WEBVTT 00:00:05.340 --> 00:00:08.220 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heet de minister van Financiën van harte welkom. 00:00:11.000 --> 00:00:25.420 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. Namens de VVD dien ik één motie in. 00:00:26.690 --> 00:00:30.620 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat banken die de rentederivatenzaken slecht 00:00:30.620 --> 00:00:34.730 align:middle line:82% position:46% size:100% afwikkelen gewoon bij naam moeten kunnen worden genoemd door de toezichthouders; overwegende 00:00:34.730 --> 00:00:38.040 align:middle line:82% position:46% size:100% dat met het benoemen van slecht en goed functionerende banken, niet de gehele bancaire 00:00:38.120 --> 00:00:42.527 align:middle line:82% position:46% size:100% sector over één kam wordt geschoren; constaterende dat het zorgen voor transparantie en het 00:00:42.527 --> 00:00:46.330 align:middle line:82% position:46% size:100% duidelijk maken van de verschillen tussen banken voor consumenten, de marktwerking versterkt 00:00:46.330 --> 00:00:50.700 align:middle line:82% position:46% size:100% en een positieve prikkel zal geven; verzoekt de regering, zo snel mogelijk en uiterlijk dit 00:00:50.700 --> 00:00:54.650 align:middle line:82% position:46% size:100% najaar, met een wetsvoorstel te komen om het wettelijk mogelijk te maken dat de toezichthouders 00:00:54.650 --> 00:00:58.320 align:middle line:82% position:46% size:100% in de financiële sector per onderneming kunnen gaan rapporteren over hun bevindingen, 00:00:58.320 --> 00:01:23.100 align:middle line:82% position:46% size:100% net zoals wordt gedaan bij de accountantssector, en gaat over tot de orde van de dag. 00:01:23.100 --> 00:01:27.943 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. We zijn bezig met de afronding van weer een tussendebat over rentederivaten. 00:01:27.943 --> 00:01:31.670 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat zijn de derivaten die aan het mkb zijn aangesmeerd door 00:01:31.670 --> 00:01:34.870 align:middle line:82% position:46% size:100% banken, waar het mkb vervolgens de pineut van is geworden. 00:01:34.870 --> 00:01:44.444 align:middle line:82% position:46% size:100% Ons is duidelijk geworden dat de opstelling van Deutsche Bank in dezen verwerpelijk is. 00:01:44.445 --> 00:01:45.175 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat bleek ook bij het debat en daar was iedereen in de Kamer het over eens. 00:01:45.175 --> 00:01:47.520 align:middle line:82% position:46% size:100% De heer Ronnes dient straks mede namens mij en andere 00:01:47.520 --> 00:01:50.110 align:middle line:82% position:46% size:100% collega's een motie in om dat als Kamer ook uit te spreken. 00:01:52.490 --> 00:01:57.800 align:middle line:82% position:46% size:100% Als er dingen zo zijn misgegaan Deutsche Bank heeft al een heel slechte 00:01:57.800 --> 00:02:00.676 align:middle line:82% position:46% size:100% reputatie opgebouwd in de omgang met mkb-ondernemers dan vinden wij dat je 00:02:00.780 --> 00:02:05.930 align:middle line:82% position:46% size:100% je hebt te voegen naar wat maatschappelijk gewenst en gewaardeerd wordt. 00:02:05.930 --> 00:02:08.890 align:middle line:82% position:46% size:100% De minister heeft met de banken afgesproken dat alle rentederivaten 00:02:08.890 --> 00:02:10.840 align:middle line:82% position:46% size:100% herbeoordeeld worden en dat iedereen netjes wordt gecompenseerd. 00:02:10.840 --> 00:02:14.680 align:middle line:82% position:46% size:100% Ook Deutsche Bank heeft dat te doen, wat de PvdA betreft. 00:02:14.680 --> 00:02:19.810 align:middle line:82% position:46% size:100% In de toekomst zouden wij het zo geregeld willen zien dat via de AFM of 00:02:19.810 --> 00:02:23.984 align:middle line:82% position:46% size:100% anderszins afgedwongen kan worden dat zo'n bank zich daar ook aan heeft te houden. 