vraag. 00:21:16.080 --> 00:21:19.640 align:middle line:82% position:46% size:100% Het kennisniveau van gemeenten wordt niet getoetst. 00:21:19.640 --> 00:21:21.530 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zou ook niet zo goed weten hoe dat moest. 00:21:21.530 --> 00:21:27.970 align:middle line:82% position:46% size:100% Als blijkt dat die AMvB onvoldoende goed wordt toegepast omdat gemeenten niet weten hoe ze 00:21:27.970 --> 00:21:30.740 align:middle line:82% position:46% size:100% die moeten toepassen, zegt dat in ieder geval iets over het kennisniveau. 00:21:30.740 --> 00:21:36.180 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik denk dat er op z'n minst wordt geraakt aan alle vragen die u hier stelt. 00:21:36.270 --> 00:21:44.620 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar als ik u kan helpen door u de onderzoeksopzet even volledig toe te sturen, dan heb ik de Kamer 00:21:44.620 --> 00:21:46.130 align:middle line:82% position:46% size:100% Zal ik dat doen? 00:21:46.130 --> 00:21:50.700 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan gaan we naar motie op stuk nr. 270. 00:21:50.700 --> 00:21:55.220 align:middle line:82% position:46% size:100% De vijfde motie is de motie van mevrouw Sazias. 00:21:55.220 --> 00:21:58.060 align:middle line:82% position:46% size:100% Zij verzoekt de regering in gesprek met zorgverzekeraars en de VNG de regels hiertoe 00:21:58.060 --> 00:22:02.640 align:middle line:82% position:46% size:100% te verduidelijken, zodat afwenteling op de discussie over vergoeding vanuit de Wmo 00:22:02.640 --> 00:22:04.520 align:middle line:82% position:46% size:100% en Zvw niet meer voorkomt. 00:22:04.630 --> 00:22:07.010 align:middle line:82% position:46% size:100% Ook hierover zou ik willen zeggen dat het een vrij treffende weergave is van datgene wat ik ga doen. 00:22:07.010 --> 00:22:09.740 align:middle line:82% position:46% size:100% Dus ook deze motie zou ik overbodig willen noemen en daarom ontraad ik haar. 00:22:09.740 --> 00:22:12.320 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Sazias heeft daar een vraag over. 00:22:20.360 --> 00:22:22.280 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik weet wat de minister allemaal wil gaan doen. 00:22:22.280 --> 00:22:30.330 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar zijn wij ook heel erg blij mee, maar omdat die onduidelijkheid bestaat, sjoemelen 00:22:30.330 --> 00:22:32.330 align:middle line:82% position:46% size:100% die wijkverpleegkundigen. 00:22:32.330 --> 00:22:42.330 align:middle line:82% position:46% size:100% U heeft gezegd dat ze dat niet hoeven te doen en ik vraag u slechts dringend of u dat wilt verduidelijken. 00:22:42.450 --> 00:22:45.150 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik denk dat dat nog steeds nodig is. 00:22:46.780 --> 00:22:51.640 align:middle line:82% position:46% size:100% Juist naar aanleiding van de kennelijk bestaande onduidelijkheid over die regels ga ik het gesprek 00:22:51.640 --> 00:22:53.650 align:middle line:82% position:46% size:100% aan met de VNG en de zorgverzekeraars. 00:22:53.650 --> 00:22:57.600 align:middle line:82% position:46% size:100% Ter voorbereiding ga ik daarover met Alzheimer Nederland in gesprek en levert de V&VN input. 00:22:57.600 --> 00:23:07.600 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik doe dat met als doel dat voor iedereen helder is hoe je die regels, die er gewoon zijn, moet uitleggen 00:23:08.600 --> 00:23:12.110 align:middle line:82% position:46% size:100% en interpreteren en om signalen op te halen over waar dat mogelijkerwijs nog niet goed gaat. 00:23:12.110 --> 00:23:15.640 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is ook de vraag die ik expliciet heb gesteld aan de V&VN ter voorbereiding op dat gesprek. 00:23:16.060 --> 00:23:18.380 align:middle line:82% position:46% size:100% De uitkomst van dat gesprek laat ik weer weten aan de Kamer. 00:23:18.380 --> 00:23:22.680 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Bergkamp heeft er zojuist nog een vraag aan toegevoegd en zo ga ik gewoon dat gesprek aan. 00:23:22.680 --> 00:23:29.040 align:middle line:82% position:46% size:100% Dus wat u mij hier vraagt, namelijk in gesprek te gaan, is exactly wat ik ga doen. 00:23:29.040 --> 00:23:35.430 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 270 wordt ontraden. 