00:02:23.985 --> 00:02:29.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik heb het ook al in het algemeen overleg gezegd: een bank die zich niets aantrekt 00:02:29.450 --> 00:02:33.679 align:middle line:82% position:46% size:100% van de omgeving waarin hij functioneert en van de ondernemers aan wie hij kredieten 00:02:33.740 --> 00:02:38.350 align:middle line:82% position:46% size:100% verstrekt, heeft in Nederland wat de PvdA betreft helemaal niets te zoeken. 00:02:42.530 --> 00:02:42.960 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. 00:02:42.960 --> 00:03:00.285 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zal het kort houden, want D66 is positief over de aanpak van deze minister en van 00:03:00.285 --> 00:03:02.380 align:middle line:82% position:46% size:100% de AFM om de rentederivatenproblematiek nu voor eens en voor altijd op te lossen. 00:03:02.380 --> 00:03:07.240 align:middle line:82% position:46% size:100% We maken ons wel zorgen over twee punten. Het eerste punt is het tempo van het proces. 00:03:07.240 --> 00:03:10.207 align:middle line:82% position:46% size:100% Daarbij moet wat ons betreft de nadruk op de meest schrijnende gevallen liggen. 00:03:10.207 --> 00:03:12.173 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat zijn de ondernemers bij wie het water aan de lippen staat 00:03:12.173 --> 00:03:14.342 align:middle line:82% position:46% size:100% en die snel een oplossing nodig hebben voor deze problematiek. 00:03:14.342 --> 00:03:19.474 align:middle line:82% position:46% size:100% Het tweede punt is de deelname van Deutsche Bank aan dit 00:03:19.475 --> 00:03:20.208 align:middle line:82% position:46% size:100% hele proces, waar de heer Nijboer het net ook al over had. 00:03:20.209 --> 00:03:23.990 align:middle line:82% position:46% size:100% De heer Ronnes zal zo mede namens D66 hierover twee moties indienen. 00:03:23.990 --> 00:03:25.760 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. 00:03:43.530 --> 00:03:46.530 align:middle line:82% position:46% size:100% Tijdens het AO over rentederivaten zijn we uitgebreid ingegaan op de 00:03:46.530 --> 00:03:50.020 align:middle line:82% position:46% size:100% stand van zaken bij de rentederivaten en de vraag hoe het nu verder moet. 00:03:50.020 --> 00:03:54.340 align:middle line:82% position:46% size:100% Twee onderdelen willen we graag expliciet benoemen in moties, 00:03:54.340 --> 00:03:56.578 align:middle line:82% position:46% size:100% en dat doen we ten dele samen met een aantal andere partijen. 00:03:56.579 --> 00:03:59.520 align:middle line:82% position:46% size:100% Het eerste onderdeel is het niet vrijwillig deelnemen 00:03:59.520 --> 00:04:02.000 align:middle line:82% position:46% size:100% van Deutsche Bank om te komen tot een herstelkader. 00:04:02.000 --> 00:04:06.860 align:middle line:82% position:46% size:100% Het tweede is dat het komen tot een oplossing voor getroffen ondernemers door de extra 00:04:06.860 --> 00:04:10.672 align:middle line:82% position:46% size:100% herbeoordelingen nu onnodig veel langer gaat duren dan oorspronkelijk beoogd werd. 00:04:10.672 --> 00:04:12.090 align:middle line:82% position:46% size:100% De moties luiden als volgt. 00:04:12.090 --> 00:04:17.150 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat Deutsche Bank niet meedoet bij het 00:04:17.150 --> 00:04:22.280 align:middle line:82% position:46% size:100% op te stellen herstelkader voor rentederivaten in het mkb; stelt vast dat het niet meedoen 00:04:22.280 --> 00:04:26.540 align:middle line:82% position:46% size:100% van Deutsche Bank een klap in het gezicht is voor alle bij Deutsche Bank getroffen ondernemers; 00:04:26.540 --> 00:04:31.240 align:middle line:82% position:46% size:100% verzoekt de regering, zich in te zetten om Deutsche Bank