00:23:35.430 --> 00:23:38.520 align:middle line:82% position:46% size:100% Mevrouw Ellemeet heeft waarschijnlijk nog een opmerking over de motie op stuk nr. 269. 00:23:38.520 --> 00:23:39.640 align:middle line:82% position:46% size:100% Ja, nog één vraag. 00:23:39.640 --> 00:23:42.670 align:middle line:82% position:46% size:100% Op welke termijn kunnen wij die opzet ontvangen? 00:23:42.670 --> 00:23:47.140 align:middle line:82% position:46% size:100% Vrij snel, want die opzet bestaat. 00:23:47.140 --> 00:23:48.010 align:middle line:82% position:46% size:100% Dus vrij snel. 00:23:48.010 --> 00:23:49.120 align:middle line:82% position:46% size:100% Is dat genoeg? 00:23:49.120 --> 00:23:49.290 align:middle line:82% position:46% size:100% Ja. 00:23:49.290 --> 00:23:51.060 align:middle line:82% position:46% size:100% Binnen een maand. 00:23:51.820 --> 00:23:58.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de motie op stuk nr. 271. 00:23:58.450 --> 00:24:06.770 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 271 is de motie van Kerstens, Ellemeet en Hijink, die de regering verzoekt om 00:24:06.770 --> 00:24:10.500 align:middle line:82% position:46% size:100% "ervoor zorg te dragen dat invoering van het abonnementstarief direct noch indirect leidt tot 00:24:10.500 --> 00:24:13.410 align:middle line:82% position:46% size:100% benadeling van mensen met een minimuminkomen". 00:24:13.410 --> 00:24:18.510 align:middle line:82% position:46% size:100% Die motie wil ik echt ontraden, omdat ze ten onrechte de suggestie wekt dat de wet 00:24:18.510 --> 00:24:19.300 align:middle line:82% position:46% size:100% daartoe de ruimte zou bieden. 00:24:19.300 --> 00:24:25.420 align:middle line:82% position:46% size:100% De Wmo heeft namelijk waarborgen voor passende zorg en ondersteuning, die wettelijk zijn aangebracht. 00:24:25.420 --> 00:24:27.610 align:middle line:82% position:46% size:100% Die vrees is dus ongegrond. 00:24:27.610 --> 00:24:30.610 align:middle line:82% position:46% size:100% Je zou deze motie ook als ondersteuning van beleid kunnen zien, maar daarmee wek je toch 00:24:30.610 --> 00:24:34.030 align:middle line:82% position:46% size:100% de suggestie dat het nodig is om een motie aan te nemen om dit te voorkomen. 00:24:34.030 --> 00:24:34.680 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is niet zo. 00:24:34.680 --> 00:24:40.790 align:middle line:82% position:46% size:100% Om de minister een handje te helpen bij de interpretatie van de motie: er wordt gesproken 00:24:40.790 --> 00:24:46.850 align:middle line:82% position:46% size:100% over de wens om mensen met een minimuminkomen "direct noch indirect" te benadelen. 00:24:46.850 --> 00:24:52.470 align:middle line:82% position:46% size:100% De minister gaat nu in op het directe: beperking van toegang tot de Wmo en dergelijke. 00:24:52.470 --> 00:24:59.440 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar indirect zou het zo kunnen zijn — daar hebben bijvoorbeeld gemeenten en 00:24:59.440 --> 00:25:02.050 align:middle line:82% position:46% size:100% patiëntenorganisaties op gewezen — dat gemeenten, als ze onvoldoende financiën hebben door een 00:25:02.050 --> 00:25:08.100 align:middle line:82% position:46% size:100% onverwacht grotere toeloop dan gedacht, ook door de minister, elders in het sociaal domein moeten 00:25:08.100 --> 00:25:10.260 align:middle line:82% position:46% size:100% gaan schrappen of moeten gaan bezuinigen. 00:25:10.600 --> 00:25:16.850 align:middle line:82% position:46% size:100% Het sociaal domein is in eerste instantie toch bedoeld voor allerlei maatregelen waar juist mensen met een 00:25:16.850 --> 00:25:18.850 align:middle line:82% position:46% size:100% smalle beurs gebruik van kunnen maken. 00:25:18.850 --> 00:25:21.590 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is wat met de motie bedoeld wordt: direct of indirect; dat staat er ook letterlijk. 00:25:21.590 --> 00:25:27.890 align:middle line:82% position:46% size:100% Als u de motie zo breed uitlegt, wordt ze natuurlijk nog iets ingewikkelder. 00:25:27.890 --> 00:25:31.140 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben net een heel uitvoerig debat gehad over de jeugdzorg, en we hebben erover gesproken dat gemeenten 00:25:31.140 --> 00:25:39.360 align:middle line:82% position:46% size:100% nou juist de mogelijkheid hebben om integraal, met een integraal budget, zelf tot besluiten te komen. 00:25:39.360 --> 00:25:45.630 align:middle line:82% position:46% size:100% Door de opdrachten die ze wettelijk meegekregen hebben, geven gemeenten hun geld doorgaans bij uitstek 00:25:45.630 --> 00:25:47.680 align:middle line:82% position:46% size:100% uit aan mensen met een smalle beurs. 00:25:47.830 --> 00:25:49.130 align:middle line:82% position:46% size:100% Dus als u het met deze buitengewoon subtiel geformuleerde motie gemeenten onmogelijk 00:25:49.130 --> 00:25:54.570 align:middle line:82% position:46% size:100% wil maken om daar keuzes in te maken, wordt het helemaal ingewikkeld. 00:25:54.570 --> 00:25:54.900 align:middle line:82% position:46% size:100% Volgens mij moeten we het echt niet doen. 00:25:54.900 --> 00:25:57.820 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan gaan we echt op de stoel van gemeenten zitten. 00:25:58.070 --> 00:26:03.520 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik vond de motie al niet zo best, omdat ze ten onrechte de suggestie wekt dat het zou 00:26:03.520 --> 00:26:07.070 align:middle line:82% position:46% size:100% leiden tot benadeling van mensen. 00:26:07.070 --> 00:26:09.720 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is niet zo, en de wet biedt daartegen al voldoende waarborgen; daar is niet nog 00:26:09.720 --> 00:26:11.430 align:middle line:82% position:46% size:100% extra een motie voor nodig. 00:26:11.430 --> 00:26:12.070 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben namelijk de wet al. 00:26:12.070 --> 00:26:13.670 align:middle line:82% position:46% size:100% De vrees is ongegrond. 00:26:14.050 --> 00:26:19.580 align:middle line:82% position:46% size:100% Als u er ook nog mee bedoelt gemeenten eigenlijk klem te zetten in keuzes die ze hebben te maken 00:26:19.580 --> 00:26:23.750 align:middle line:82% position:46% size:100% op het moment dat ze gewoon een sluitende begroting moeten maken, vind ik de motie eigenlijk 00:26:23.750 --> 00:26:25.170 align:middle line:82% position:46% size:100% nog iets onverstandiger. 00:26:25.170 --> 00:26:27.940 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ga haar nu dus zelfs twee keer ontraden. 00:26:27.940 --> 00:26:36.980 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik constateer dat de minister hier dus gewoon zegt dat mensen met een minimuminkomen niet bang 00:26:36.980 --> 00:26:41.530 align:middle line:82% position:46% size:100% hoeven te zijn dat ze benadeeld worden door de invoering van het abonnementstarief. 00:26:41.530 --> 00:26:42.230 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is mooi. 00:26:42.230 --> 00:26:45.700 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan hoef ik geen motie in stemming te brengen; dan heb ik gewoon de toezegging van de minister, 00:26:45.700 --> 00:26:47.110 align:middle line:82% position:46% size:100% waar ik hartstikke blij mee ben. 00:26:47.110 --> 00:26:52.470 align:middle line:82% position:46% size:100% Vervolgens hoor ik de minister zeggen dat hij niet de wens heeft om gemeenten klem te zetten 00:26:52.470 --> 00:26:52.870 align:middle line:82% position:46% size:100% als het gaat om de indirecte benadeling. 00:26:52.870 --> 00:26:58.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan moet ik de minister er nog even op wijzen dat het juist gemeenten zelf zijn die de behoefte 00:26:58.000 --> 00:27:00.440 align:middle line:82% position:46% size:100% hebben om hier gewoon duidelijkheid over te krijgen van de minister. 00:27:00.440 --> 00:27:04.430 align:middle line:82% position:46% size:100% Als u die niet wilt geven omdat het te subtiel of te ingewikkeld is, vind ik dat allemaal prima. 00:27:04.430 --> 00:27:08.170 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben blij met de toezegging: geen benadeling van mensen met een minimuminkomen. 