alsnog mee te laten doen aan het 00:04:31.240 --> 00:04:35.790 align:middle line:82% position:46% size:100% herstelkader; verzoekt de regering tevens, te onderzoeken hoe de bevoegdheden van de AFM 00:04:35.790 --> 00:04:40.690 align:middle line:82% position:46% size:100% zo kunnen worden vormgegeven dat meedoen aan dergelijke herstelacties niet meer op basis 00:04:40.690 --> 00:04:58.680 align:middle line:82% position:46% size:100% van vrijwilligheid gaat, maar verplicht kan worden, en gaat over tot de orde van de dag. 00:04:58.680 --> 00:05:03.670 align:middle line:82% position:46% size:100% De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat het proces van herbeoordelingen van verkochte 00:05:03.670 --> 00:05:10.630 align:middle line:82% position:46% size:100% rentederivaten aan het mkb nu veel langer gaat duren dan oorspronkelijk beoogd; overwegende dat dit 00:05:10.630 --> 00:05:15.590 align:middle line:82% position:46% size:100% ervoor zou kunnen zorgen dat getroffen ondernemers nog weer veel langer moeten wachten op een 00:05:15.590 --> 00:05:20.930 align:middle line:82% position:46% size:100% passende oplossing voor hun financiële problemen; overwegende dat ondernemers niet de dupe mogen 00:05:20.930 --> 00:05:26.500 align:middle line:82% position:46% size:100% worden van het falen van banken dan wel het falen van de toezichthouder; verzoekt de regering, er 00:05:26.500 --> 00:05:31.330 align:middle line:82% position:46% size:100% in overleg met de opstellers van het herstelkader zorg voor te dragen dat er wordt ingezet op een 00:05:31.330 --> 00:05:37.310 align:middle line:82% position:46% size:100% adequate prioritering van gevallen, zodat de meest schrijnende gevallen en de evidente "quick wins" 00:05:37.310 --> 00:05:43.036 align:middle line:82% position:46% size:100% niet worden doorgeschoven naar het allerlaatste moment, en de Kamer over de voortgang halfjaarlijks 00:05:43.036 --> 00:05:56.080 align:middle line:82% position:46% size:100% te informeren totdat alle herbeoordelingen voltooid zijn, en gaat over tot de orde van de dag. 00:05:56.080 --> 00:06:05.540 align:middle line:82% position:46% size:100% We wachten nog even totdat alle moties zijn gekopieerd. 00:07:12.780 --> 00:07:16.850 align:middle line:82% position:46% size:100% Voorzitter. Ik kan volstaan met te reageren op de drie moties. 00:07:17.950 --> 00:07:20.124 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik begin met de motie op stuk nr. 00:07:20.124 --> 00:07:28.700 align:middle line:82% position:46% size:100% 167 van mevrouw De Vries, die terecht stelt dat transparantie over het functioneren van banken, 00:07:28.700 --> 00:07:35.090 align:middle line:82% position:46% size:100% bijvoorbeeld als het gaat om rentederivaten, van groot belang is om de kwaliteit op orde 00:07:35.090 --> 00:07:42.810 align:middle line:82% position:46% size:100% te brengen en ook het imago van de anderen, die het hopelijk wel goed doen, te beschermen. 00:07:42.810 --> 00:07:46.630 align:middle line:82% position:46% size:100% In goed Nederlands: naming-and-shaming. 00:07:46.630 --> 00:07:51.718 align:middle line:82% position:46% size:100% Die motie beschouw ik als ondersteuning van beleid en ik laat het oordeel over aan de Kamer. 00:07:51.810 --> 00:07:58.590 align:middle line:82% position:46% size:100% Wij gaan proberen, uiteraard binnen de grenzen van de wet en het Europese kader 00:07:58.590 --> 00:08:04.360 align:middle line:82% position:46% size:100% maar daarbinnen zijn er zeker mogelijkheden een en ander zo snel mogelijk te regelen. 00:08:04.620 --> 00:08:13.650 align:middle line:82% position:46% size:100% Wij gaan proberen, zoals in de motie wordt gevraagd, om uiterlijk dit 00:08:13.650 --> 00:08:20.400 align:middle line:82% position:46% size:100% najaar een klein en gericht wetsvoorstel aan de Kamer voor te leggen. 00:08:24.670 --> 00:08:26.463 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie-Ronnes c.s. op stuk nr. 00:08:29.270 --> 00:08:37.351 align:middle line:82% position:46% size:100% 168 gaat over Deutsche Bank. Er zitten twee elementen in. 00:08:37.351 --> 00:08:39.740 align:middle line:82% position:46% size:100% In de motie wordt de regering verzocht, zich ervoor 00:08:39.740 --> 00:08:43.395 align:middle line:82% position:46% size:100% in te zetten dat Deutsche Bank alsnog gaat meedoen. 00:08:43.395 --> 00:08:43.665 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat hebben wij gedaan. 00:08:43.665 --> 00:08:50.780 align:middle line:82% position:46% size:100% De AFM heeft dat gedaan en vanuit het ministerie van Financiën is dat gebeurd. 00:08:50.810 --> 00:08:53.610 align:middle line:82% position:46% size:100% Op dat punt laat ik het oordeel aan de Kamer. 00:08:53.610 --> 00:08:58.450 align:middle line:82% position:46% size:100% Als de motie wordt aangenomen, zal ik dit opnieuw onder de aandacht van Deutsche Bank 00:08:58.450 --> 00:09:03.654 align:middle line:82% position:46% size:100% brengen en dan hoop ik dat ook dit signaal vanuit het parlement serieus wordt genomen. 00:09:03.654 --> 00:09:07.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Zoals gezegd, zal ik er in ieder geval op toezien dat de uitkomst van het 00:09:07.000 --> 00:09:11.390 align:middle line:82% position:46% size:100% proces bij Deutsche Bank, dat dus een eigen proces gaat inrichten, kwalitatief 00:09:11.390 --> 00:09:16.170 align:middle line:82% position:46% size:100% niet afwijkt van de uitkomst van het herstelkader voor de andere banken. 00:09:16.170 --> 00:09:20.120 align:middle line:82% position:46% size:100% Als dat zo is, gaan wij echt een serieus gesprek voeren. 00:09:20.120 --> 00:09:25.054 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat zou namelijk betekenen dat ondernemers ongelijk worden behandeld en dat moet worden voorkomen. 00:09:25.054 --> 00:09:30.290 align:middle line:82% position:46% size:100% In de tweede plaats wordt de regering in deze motie verzocht, de bevoegdheden van de AFM 00:09:30.290 --> 00:09:35.560 align:middle line:82% position:46% size:100% zo vorm te geven dat meedoen aan herstelacties niet meer op basis van vrijwilligheid gaat. 00:09:36.050 --> 00:09:38.138 align:middle line:82% position:46% size:100% Wij gaan kijken naar de juridische ins en outs daarvan. 00:09:38.138 --> 00:09:42.410 align:middle line:82% position:46% size:100% U moet zich realiseren dat dit een raakvlak heeft met de discussie over de vraag in hoeverre 00:09:42.410 --> 00:09:47.730 align:middle line:82% position:46% size:100% wij de kleine ondernemers en/of zzp'ers beschermen als het gaat om financiële dienstverlening. 00:09:47.890 --> 00:09:51.910 align:middle line:82% position:46% size:100% De organisaties van het mkb hebben daarover uitgesproken opvattingen. 00:09:53.030 --> 00:09:57.341 align:middle line:82% position:46% size:100% Naarmate wij met de beste bedoelingen meer bescherming voor ondernemers optuigen, zullen 00:09:58.270 --> 00:10:04.397 align:middle line:82% position:46% size:100% financiële kredietverleners meer eisen gaan stellen en hogere risico-opslagen hanteren. 00:10:04.398 --> 00:10:09.820 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is precies waar het mkb niet op zit te wachten. 00:10:09.930 --> 00:10:14.000 align:middle line:82% position:46% size:100% Met die kanttekening zullen wij hiernaar kijken als de motie wordt aangenomen, 00:10:14.000 --> 00:10:19.350 align:middle line:82% position:46% size:100% maar dat leidt in mijn ogen niet per definitie tot een vaststaande conclusie. 00:10:19.350 --> 00:10:26.340 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik kan dus niet beloven dat wij dan iets dergelijks zullen uitvoeren of optuigen. 