00:27:08.170 --> 00:27:14.920 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar meneer Kerstens, ik wil u er graag op wijzen dat we het debat hier niet opnieuw gaan doen. 00:27:14.920 --> 00:27:16.160 align:middle line:82% position:46% size:100% U heeft uw motie uitgebreid toegelicht. 00:27:16.160 --> 00:27:19.300 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar heeft de minister uitgebreid zijn visie op gegeven. 00:27:19.300 --> 00:27:20.980 align:middle line:82% position:46% size:100% Het oordeel blijft: ontraden. 00:27:20.980 --> 00:27:24.890 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter, de minister lijkt maar twee smaken te hebben wanneer hij reageert op moties. 00:27:24.890 --> 00:27:28.110 align:middle line:82% position:46% size:100% De ene smaak is: wat jullie zeggen, heb ik allang bedacht. 00:27:28.110 --> 00:27:28.690 align:middle line:82% position:46% size:100% De andere smaak ... 00:27:28.690 --> 00:27:34.150 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar u heeft net zelf geconstateerd dat u een toezegging heeft en dat u uw motie aanhoudt. 00:27:34.150 --> 00:27:35.530 align:middle line:82% position:46% size:100% Dus ik wil graag door met de moties. 00:27:35.530 --> 00:27:40.280 align:middle line:82% position:46% size:100% De andere smaak is: wat u nu zegt, daar moet ik nog over nadenken. 00:27:40.280 --> 00:27:44.070 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is onder andere gezegd naar aanleiding van de motie van de heer Hijink. 00:27:44.070 --> 00:27:46.230 align:middle line:82% position:46% size:100% Als de minister alleen maar die twee smaken heeft, ben ik het niet die hier het debat heropent. 00:27:47.930 --> 00:27:51.260 align:middle line:82% position:46% size:100% Oké. Mevrouw Ellemeet. 00:27:51.260 --> 00:27:53.490 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb u al een paar keer het woord gegeven. 00:27:56.470 --> 00:27:57.970 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik weet niet waarop u nog ... 00:27:57.970 --> 00:28:02.480 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben toch geneigd om te reageren op de manier waarop de minister op alle moties reageert. 00:28:02.480 --> 00:28:08.370 align:middle line:82% position:46% size:100% Het lijkt alsof hij alle adviezen en inbreng van de Kamer, van ons als volksvertegenwoordigers, 00:28:08.370 --> 00:28:14.180 align:middle line:82% position:46% size:100% terzijde schuift en helemaal niet serieus neemt, terwijl het allerlei verschillende aanmoedigingen 00:28:14.830 --> 00:28:18.020 align:middle line:82% position:46% size:100% aan de minister zijn om nog verdere stappen te zetten en het beleid aan te scherpen. 00:28:18.020 --> 00:28:21.130 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is onze taak als volksvertegenwoordiger. 00:28:21.130 --> 00:28:26.100 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik voel mij op deze manier eerlijk gezegd niet heel serieus genomen en dat geldt ook voor de manier 00:28:26.100 --> 00:28:29.720 align:middle line:82% position:46% size:100% waarop mijn collega's bejegend worden. 00:28:29.720 --> 00:28:31.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik wil mij daar eerlijk gezegd bij aansluiten. 00:28:31.450 --> 00:28:34.570 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben een serieus AO gehad over de ondervoeding van ouderen. 00:28:35.080 --> 00:28:42.100 align:middle line:82% position:46% size:100% Nu een aantal collega's moties indienen omdat hun zorgen onvoldoende zijn weggenomen, vind 00:28:42.100 --> 00:28:43.660 align:middle line:82% position:46% size:100% ik de toon inderdaad niet prettig. 00:28:43.660 --> 00:28:46.270 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik vind het wel belangrijk dat we dit op deze manier kunnen uiten. 00:28:46.270 --> 00:28:47.400 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik vind het jammer. 00:28:48.000 --> 00:28:51.050 align:middle line:82% position:46% size:100% Oké. Dan zijn we nu bij de motie op stuk nr. 272, tenzij de minister zelf nog iets erover wil zeggen. 