00:10:26.340 --> 00:10:29.180 align:middle line:82% position:46% size:100% Wij moeten echt even bezien wat de juridische kanten zijn en 00:10:29.180 --> 00:10:32.046 align:middle line:82% position:46% size:100% wat de voor- en nadelen voor het midden- en kleinbedrijf zijn. 00:10:32.047 --> 00:10:37.051 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat gezegd hebbende, laat ik het oordeel over de motie op stuk nr. 168 aan de Kamer over. 00:10:37.051 --> 00:10:38.109 align:middle line:82% position:46% size:100% De motie-Ronnes c.s. op stuk nr. 00:10:38.110 --> 00:10:42.220 align:middle line:82% position:46% size:100% 169 gaat over prioritering. 00:10:42.220 --> 00:10:46.760 align:middle line:82% position:46% size:100% Laat ik vooropstellen dat ik het met de Kamer zeer betreur 00:10:46.760 --> 00:10:51.070 align:middle line:82% position:46% size:100% dat er opnieuw vertraging in dit project is ontstaan. 00:10:51.070 --> 00:10:54.041 align:middle line:82% position:46% size:100% De nieuwe manier waarop wij dit vormgeven is veel dwingender. 00:10:54.041 --> 00:11:01.020 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat betreft de manier waarop de herbeoordeling nu gaat plaatsvinden, met een vooraf vastgesteld 00:11:01.020 --> 00:11:04.910 align:middle line:82% position:46% size:100% herstelkader dat vrij precies voorschrijft welke beslissingen moeten worden genomen en welke 00:11:04.910 --> 00:11:08.436 align:middle line:82% position:46% size:100% compensatie daaruit kan voortvloeien, maar ook de wijze waarop een en ander wordt uitgevoerd. 00:11:08.437 --> 00:11:13.780 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik noem het inhuren van externe mensen et cetera. We gaan het nu zeer dwingend uitrollen. 00:11:13.960 --> 00:11:17.810 align:middle line:82% position:46% size:100% Dan kunnen er inderdaad mensen ondertussen in de problemen komen. 00:11:18.150 --> 00:11:26.030 align:middle line:82% position:46% size:100% Naarmate we dat breed voorrang geven, loopt het hele project natuurlijk wel weer vertraging op. 00:11:26.030 --> 00:11:27.290 align:middle line:82% position:46% size:100% Je kunt niet iedereen voorrang geven. 00:11:30.140 --> 00:11:34.580 align:middle line:82% position:46% size:100% We zullen aan externe deskundigen vragen om de echt schrijnende 00:11:34.580 --> 00:11:39.828 align:middle line:82% position:46% size:100% gevallen zo veel mogelijk versneld een adequate oplossing te bieden. 00:11:39.829 --> 00:11:44.193 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat heb ik ook in het AO gezegd. Ik denk dat dat de weg voorwaarts is. 00:11:44.194 --> 00:11:53.495 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik ben bereid tot halfjaarlijks informeren, maar ik kan 00:11:53.495 --> 00:11:55.632 align:middle line:82% position:46% size:100% dan uiteraard niet in detail treden over hoever we zijn. 00:11:55.632 --> 00:11:59.199 align:middle line:82% position:46% size:100% Ik zal de Kamer wel over een halfjaar informeren of het nu loopt zoals 00:11:59.200 --> 00:12:03.351 align:middle line:82% position:46% size:100% voorgenomen en of er waar nodig rekening is gehouden met schrijnende gevallen. 00:12:03.351 --> 00:12:07.102 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat doe ik in algemene termen over een halfjaar, zodat de Kamer 00:12:07.102 --> 00:12:09.700 align:middle line:82% position:46% size:100% niet over een jaar verrast wordt dat er weer vertraging is. 00:12:09.700 --> 00:12:10.268 align:middle line:82% position:46% size:100% Dat is natuurlijk de zorg. 00:12:13.030 --> 00:12:23.560 align:middle line:82% position:46% size:100% Met die kanttekening kan ik ook de derde motie overlaten aan het oordeel van de Kamer. 00:12:23.560 --> 00:12:43.560 align:middle line:82% position:46% size:100% We zullen volgende week dinsdag over de ingediende moties stemmen.