00:28:51.050 --> 00:28:53.820 align:middle line:82% position:46% size:100% Ja, het lijkt me goed om er iets over te zeggen. 00:28:53.820 --> 00:29:00.960 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is op geen enkele manier mijn bedoeling geweest om geen recht te doen aan de inhoud van het AO dat 00:29:00.960 --> 00:29:07.500 align:middle line:82% position:46% size:100% we hebben gevoerd, omdat ik juist de zorgen die de Kamer heeft geuit, terecht vind en ook deel. 00:29:07.630 --> 00:29:12.920 align:middle line:82% position:46% size:100% Juist om die reden ga ik tot de actie over waarover we hebben gesproken. 00:29:13.210 --> 00:29:21.380 align:middle line:82% position:46% size:100% Alleen moet ik constateren dat in de moties vrij letterlijk wordt vastgelegd wat ik ga doen, omdat 00:29:21.380 --> 00:29:22.850 align:middle line:82% position:46% size:100% we dat besproken hebben met elkaar. 00:29:22.850 --> 00:29:28.540 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan vind ik het ingewikkeld om te zien wat er anders wordt als de motie wordt aangenomen. 00:29:28.540 --> 00:29:38.540 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is de reden dat ik de motie overbodig vind en ontraad. 00:29:42.290 --> 00:29:43.680 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat ter toelichting. 00:29:43.680 --> 00:29:48.220 align:middle line:82% position:46% size:100% Nogmaals, ik heb op geen enkele manier iets willen afdoen aan de inhoud van 00:29:48.220 --> 00:29:48.440 align:middle line:82% position:46% size:100% wat de Kamer naar voren brengt. 00:29:48.440 --> 00:29:53.670 align:middle line:82% position:46% size:100% Oké. Mevrouw Sazias, mag ik de minister heel even vragen of hij zijn advies over de motie op stuk nr. 00:29:53.670 --> 00:29:57.350 align:middle line:82% position:46% size:100% 272 en 273 geeft, of heeft u hier een opmerking over? 00:29:59.190 --> 00:30:00.530 align:middle line:82% position:46% size:100% Ja, heel kort. 00:30:00.530 --> 00:30:05.230 align:middle line:82% position:46% size:100% Het advies zou kunnen zijn ondersteuning beleid, in plaats van ontraden. 00:30:05.230 --> 00:30:10.100 align:middle line:82% position:46% size:100% Daardoor voelen wij ons als volksvertegenwoordiger niet serieus genomen. 00:30:10.100 --> 00:30:12.640 align:middle line:82% position:46% size:100% Wij ondersteunen het beleid. 00:30:16.140 --> 00:30:21.140 align:middle line:82% position:46% size:100% Sorry dat ik mij ermee bemoei, maar ik ben heel erg voor het ontraden van moties die overbodig zijn. 00:30:21.140 --> 00:30:24.300 align:middle line:82% position:46% size:100% Daar ben ik ontzettend voor, want we stemmen over heel veel overbodige moties. 00:30:24.300 --> 00:30:28.980 align:middle line:82% position:46% size:100% Niet mevrouw Sazias, maar allerlei andere woordvoerders gaan met een stapeltje naar 00:30:28.980 --> 00:30:32.280 align:middle line:82% position:46% size:100% hun fractievoorzitter toe om te laten zien hoeveel moties ze hebben ingediend. 00:30:32.280 --> 00:30:37.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Maar ik vind wel dat het gelijke monniken, gelijke kappen moet zijn, dus zowel van de oppositie als 00:30:37.450 --> 00:30:39.460 align:middle line:82% position:46% size:100% van de coalitie worden de moties ontraden als ze ondersteuning van beleid zijn. 00:30:39.460 --> 00:30:45.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik meen dat ik deze lijn al een tijdje hanteer. 00:30:45.450 --> 00:30:50.160 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik laat me graag aanspreken op mijn consequentie daarbij. 00:30:50.160 --> 00:30:53.690 align:middle line:82% position:46% size:100% We hebben waarschijnlijk nog een flink aantal moties te gaan de komende weken. 00:30:53.690 --> 00:30:55.510 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan ga ik door naar de motie op stuk nr. 272. 00:30:55.510 --> 00:31:00.440 align:middle line:82% position:46% size:100% Deze verzoekt het kabinet om uit te sluiten dat bedoeld handelingsperspectief wordt gebruikt om 00:31:00.440 --> 00:31:06.820 align:middle line:82% position:46% size:100% de toegang tot de Wmo, direct dan wel indirect, te beperken dan wel te bemoeilijken. 00:31:06.820 --> 00:31:15.220 align:middle line:82% position:46% size:100% Dit raakt aan het deel van het debat dat ging over de vormgeving van het nieuwe abonnementstarief. 00:31:15.220 --> 00:31:21.940 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarvan is in het debat gezegd dat we niet moeten vooruitlopen op de vormgeving van het wetsvoorstel. 00:31:21.940 --> 00:31:30.550 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik vraag u om deze motie aan te houden tot het debat over het abonnementstarief, omdat u op dat moment 00:31:32.550 --> 00:31:36.840 align:middle line:82% position:46% size:100% kunt toetsen of ik er recht aan heb gedaan in de vormgeving van het wetsvoorstel. 00:31:37.040 --> 00:31:39.270 align:middle line:82% position:46% size:100% Meneer Kerstens, bent u daartoe bereid? 00:31:39.270 --> 00:31:44.050 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben in ieder geval bereid om erover na te denken. 00:31:44.050 --> 00:31:48.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Overigens is het niet zo dat de motie gaat over de vormgeving. 00:31:48.000 --> 00:31:50.800 align:middle line:82% position:46% size:100% Het verzoek is dat er gewoon een uitgangspunt wordt uitgesproken. 00:31:50.800 --> 00:31:54.020 align:middle line:82% position:46% size:100% Het lijkt me handig om uitgangspunten van tevoren met elkaar te delen. 00:31:54.020 --> 00:31:59.410 align:middle line:82% position:46% size:100% Voor de helderheid, als de heer Kerstens niet aangeeft dat de motie wordt aangehouden, dan krijgt de motie 00:31:59.410 --> 00:31:59.950 align:middle line:82% position:46% size:100% als oordeel dat ze ontraden wordt? 00:31:59.950 --> 00:32:03.550 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan de motie op stuk nr. 273. 00:32:03.550 --> 00:32:07.420 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie op stuk nr. 273 verzoekt de regering om met gebruikmaking van de, mede door de 00:32:07.420 --> 00:32:10.540 align:middle line:82% position:46% size:100% regiegroep ontwikkelde, rekentool, een basistarief vast te stellen. 00:32:10.540 --> 00:32:12.190 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat debat hebben we vrij uitgebreid gevoerd. 00:32:12.190 --> 00:32:18.690 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb aangegeven dat ik dat onwenselijk vind, omdat het inbreuk doet op de bestuurlijke 00:32:18.690 --> 00:32:22.840 align:middle line:82% position:46% size:100% verhoudingen tussen Rijk en gemeente. 00:32:22.840 --> 00:32:29.990 align:middle line:82% position:46% size:100% Het is ook niet goed doenlijk, omdat de regio's en de werkgevers in de regio's zo van elkaar verschillen. 00:32:31.570 --> 00:32:36.390 align:middle line:82% position:46% size:100% De uitgangspunten moeten natuurlijk gelijk zijn om tot een tarief te komen, maar het 00:32:36.390 --> 00:32:38.690 align:middle line:82% position:46% size:100% kan niet hetzelfde tarief zijn. 00:32:38.690 --> 00:32:41.020 align:middle line:82% position:46% size:100% Om die reden zou ik de motie willen ontraden. 00:32:41.020 --> 00:32:45.990 align:middle line:82% position:46% size:100% Voor de geschiedschrijving. 00:32:45.990 --> 00:32:49.550 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb de minister bij een ander debat horen zeggen dat dat best van belang kan zijn. 00:32:49.550 --> 00:32:53.030 align:middle line:82% position:46% size:100% Een basistarief is iets anders dan een minimumtarief. 00:32:53.030 --> 00:32:53.930 align:middle line:82% position:46% size:100% I know. 00:32:53.930 --> 00:32:55.370 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat dat maar even helder is voor iedereen. 00:32:55.370 --> 00:32:59.770 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarmee zijn we aan het einde gekomen van dit VAO. 00:32:59.770 --> 00:33:01.270 align:middle line:82% position:46% size:100% De beraadslaging wordt gesloten. 00:33:01.270 --> 00:33:05.010 align:middle line:82% position:46% size:100% Over de moties zal dinsdag worden gestemd. 00:33:05.010 --> 00:33:06.640 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik schors voor enkele ogenblikken.